Tom K. kör ERC på Gran Canaria, Fløene blir co-driver åt Kris Meeke, viralt rallybråk, Skoda firade och HLMK bjuder på ett varv extra i HGP!

 

Sent i går släppte SMK Hörbys Tom Kristensson en för honom och alla hans fans en mycket efterlängtad nyhet, det blir start i kommande ”ERC Rally Canarias” nästa torsdag den 4 maj. Tävlingen avgörs helt på asfalt och har målgång på söndagen (6 maj) klockan 18.05 svensk tid. 13 sträckor ska Tom och Andreas Johansson köra med Tagai Racing Technologys Citroën C3 Rally2 och lyckas man med detta har också 19 mil specialsträcka avverkats.

Foto. Tommy Svensson

Inte premiär för Tom på svenskarnas semesterparadis utan denna skedde 2018 med Opel Motorsports Adam R2 och med Henrik Appelskog i högerstolen. Efter en trevande start med kraschen i ERC-premiären Azorerna i färskt minne, jobbade man sig långsamt in i tävlingen. Till slut blev det som fyra i klassen ”ERC Juniors U27” och där tvåan var hans teamkamrat Martins Sesks. 

Foto: Opel Motorpsort

Tom har inte gjort någon hemlighet att han gärna ville följa upp nionde platsen i ERC-premiären ”Rally Serras De Fafe” och att han jobbade stenhårt för att hitta budget för detta. Nu har han uppenbarligen lyckats och även den här gången kan alla hans fans följa honom berättar Tom.

Vi kommer även i denna tävling att ha ”on board-kamera live” så se till att följa oss via WRC+ eller C-more under helgen! 

Märkligt nog har arrangören ännu inte släppt anmälningslistan trots att det bara är en dryg vecka kvar innan shake down påbörjas utanför Las Palmas. Klart är åtminstone att Pontus Tidemand/Julia Thulin inte kommer till start med GNM/MRF:s Ford Fiesta Rally2. Sipprat ut har också att även fjolårsvinnaren Nil Solans avstår start på grund av problem med budgeten. Däremot ska Hayden Paddon, Mathieu Franceshi och inte minst Fafe-suveränen/oturspåsen Mikko Heikkilä köra även deltävling två i ERC.

Foto: erc.com

Just när detta skrevs kom så listan med de 62 anmälda till Gran Canaria där Tom och Andreas fått #4 på sin ”Cittra”. Deras märkeskompis Mads Østberg/Patrik Barth har #2 medan premiärvinnare Hayden Paddon sjävklart har #1. Den stora besvikelsen då var regerande Europamästaren Efren Llarena som inte alls hängde med i toppen och fick nöja sig med en sjunde plats. Nu är han placerad precis fram Hörby-föraren i listan. Intressant bli att se hur Toms gamle Opel-kompis Martins Sesks kan hävda sig med sin MRF-försedda Skoda? Enda nordbon förutom de nu uppräknade är danskan Jeanette Kvick Andersson som läser noterna i tysken Norman Krueters Peugeot 208 Rally4.

*

Gårdagens stora rallynyhet var att Kris Meeke från Nordirland och Ulster ersätter sin vän Craig Breen i Team Hyundai Portugal. Meeke inleder redan i helgen med teamets Hyundai i20 N Rally2 och nu är det också klart att det blir oerhört rutinerade norrmannen Ola Fløene som sätter sig vid hans sida i deltävling  två i Portugisiska Mästerskapet, ”Rali Terras d´ Aboboreira”. Ett grusrally med nio sträckor och med staden Amarante som centralort och att portugiserna är ”rallylovers” framgår tydligt med nästan hundra bilar till start.  

Med #77 på bilen går Mekke och Fløene ut i det tuffa startfältet där Hyundaikompisen Pedro Meireles har #10 på sin i20 Rally2. Fö norrmannen blir det lite av comeback i rally då han numera mest håller till i off road-världen, men har bakom sig över tio år med notläsning åt såväl Mads Østberg, Pontus Tidemand och Andreas Mikkelsen. Med #1 gör regerande mästaren Armindo Araújo comeback efter den hemska kraschen i premiären, ”ERC Rally Serras de Fafe” där både han och co-driver Luís Ramalho trots änglavakt ändå skadades vilket innebar sjukhusvistelse för båda.

Nu har ”The Racing Factory” fixat en annan Skoda Rally2 till paret och siktet är fortfarande inställt på att försvara mästerskapet. I rallyt kör även WRC2-åkare Marco Bulacia men här med en ”gammal” R5 Skoda. Även Max McRae finns med på australiensisk licens och kör Peugeot 208 Rally 4 i par med irländaren Mac Kierans. 

*

En besk eftersmak från ”Rally Croatia” gav den film son snabbt blev viral där rallypublik ägnade sig åt fullt slagsmål på en av sträckorna. Trots att västklädda funktionärer och annan mer sansad publik försökte stoppa bråket, blev det ändå våldsamt. Som tur var togs ”time out” precis när en rallybil kom fullt över krönet som var precis före den provisoriska ”ringen”. Efterspelet innebar att tre av slagskämparna greps av polis och fick böter på 760 euro vardera plus att betala rättegångskostnader. 

Upprinnelsen var att kroatiska fans inte hade samma uppfattning som några polska ”kamrater”, om var och hur man  bäst kunde se på hoppet… 

*

I gå åkte champagnen fram i Mlada Boleslav och hos Skoda Motorsport när den 500:e Rally2-Skoda Fabia levererades. Italienska teamet Delta Rally var de lyckliga mottagarna och som betalat 260,766 euro plus skatt för bilen som är ämnad för Alberto Battistoli.

Foto. Skoda Motorsport

*

I går skrev jag om kommande söndags asfaltbegivenhet, ”Hässleholms GP” deltävling två i Södras RS-DM som tråkigt nog tappat lite intresse från de tävlande de senaste åren. Att det ”bara”är knappt 70 anmälda i år varav bara knappt tio danskar, har sin förklaring menar ordförande CG Wilke som ställt frågan varför till de ”rödvita”.

Foto. Tommy Svensson

De hade en tävling helgen som gick och veckan efter HGP kör de Danska Mästerskapet med ”Rally Sulingen” i Tyskland. Dit måste de åka hemifrån på onsdagen den 3 maj och har därför bara två dagar på sig om de kör sönder något på HGP!

Wilke fick även höra att man från danskt håll tyckte att HGP var i kortaste laget med sina totalt 15 kilometer. 

Därför tog vi beslutet förra tisdagen att alla startande får lägga till ytterligare ett varv på varje SS, vilket innebär att de nu ”får” 22,5 km SS, förklarar Wilke.

Noterbart är också att startfältet är totalseedat men inte som i SM där de snabbast går ut sist. I HGP är det enligt inbjudan snabbaste klasserna först men ändå inte, då ”Ungdomsrally” går ut allra först på Garnisonen. Med detta är det hemmaföraren Elias och Peter Vestlund som visar vägen med en Peugeot 206 GruppF. Klubben har även delat med sig ett preliminärt tidsschema för söndagen och då med första start klockan 11.00. Därefter 15 minuters paus innan omgång två startar klockan 12.45. Ny kvarts paus innan finalomgången ger sig iväg cirka klockan 14.25 med planerad prisutdelning strax efter 16.00.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *