Loeb fick bryta med skadad kartläsare, Breen hyllas i Brattby, Ogiers planer är grumliga, PG favorit i Grus SM-premiär, över 200 till Götene och succé i dammig ”Ekebygropen”.

Även om man är kung och vunnit allt som går att vinna i WRC och lite till kan det ändå gå åt h-e. Detta fick Sebastien Loeb erfara i deltävling två i VM i ”Off-road-rally” eller mer korrekt ”WORLD RALLY-RAID CHAMPIONSHIP”. I Mexiko och ”Sonora Rally” i det ökenliknande landskapet missade Loeb och

kartläsare Fabian Lurquin ett djupt dike dolt bakom några låga buskar och resultat blev ”obra”. Inte bara bilen skadades svårt utan även Lurquin ådrog sig en fraktur i axeln och bedömdes av läkare inte vara i skick att fortsätta rallyt. Därmed tvingades mästerskapsledande Loeb att dra sig ur Sonora Rally som nu leds av Yazeed Al-Rajhi. 

*

I samma form av rally omkom igår Dakar-rutinerade kartläsaren Laurent Lichtleuter i ”Morroco Desert Challenge” där han åkte med Patrice Garrouste i en Polaris RZR. Olyckan inträffade efter att en medtävlare kraschat rätt in deras buggybil som fattade eld direkt. Vid kollisionen omkom den 46-årige fransmannen omedelbart medan föraren undkom med brännskador.

*

En stor del i Craig Breens andra plats i Rally Sweden 2023 var de båda sträcksegrarna på ”SS Brattby 2/5”. Efter andra körningen utbrast en jublande glad Breen vid målet.

Jag borde få bli borgmästare (Mayor) i Brattby! 

Ett citat som blivit mycket spritt i rallyvärlden vilket nu också föranlett någon okänd Breen-fan att skylta upp med en bild på den omkomne Hyundai-föraren vid infarten till Brattby. Bara att hoppas att den får stå kvar länge eller kanske ännu bättre, att Umeå Kommun sätter upp ett permanent minnesmärke över mannen  som gav Brattby med sina knappt hundra innevånare, en plats för evigt i rallyhistorien…

*

Mycket spekulationer om Sebastien Ogier tänker utvidga sitt WRC-program där han nu delar ledningen med Elfyn Evans. Nu hoppar han över kommande Portugal och förväntas inte återvända förrän till Sardinien i början av juni. Mycket talar då för att han efter Portugal  inte längre leder då det bara skiljer elva poäng ner till femman Thierry Neuville. Inför säsongen pratades det om att köra sex kanske sju VM-tävlingar och nu är tre körda med två segrar som resultat.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Enligt Toyota-basen Jari-Matti Latvala är inte ens Sardinen bestämt, men som ändå är sannolikt och det enda som Ogier sagt sig vilja köra med bestämdhet är nya ”Central European Rally”. Att asfalt är favoritunderlaget är ingen hemlighet och då är det bara rallyt i Tyskland, Tjeckien och Österrike som är kvar. Några planer på att utvidga säsongen är inte heller troligt enligt Latvala, även om han gärna sett ”Mästarens Mästare” fler gånger i en Yaris Rally1.

*

På lördag är det premiär för ”Grus SM” med Laholms ”Timmerhultsprinten” som fått ihop styvt 50 tävlande. Till skillnad från ”Asfalt SM” finns där lite fler namnkunniga förare anmälda som till exempel PG Andersson med ”Team SKÅABS” Ford Fiesta Rally2 som också får gälla som favorit i 4WD i par med Anders Fredriksson.

Foto: Tommy Svensson

Team NYBE utmanar med Jonas Åkesson/Maja Bengtsson och Albin Nordh/Christoffer Bäck båda med Skoda. Hårdsatsande GK Door Team väljer att bara köra med Jonas Kruse/Nellie Karlsson i en svart Polo R5.

I 2WD lär toppstriden stå mellan Mattias Adielsson/Bo Holmstrand, Toyota och Daniel  Röjsel/Mikael Johansson Opel. Vem vet kanske även smålänningen Emrik Smedberg/Emil Devell i sin udda Citroën DS3 R3 Max kan irritera?

Foto. Emrik Smedberg Motorsport

Även på grus är det RM som gäller för klass ”Standard” som med sina 14 anmälda bara innehåller två A-förare varav en kommer från SMK Hörby, Ingemar Månsson/P-I Hellberg med Volvo 940. Fast helt ärligt tror jag den andre med A-licens, blekingen Carl Ryke med Joakim Amar vid sidan blir svårslagen med Golfen. Största hotet kommer underifrån i form av C-föraren Wille Gad som med pappa Magnus varit ruskigt snabb under våren. Noterbart är att bara en enda av de 14 anmälda kommer utanför Skåne/Småland

Måste återigen sätta ljus på hur viktigt det är att ha lokal media med sig om man vill väcka intresse för rally på hemmaplan. Garanterar att fler ”vanliga” hallänningar läst artikeln i Laholms Tidning om lördagens tävling än SM:s marknadsföring via hemsida och sociala medier! 

*

Medan Svenska Rallycupen med ”Götenerundan” nu passerat 200 anmälda till den 6 maj är det fortfarande minst sagt tufft 22 mil söderut i Ljungby och SSRC-tävlingen ”Midsommardansen”. Hit har när detta skrivs någon timma innan anmälan stänger, bara 67 anmält sig. Nu är Ljungby MK öppna för efteranmälan, men frågan är hur många som gör så med tanke på att det är dubbelavgift eller nästan 6 000 kronor? Jag kan inte säga att jag är direkt överraskad över intresset och delade inte riktigt euforin i Älmhult över de nästan 140 som körde premiären.

Foto: Kristian Lindberg

Dessutom var där stora delar av SM-toppen anmäld för att känna på grus för första gång i år. Redan då menade jag att det fanns skäl att avvakta till Ljungby för att se om Sydsvenska Rallycupen 2023 utgör en lockelse eller ej, tyvärr fick jag åtminstone lite rätt i min dystra förutsägelse. Det går inte heller att skylla på konkurrensen från Götene då det här bara finns mindre än dussinet förare med licens i någon klubb i Södra eller Smålands BF.  Istället är detta nog den bistra sanningen att i de båda sydligaste distrikten numera finns runt 100 aktiva grusåkare totalt. I och för sig inte fy skam, men för till exempel SMK Hörby som arrangerar en av SSRC:s tre hösttävlingar (TV-Svängen den 9 september) känns det lite skakigt. Välkänt att intresset alltid minskar på hösten, när tävlande utan möjligheter till placeringar väljer att bli kvar i garaget. Blir det så att TV-Svängen kanske får notera ”all time low” i september och då passera det tidigare lågvattenmärket från 1984 med bara runt 80 startande…

*

Något ”Ljungby-problem” fanns inte hos Eskilstuna MK som i helgen körde ”Aprilsprinten”. Trots hård konkurrens från olika håll i landet samlades ändå 140 bilar och storpublik i ”Ekebygropen”. ”Sommarvädret” gjorde att det dammade rejält i gropen torts att klubben vattnat flitigt dagar före och Pierre Skytt berättar mer: Förarna var nöjda med arrangemanget vilket tävlingsledare Susanne Carlsson fick erfara med kramar och andra tacksamhetsyttringar för väl utfört arbete. När ett ekipage missade sin startposition löste man det ändå, och lät denne åka lite senare i fältet.

– Vi är ju här för att ha kul och då får man lov att lösa såna detaljer, menade Susanne.

Något som uppskattades mycket av den tävlande som kom med en bukett blommor till tävlingsledaren.

Foto: Pierre Skytt

Jari Saarinen från MSK Kvarnvingarna tillsammans med Strängnäs AMS Elina Svensson i sin Hyundai R5 var favorit innan start och lyckades hålla trycket och vinna i Ekeby för tredje gången.

– Vi lät det flyta på utan att ta i för mycket, annars kommer dom breda sladdarna som tar så mycket tid, summerade Jari som även berömde Elina som var engagerad och manade på och ville åka ännu fortare.

När frågan om nästa rally för Jari blir av så menade han att det inte blir så mycket mer i Hyundaien nu på ett tag då Midnattssolsrallyt i Östergötland blir fokus då Jari ska ratta en 6-cylindrig Volvo 262. 

– Det ser jag verkligen fram emot när det dessutom ser det ut att bli på hemmavägar för min del vilket gjorde valet enkelt att anmäla sig, säger Jari.

Tvåa blev Sandvikens Jari Liiten i Mitsubishi som inte riktigt trots fint ladd orkade ända fram. Trea blev Eskilstunas Anton Malm i en Mitsubishi som har visat sig stark och lär bli att räkna med framöver.

Foto: Pierre Skytt

I tvåhjulsdrivet hittade vi Janne Pettersson från SMK Nyköping högst upp i listan i sin VW Golf före Eskilstunas Mattias Tyrbjörn i Corolla. Andreas Johansson Hovind slutade på en tredjeplats med Ford Fiesta. Hos dom otrimmade vagnarna kom Mattias Eriksson från Östernärke in som vinnare i sin Peugeot 206 före Salas Elias Lundberg i 940.

Klassiska Back och Sprintcupen fick ett uppsving i och med sitt deltagande i Eskilstuna. Man hade endast tre deltagare senast man körde och nu lyckades man locka hela 23 ekipage. Snabbast här blev Eskilstunas Antti Johannesson i den kända guldfärgade Volvon som gjort resultat förr. Tvåa blev Johan och David Rudström från Katrineholms MK i en Volvo 244.

Foto: Pierre Skytt

En som var nöjd med tävlingen var Norbergs MC:s Hans-Åke Söderqvist i sin Hundkoja.

– Riktigt kul att vi blev så många när vi bara var tre förra gången. Sen åker vi i Uddevallas Dynamitbacke nästa gång, menade Hans-Åke som slutade på en 14:e plats i klassen.   

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *