Sordo skrällvann på Sardinien, Dennis och Tom på J-WRC-pallen, Grahn tog första SM-segern och Stoffe vann när det kördes rally i Vinslöv!

Det blev spanjoren Jan Solans som utan minsta tvekan var allra hetast i Junior-WRC-delen av WRC Rally Italia Sardegna. Inför det italienska bidraget låg Solans tvåa i tabellen efter Tom Kristensson men nu blev det inte bara full pott med poäng, utan han tog även magnifika elva sträcksegrar av 17 möjliga. En dominans som trots att man är svensk, har svårt att snacka bort. Med detta gick nu Solans även upp i VM-ledning med två tävlingar kvar att åka.

Tvåa slutade Dennis Rådström/Johan Johansson som hade en intensiv duell med Solans och så sent i rallyt som på SS16 var värmlänningen i ledning med en enda sekund. Då laddade spanjoren på ett snäpp till, vann tre raka sträckor och till slut skilde 14,9 sekunder mellan de båda.  Andra platsen var dock superviktig för Dennis och Johan och som tack vare fem sträcksegrar nu även gör VM-toppen lite tajtare. Fram till Solans med 70 poäng har nu den orange Fiestan 15 poäng från sin tredje plats.

Det har varit en tuff tävling där vad som helst kunde hända, berättar Dennis och konstaterar.

  Vi pushade hårt på slutet, men Solans var riktigt snabb och bjöd på en hård fight.

Nu tar Dennis och Johan med sig allt positivt från helgen inför starten i Finland.

  Vi hade som mål att hitta en nivå att kunna åkte fort men ändå se efter bilen på de tuffa och steniga vägarna vilket lyckades, förklarar kartläsare Johan och lägger till.

Tävlingen är den tuffaste jag åkt som kartläsare, inte bara extrem värme, utan det är mycket att hålla reda på här på Sardinien. Samtidigt som vägarna är dåliga och steniga och bilen hoppar och skakar hela tiden!

Mellan de här båda finns då Tom Kristensson/Henrik Appelskog som tar sin tredje pallplats i J-WRC som belåtna treor. Stod tidigt klart att Tom inte tänkte bjuda upp till någon rallydans likande Solans och Rådström utan som vanligt följdes den ”game plan” som gjordes upp före rallyt där säkerhet kom före sträckseger. Ändå vann Tom SS7 och låg då tvåa 14 sekunder efter Rådström en placering han höll fram till sträcka tio där Solans passerade. När så en bärarm havererade på Fiesta #71 vilket gjorde att det blev till att linka i mål, blev det än mer klart att hålla sig till planen och säkra poängen.

Det kändes segt att ”safea” men jag har lovat mig själv att så här ska det vara, förklarar Tom.   

Den uppgjorde planen följdes till punkt och pricka vilket innebar att man mot slutet tappade tid till de två i toppen hela tiden. Helt betydelselöst då gapet ner till fyran Raul Badiu var en bra bit över minuten.  När så dåliga SS19 var genomkörd kunde Tom och Henrik äntligen pusta ut med 16 nya och värdefulla poäng till de 47 som redan fanns i tabellen. Inför Rally Finland har nu Tom och Henrik sju poäng upp till Solans, åtta ner till Rådström och Tom summerar så här.

Absolut ett av dom tuffaste rallyn vi kört och dessutom det utan ett enda misstag eller punktering. Känns väldigt bra!

Än är inget avgjort med två tävlingar kvar av VM-serien för juniorer, dessutom ger finalen  i Rally Wales GB dubbla poäng.

*

Rallyt avslutades lika dramatiskt som det började och efter power stage stod så en extrem förvånad Dani Sordo som vinnare. Förvånad då han låg två i inför sista sträckan och med nästan en halv minut fram till rallyts dominant Ott Tänak. Men ”den tjocka damen” hade inte gjort sitt och när styrningen gick sönder på Tänaks Toyota blev det spansk Hyundai-seger i Italien.

Helt otroligt, finns inte ord att beskriva detta, jublade den överraskade vinnaren.

Men så klart är det tråkigt för Ott…

Lika överraskad och glad blev Teemu Suninen som tvåa och berömde sin nye kartläsare Jarmo Lethinen.

Ett samarbete som börjat verkligt bra!

Andreas Mikkelsen på tredje plats gjorde inte livet lättare för teamchef Adamo för vem ska han nu låta köra tredje bilen i Rally Finland? Ska dagens vinnare petas eller trean Mikkelsen för att bereda plats för trots allt osäkra kort som Sebastien Loeb eller som finska rykten för gällande, Jari Huttunen. Oavsett, så var tredje platsen extremt viktig för Mikkelsens WRC-framtid och hade jag varit Adamo hade han suttit säkert i Finlandsbilen.

Besöket på ön i Medelhavet blev alltså en katastrof för Toyota som nu fick Tänak som futtig femma men ändå bäst av Yaris-åkarna. Kris Meeke slutar åtta, Jari-Matti Latvala blir 19:e bil medan Tommi Mäkinen drog tillbaka ”testpiloten” Juho Hänninen inför sista sträckan. Medan Thierry Neuville fick blygsam poängskörd som sexa blev det ändå bra i Märkes-VM med Sordo och Mikkelsen på pallen vilket betyder att gapet till Toyota ökade.

*

I WRC2 Pro kopplade Kalle Rovanperä lite hårdare grepp om guldet genom ny seger med Skodakompisen Jan Kopecky som tvåa. Mads Østberg jobbade heroiskt med sin Citroën och belönades med tredje plats och tunga poäng, trots att han var nästan nio minuter efter Kalle. 

*

Även i WRC2 var det dramatik även om fransmannen Pierre Louis Loubet lett klassen stora delar av rallyt. Två låg länge japanen Takamoto Katsuta men så slog det eld under Fiesta-huven och han fick bryta. I stället kämpade ERC-profilen Kaejan Kajetanowicz på i Skoda-debuten och den kampen bar till andra plats före Hyundai-föraren Simone Tempestini. 

Fortfarande leder mexikanaren Benito Guerra som inte körde på  Sardinien medan ny tvåa är helgens vinnare Loubet. Kämpade gjorde också Ole Christian Veiby/Jonas Andersson och att aldrig ge upp belönades med en femte plats i KMS-Polon. Poängen gör även att Veiby studsar upp till tredje plats i WRC2-tabellen, en enda poäng bak tvåan.

*

Kanske en del som förväntar sig en fullständig genomgång av tredje deltävlingen i Rally-SM, Gästabudstrofén men då får jag nog göra den gruppen lite besvikna. Har försökt uppbåda intresse för alldeles för mycket den här helgen och inser nu att jag inte lyckats med målsättningen. Låter istället Pierre Skytt ge en lite mer stämningsfull bild. ”Sommarfagra Sörmland och SMK Nyköping bjöd på ett fantastisk fint SM-rally. Att hitta så mycket fina vägar på så pass tätbebyggda platser är inget annat än superbra gjort. Den sista servicen i Nävekvarn, denna idyll, smal väg ner i en småbåtshamn. Vackert väder, båtliv, och Systrarna Brådhes krog som serverade fantastiskt goda räkmackor (och annan mat) till hungrande rallydeltagare och publik. Den lilla hamnen och Brådhes ställe fick verkligen bekänna färg denna lördag. Maxat tryck på stället. Sen den omutbare Kristoffersson som ”bare ladder”. Eller simmar lugnt, som han själv uttryckte det.”.

Så mycket har jag snappat att någon lugnt simmande i Johan och Stig Rune Skjaermoens blå Polo R5 var det aldrig tal om. Efter första dagen hade man 3,9 sekunder till godo på tuffaste rivalen SM-ledaren/SSR-vinnaren, Patrik Flodin, ett avstånd som ökade snabbt under lördagsmorgonen på SS3, där Flodin gjorde en miss.

− Där fick vi ett glapp ner till Patrik och kanske blev vi lite försiktiga på de följande sträckorna, menar Johan som här tappade enda sträcksegern till Mattias Monelius/Kalle Lexe på SS 5.

Redan på fredagen försvann en svår konkurrent, Martin Berglund/Joakim Gevert efter att Skodan hamnat på taket. När Flodin snurrade laddade Krstioffersson och bitti gick det på gränsen avslöjar notläsande Skjaermoen. 

I starten på SS 11 blev det ett lyft av det häftigare slaget, i  första kurvan kom vi sidledes över krönet, men det var kul…

Även på sista sträckan hände ”kul” saker berättar Johan som hjälpe de sörmländska bönderna med skördejobbet.

– Gjorde ett litet misstag och skulle korrigera linjen, men vi kom lite långt ut!

Inför nästa deltävling i Kolsva i mitten av augusti gick Johan upp på andra plats bakom ledande Patrik Flodin. 

*

Det stora skånska SM-hoppet Joachim Grahn/Rickard Nilsson i ”4WD Övriga” fick ingen bra inledning på säsongen med futtiga fyra poäng i Bergslagsrallyt. Inte heller South Swedish Rally blev vad man hoppats, en besviken fjärde plats. Men nu två veckor senare stämde körningen bättre för Åhuskärr-duon och då kom också allra första SM-segern någonsin.

Underbart, detta har vi väntat på i många, många år, jublade Jocke.

Har varit SM-tvåa flera gånger men aldrig vunnit men nu visade vi att vi verkligen kan vinna också!

Bakom framgången man blev även fyra totalt,  ligger mycket jobb med att få till rätt inställningar på den tidigare enligt chauffören så svårkörda WRC-Fiestan.

Äntligen har vi fått till rätt grundinställning så att bilen går mycket lugnare. Nu är det bara mitt självförtroende som också ska bli bättre.

Jocke medger att det varit en tung inledning med nya Fiestan. På asfalt har den funkat någorlunda men på grus har inte alls rätt känsla infunnit sig menar han. 

Kan erkänna att efter SSR började jag faktiskt tvivla på riktigt om det var jag som inte längre kunde köra rallybil, satt ju för f-n och var rädd bitvis…

Nu visade ”Jocke” att han fortfarande kan köra bil och segermarginalen till tvåan Fredrik Grahn i en WRC-Focus blev elva sekunder. Sex sträcksegrar av tolv möjliga var det som bäddade för seger och med detta även upp i total SM-ledning i klassen ”4WD Övriga”. Dessutom hade man turen på sin sida då alla de värsta SM-konkurenterna fick bryta. En enda miss gjordes i WRC-Fiestan under den tuffa tävlingen berättar Jocke (bilden på tillfället av Pierre Skytt).

På en av de sista sträckorna bromsade jag lite för sent snurrade så runt i ett vägbyte, fick backa och tappade några sekunder.

*

I Otrimmat lyckades inte SMK Hörbys Victor Hansen/Victor Johansson upprepa succén från SSR men att bli sexa i den 20-förare stora klassen är fullt godkännt. Nu blev det istället Ford-åkaren Pontus Lönnström/Jörgen Lindahl som ville mest i Team Ramuddens R2-Fiesta. Till slut skrevs segermarginalen till 2,7 sekunder efter att man haft ledningen en större del av tävlingen. Ibland med så liten marginal som tiondelar av en sekund.

Oj vad skönt det var att Jörgen och jag nu fick visa vad vi kan och inte bara visa upp sträckvinster och det är en härlig känsla vi tar med oss från rallyt, konstaterar en nöjd Pontus.

Att Pontus har anledning att vara nöjd förstår man av att det även blev en tolfte plats totalt bland de 80 startande. Tvåa slutade Eskilstunas Robert Andersson/Carl-Gustaf Karlsson, lite över två sekunder efter. Trea kom mer favorittippade hemmaåkarna Hampus och Pontus Jakobsson medan regerande mästaren Jari Liiten/Mikael Kjellgren slutade fyra.

*

I Trimmat 2WD var det ideliga omkastningar och SM-ledaren Robin Sandberg/Mathias Bengtsson försvann från toppstriden med växellådsproblem tidigt i rallyt. Dock inte värre än att Team Nybe-Toyotan studsade tillbaka och slutade fyra och vad som är viktigare, med bibehållen SM-ledning. Annars dominerade Daniel Röjsel/Mikael Johansson med Opel Corsan till fram till SS3. Då började motorn gå illa för att till slut ge upp på sträcka nio. Istället tog Erik Brodin/Henrik Olsson över ledningen men detta höll bara en sträcka innan det blev ”Tekniskt” på Volvon. Då var det Fredrik Eriksson/Kristoffer Nordlund som var pigga på att ”dra” med den gula Golfen. Drog gjorde man också och fram till sträcka tio och då såg det också ut som att segern var vikt åt Katrineholmarna. Tvåan Kristian Johansson/Fredrik Livh var sju sekunder efter med Renaulten. Så gick styrningen sönder på Golfen och plötsligt blev det segertåg för Kristian och Fredrik de två sista sträckorna. Stefan Alenmalm/Ida Bood uppvaktade hårt men kom aldrig närmare än sju sekunder. Bästa SM-placeringen för året blev det för Vimmerbys Toyota-ekipage Victor Karlsson/Jonas Magnér som trea.

*

Gästabudstrofén bet verkligen tillbaka och över en tredjedel av startfältet fick aldrig möjlighet att köra alla tolv sträckorna. Dessutom ovanligt många som fick ge upp efter naturbesök. Till exempel rullade Anders Jonasson och Mattias Nyström sina Mitsubishi. Samma sak för Johnny Thyr i första SM-tävlingen med R5-Cittran. Inte heller Mattias Adielsson fick till det bra med sin lånade 2WD-Citroën. Redan på sträcka tre blev det taklägg för ERC-åkaren. Men det var även mycket ”Växellåda”, ”Drivaxel”,”Motorras” och annat tekniskt skit. Till exempel bröt Hässleholms Johan Green för ”Bromsar”. Åven Opel och EM-åkaren Elias Lundberg i Ola Axelssons Volvo 240, fick lite oklart tekniska problem. Grimslövs Anton Claessons brytorsak däremot var mer klargörande, ”slagit sönder bilen”…

*

Utan att ha snackat med alla åttio som körde lördagens ”Tema Hallen Grussprint” i regi av Hässleholms MK och Morgan Green så ger jag ändå tävlingen högsta betyg. Från den grillade korven vid serviceplatsen i Vinslöv till de två fina sträckorna (fattas bara, SS1/3 var delar av en klassisk TV-Svängsträcka). Att Stoffe Nilsson med 15-åriga dotter Julia i högerstolen skulle vinna var ingen direkt överraskning. Fast det började inte så bra för familjen Nilsson, felaktigt däcksval gjorde körningen minst sagt yvig.

Valde helt fel däck och på första sträckan varken styrde eller bromsade det, fick faktiskt också ett rejält tvåhjulshäng direkt efter start, förklarar Stoffe.

Att han inte överdrev visar Bengt Johanssons påpassliga bild tydligt. Trots detta var man snabbast på på de två första sträckorna. Efter detta blev det  däckbyte och med bättre gummi ökades tempot.

Andra vändan var jag nöjd med och efter ett så här struligt år känns segern riktigt bra, menar Stoffe.

Fram till igår hade Stoffe i år bara kört rally i cirka sex minuter. Kraschade illa i Simrishamn och så motorproblemet direkt i Ljungby. Detta har gjort att han i år är helt bortkopplad från allt vad mästerskap heter. Lite av rullgardinen ner avslöjar Stoffe, men nu börjar han ändå se ljuset. 

– Resten av året kommer att bli ren utveckling av den nygamla Subarun för att sedan se framåt mot nästa säsong.

Tvåa totalt i sin tredje tävling med den hyrda R5-Fiestan blev resultatet för Stefan Wereén och Per Andersson, bara 18 sekunder bak Stoffe. En placering som man var överraskat nöjda med och inför starten av första grustävlingen i värstingbilen, var det fjärilar i magen hos nyblivne 60-åringen från Hässleholm.

Jag är jättenervös, att köra asfalt är en sak men grus är betydligt värre, konstaterade Stefan före start.

Efter första ”loopen” var det annars Ingvar och Adam Andersson som utmanade bäst. Bara några få sekunder skilde de båda Subaru-åkarna åt, men problem med bränsletrycket på de två avslutande sträckorna förstörde sedan dagen.

Trea totalt och bäst med bara tvåhjulsdrift slutade SMK Hörbys Pontus Berglund/Nellie Karlsson efter en stenhård uppgörelse med Johan Kastenman/Johan Svensson, Kristianstad. Ett ryck på SS3 där den vita Hörby-940:an var 2,3 sekunder snabbare bäddade för seger. I mål skilde sedan 2,2 sekunder till Berglunds fördel och seger var klar. Stark trea i sin mot Volvo-bilarna tama Honda blev den riktiga hemmaföraren (bor i Vinslöv) Hampus Larsson/Sam Karlsson. Bara fem sekunder efter vinnaren är i mina ögon klart imponerande.

Tre tiondels sekund skilde mellan Standard-vinnaren i A och B-klassen. Vassast var faktist Eslövs B-förare Filip Svensson/Per-Ivar Hellberg medan A-vinnaren Fredrik Persson/Johann Haak från Simrishamn alltså var lite långsammare.

Nia totalt och seger i B-Trimmat slutade dagen för SMK Hörby-föraren Tommy Nilsson/Peter Berglund i den blå Opel Asconan. Oväntat snabb var Rickard Mattissson/Niklas Ohlsson, Karlskrona som normalt ses i en Fiesta av tidigare årgång men nu i en Ascona. Bilbytet gick bra och bara 6,8 skilde till vinnaren. Hårdsatsande Hässlehomaren Elias Lörd/Emil Johansson rullade i som trea med R2-Fiestan.

Snabb var även vinnaren i C-Trimmat, Simon Axelsson/Lisa Johansson som med en Golf slutade elva totalt. 40 sekunder därefter kom rallydebuterande motocrossåkarna från Vinslöv, Dennis och Max Eriksson. Tuff debut och futtiga 1,8 efter slutar klubbkompisen Ulf Augustinsson/Patrik Berglund i den lilla Peugeot 106.

Appendix K-vinnare blev Olofströms Ford-entusiast Hannu Saikanmäki/Emil Svensson och detta med bred marginal. tvåan i Volvo 240, Thomas Kristiansson/Per-Anders Eklund, Växjö var minuten bak. I andra änden av åldersgrupperna var Karl-Johan Ingesson med pappa Lars-Johan, SMK Hörby bäst av Ungdomsåkarna.

*

I Tyskland körde Sebastian Johansson och Jesper Elfver tredje deltävlingen i ADAC Opel Rallye Cup. En sjunde plats blev det efter att alla 14 sträckorna summerats.Vann gjorde holländaren Gregoire Munster före finske Eerik Pietarien. Finnen fortätter dock att leda cupen med 22 poäng före Tim Wacker och Munster som ny trea. Sebastian och Jesper ligger femma.

*

Här sätter jag punkt och har inte ork att redovisa TCR Scandinavia, rallycross i Hell och miljoner andra tävlingar under helgen. Allt detta får anstå till måndag…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *