Hundradelar avgjorde bonuspoängen i Sandviken, Tom K. fortsätter på grus, Madicken toppar J-SM ”Standard”, Ford vann i Citroêns cup, ”Rådis” med Toyota i Rally Sweden och Opel-ledning Monte-Historic.

Om Rally-SM:s poänguträknare tog notis om mina kritik efter Hälsingerallyt där det dröjde innan poängställningen fanns uträknad, vet jag inte. Men efter Sandviken gick det mycket fortare och ser då att Dennis Rådström toppar ”Internationella 4WD” med 45 poäng, fem mer än tvåan Fredrik Åhlin.

Foto. Team Nybe

Ny trea är Patrik Flodin på 37 och så Tom Kristensson på fjärde plats med 31 poäng, en mer än Pontus Tidemand som är femma.

Foto: Göran Bodin

I Sandviken hände det osannolika att tre förare hade exakt  på tiondelen samma tid på ”Power Stage”, 2.09,7. Fredrik Åhlin, Tom Kristensson och Patrik Flodin var de som lyckades med detta konststycke. Nyfiket gick jag in på reglerna för SM för att se hur dessa skulle särskiljas med tanke på bonuspoängen. Här stod att läsa:”Vid lika tid på Power Stage kontrolleras hundradelar för berörda ekipage. Om inte heller dessa kan särskilja ekipagen så delas poängen mellan dessa förare.”. Nu finns inte hundradelar redovisade officiellt utan dessa är en sak mellan Raceconsulting och Tävlingsledningen. Uppenbart var det så att Flodin hade turen på sin sida och får därför fyra poäng, Åhlin tre medan Tom får nöja sig med två poäng efter urladdningen på ”Sandsjön”.  Eftersom tiondelar är det normalt minsta man klockar i rally, så känns det för mig lite konstigt att börja räkna på hundradelar av en sekund. Mer rättvist tycker jag nog hade varit att trion tre fått tre poäng var.

*

För Tom och Andreas Johansson är första delen av säsongen nu avslutad med två SM-tävlingar för tjeckiska Keane Motorsport.

Planen så här långt var att köra dessa två vintertävlingar, och nu skall vi sätta oss ner och se vad vi kan göra och få ihop framåt i år, men nästa tävling blir med största sannolikhet på grus, säger Tom. 

Foto. Göran Bodin

Lite kryptiskt om Hörby-föraren tänker sig svenskt grus eller mer internationell sådan, men det lär väl tiden utvisa. 

Jag vill tacka Keane Motorsport så här långt för ett bra samarbete och alla som på olika sätt har stöttat oss så att vi har kunnat genomföra dessa två tävlingar. Det har varit riktigt, riktigt kul som gett bra och värdefull erfarenhet, avslutar Tom.

*

Kollade lite snabbt även på de andra klasserna och att Patrik Hallberg blir svårstoppad i ”Nationella 2WD” är inget att diskutera. 49 poäng efter två tävlingar imponerar och gapet till tvåan Niklas Hägg är respektingivande 15 poäng. Trean Kristian Johansson är två poäng efter sin Toyota-kompis. 11 poäng skiljer mellan Kim Nydén och Kevin Jirvelius i ”Nationella 4WD” där nu Oskar Sundell kommer frustande, fyra poäng efter Jirvelius. Mer jämnt i ”Standard” där Andreas Hovind har fyra poäng mer än ”Janjan” Johansson. SMK Hörbys Ingemar Månsson fick 14 fina poäng i helgen vilket är en bra grund inför resten av SM-året. Hallberg är så klart även i topp i Junior-SM:s trimmade klass med full pott (60 poäng) nästan dubbelt så många som tvåan från Älmhult, Wille Gad. Gullabos Jacob Johannesson ”nollade” i premiären men fick nu ihop 22 fina poäng efter andra platsen bakom Hallberg.

Foto. Privat

I ”Standard” är det väldigt kul att se Madicken Swärdh i topp med sin Golf på 29 poäng. Tvåan Gustaf Ekenved har så här långt bara fått ihop16 poäng. I Teammästerskapet behåller GK Door Team ledningen före Oilcenter Soläng Motorsport. 

*

Irland hårdsatsar Citroën Irland med en egen cup ”Citroën Racing C3 Rally2 Trophy” och i ljuset av detta måste premiären ”Corrib Oil Galway International Rally” varit en liten besvikelse.

Foto: Motorsport Ireland

Sju C3-ekipage var anmälda men ingen av dessa var inblandade i striden om seger. Istället  blev det Keith Cronin som vann med Ford Fiesta Rally2, 38 sekunder före Callum Devine i VW Polo R5. Först på tredje plats kom en C3:a framförd av Josh Moffet, 51 sekunder bak Fiestan.

*

Redan för någon vecka sedan kom det till min kännedom att Vännäs store rallyhjälte Thomas Rådström planerade att köra en Toyota Celica i årets Rally Sweden Historic. I år är det nämligen 30 år sedan Thomas vann rallyt i Värmland i par med Lars Bäckman och detta med en Celica ST185. Ett passande tillfälle för comeback, men planen gick nästan i stöpet då bilen han skulle hyra av Jari-Matti Latvala var för ”ny”. 

Foto: Tommy Svensson

Följden blev att ”Rådis” nu kör någon form av VIP/Förbil och vid sin sida får han Staffan Parmander. Hur mycket körande det blir under rally verkar ännu inte vara helt klart.

*

Efter de första sex sträckorna i ”Rallye Monte Carlo Historique” leder min belgiske ”vän” Michel Decremer/Jennifer Hugo med sin Opel Ascona 400.  Decremer som vann 2017 står på 290 prickar, 110 färre än tvåan från Italien Giorgio Schon med en Austin Cooper S. Ryskt eller under ARA-flagg på tredje plats, Ilya Kashin med VW Scirocco 30 prickar mer än tvåan.

Foto: Mogens Reidl

Bästa nordbor är Fiat 128-körande danskarna Lars Hindsgaul/Arne Pagh på 14:e plats. Tre placeringar sämre har Kenneth och Otta Simonsen, Lancia Fulvia. Helt klart har ännu inte japanerna Toshimasa Ikeuchi/Osam Morikawa fått kläm på det här med Regularity-rally. Deras Datsun 240Z har över 174000 mer prickar än den ledande Asconan. Har faktiskt också hittat en svensk flagga i listan, på 181:e plats finns Per Robert Carlgren som sköter kontoret i italienaren Paolo Petrinis Lancia Fulvia. Övriga danska resultat är:

63: Hans Kolby Hansen/Jan Østergaard, Lancia Fulvia 1600 HF, 850

66: Arne Fasberg/Bent Fasberg, Hillman Avenger, 860

90: Michael Kristiansen/Michael Andersen, Ford Escort RS 2000 MkII

129: Paul O’Kane (IRL)/Tage Gejl, Porsche 911 Carrera 3.0, 2960

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *