Yaris Rally2 klar för debut 2024, nytt konstverk från ”Monte”, Mille byter Ford mot Opel, Jonna kan bli Nordisk Mästare, EMK satsar på lokal media, ”Allan Sladds” Starlet som VIP i Kosta och grillkväll satte punkt för TV-Svängen i strålande väder!

Lite som att vänta på jultomten när det nu avslöjas att nya Toyota GR Yaris Rally2 är på väg att passera det sista nålsögat hos FIA. Om allt går i lås ska bilen vara tävlingsklar i början av 2024 och i bästa fall finnas med i Rally Monte Carlo.

Foto. Toyota Gazoo Racing

Planen har alltid varit att ha bilen klar för tävling i tid till kommande säsong vilket Toyotas tekniska chef Tom Fowler bekräftade till DirtFish och att man fortfarande är på rätt spår. Toyota har skyndat väldigt långsamt med sitt Rally2-bidrag och som Fowler förklarar med.

Missförstår du konceptet finns det ingen återvändo!

När Jari-Matti Latvala valde bort WRC i Grekland för att istället  köra japanska ”Rally Hokkaido” med seger som resultat fick också Fowler kvitto på att han förstått konceptet rätt och rundar av med.

Detta var verkligen positivt för nästa år!

*

Idag släppte ACM (Automobile Club de Monaco) sitt årliga konstverk eller om man så vill, affischen inför nästa års ”Rallye Monte Carlo”.

Ingen som helst tvekan utan att monegaskerna är världsledande när det gäller den här formen av reklam för sin tävling. Men som vanligt finns det andra åsikter och en av dessa var att man tyckte att affischen för 2024 var en kopia från den som marknadsförde rallyt 1965 fast utan någon Yaris Rally1

*

Katrineholms Mille Johansson har inte haft stolpe in i ERC Juniors och inför finalen i Ungern håller han tionde plats. Två brutna tävlingar och en femte placering från Värmland som bäst har inte satt ner ambitionsnivån som inför finalen genrepar i Slovenien. I ”Rally Nova Gorcia” där han inledde sin karriär, ska asfaltskörandet finslipas med tillfällige kartläsaren Ditte Kammersgaard. Inte bara ny kartis utan även debut som Opel-förare med IK Sports helt nya Corsa Rally4.

Foto: fotoModlic

– Det är kul att vara tillbaka i Slovenien och till den tävling vi ledde förra året innan en avåkning, förklararMille.

– 27 stycken Rally4-bilar från 17 olika nationer är med i tävlingen, så det kommer inte bli en enkel match!

För Mille har det varit Ford Fiesta Rally4 sedan debuten så det blir spännande för honom att prova erkänt snabba Corsa.

– Det ska bli kul att prova och se hur den känns jämfört mot Forden vi kört de senaste två åren! 

Rallyt utgår från staden Nova Gorcia på gränsen mot Italien och körs på asfalt med start och publiksträcka under fredagskvällen, totalt 15 sträckor innan målgång på söndag.

– Om allt stämmer så ska vi nog kunna utmana om topplacering, men målet blir att det ska kännas bra i bilen. Om det känns bra kommer vi även köra Opel i sista EM deltävling i Ungern, avslutar Mille.

Vet inte om det är till att strö salt i öppet sår, men på något vis är startlistan till denna Slovenska Mästerskaps-tävling ännu ett bevis på svensk rallysports kräftgång. Tänker på att det i SM legat runt halvdussinet ekipage och då enbart svenskar i den här klassen (RC4) och som motsvarar ”Internationella 2WD”. I Slovenien kommer 27 tävlande från 17 olika länder… 

*

Det finns många olika ”Mission imposible” inom rally och ett sådant är ambitionen att skapa ett Nordiskt Mästerskap. Tråkigt nog har detta aldrig lockat och minns 1993 när TV-Svängen var ensam deltävling i ”NM” vilket gav saligen bortgångne Gert Blomquist/Lena Lindberg ett NM-guld. 

I helgen är det final för årets mästerskap i finska ”Kokkola SM Ralli” och dessförinnan har det körts med ”Rally Vestsjælland” i Danmark och ”Skilling 500” som Sveriges bidrag. Senast kördes ”Rally Larvik” i Norge och då med Frank Tore Larsen som vinnare. Inför ”Kokkola” har jag kollat ställningen i mästerskapet och hittar då endast en förare som kört mer än en deltävling. I klassen för Rally2/R5-bilar toppar dansken Ib Kragh med 42 poäng, 21 på hemmaplan och lika många för tredjeplatsen i Larvik. Eftersom ingen av övriga med poäng kör i Kokkola säger Motorbloggen grattis till Kragh.  Tuffare för regelmakarna att kora vinnare i 2WD-klassen där Patrik Hallberg, Jacob Leutenberger Madsen och Steve Røkland alla står på 30 poäng efter segrar i respektive lands deltävling. Hur särskiljningen sker, är för mig oklart.

Foto: tommy Svensson

För oss är det däremot hyperintressant i klass 3 som innehåller olika Mitsubishi/Subaru och där Jonne Eson Brådhe ligger åtta efter tredjeplatsen i Skillingaryd. Nu är hon ensam i klassen att tävla om mästerskapet ihop med Jesper Samuelsson vid notblocket. Hon behöver bli minst åtta för att toppa året med en NM-titel och blir hon sämre ska den istället delas mellan Robert Andersson, Anders Lysen och Petter Waskaas, alla vinnare på hemmaplan. Finns även en klass för VOC och jämförbara bilar där nykorade Svenske Mästaren Karljohan Ingesson, SMK Hörby är en av tre med 30 poäng i toppen. Nu ska detta inte missförstås för jag gillar verkligen idén med ett mästerskap här uppe i norr, men när förarna uppenbarligen struntar i det har jag svårt att se till vilken nytta.  

*

Har kommit en del återkopplingar på mitt inägg från igår där ”rallyfans” skyller bristande mediabevakning av rally på media själv. Ingen som helst tanke på att det kan vara sportens eget fel, nej alltifrån Miljöpartiet, lata journalister  till ”f-n o hans mormor” lyfts fram.  Ett bra bevis på hur det kan vara om man som arrangör lägger krut på att stötta de lokala mediakanalerna, berättar Pierre Skytt om.

Idag blev det mycket mediebevakning om EMK kannan. Förutom helsida i Eskilstuna Kuriren i tisdags om tävlingen plus en artikel om Robert Anderssons Guld,. Idag kom även P4 Sörmland och ställde upp sin sändningsbuss och rallyintresserade Jonas Carnesten rapporterade från Tuna Park där HQ kommer finnas imorgon.

Foto: Pierre Skytt

Man tog dit både nykorade Svenska Teammästarna Robert Andersson och Jonna Eson Brådhe som fick lägga ut om sin säsong och planerna för kommande 2024. Robert som satsar på att få ihop till en satsning på Internationella klassen i en R5a.

Foto: Pierre Skytt

Jonna berättade om hur nervös hon var inför sista sträckan i Arvika och hur Robert kom fram innan start och pushade, något Jonna inte ville höra talas om. Och hur lättad hon kände sig när hon såg målskyltarna och Teamguldet var bärgat. Eskilstuna MKs Björn Olson intervjuades om helgens tävling bland annat om satsningen att locka fler tjejer till sporten. Jonna Olsson dök också upp, flitigt tävlande i rally fick berätta om nästkommande helgs Back SM där hon deltar. Sen blev det ett avstickare i sändningen till Nyköping där man åker Trial i helgen med många Internationella deltagare. Bra jobbat P4 Sörmland och Jonas Carnesten.”. Exakt så ska en slipsten dras, se och lär!

*

För en tid sedan skrev jag om Växjös Peter Magnusson som räddat Arne Allanssons SM-vinnande Toyota Starlet genom en omfattande renovering.

Foto: Drive VXO

Nu är premiärturen avklarad och i morgon kör Peter och Nicklas Gjersvold ”VIP” i Dackefejden och Grus SM-finalen med ”Allan Sladds vinnarbil” från 1983.

*

I går kväll sattes punkt för den 58:e TV-Svängen och en sak präglade årets upplaga, kanonväder. I början av den här veckan såg det mörkt ut på väderfronten med regn och blåst. I går var det strålande sol och faktiskt 18 plusgrader på kvällen så helt klart måste vädergudarna gilla SMK Hörby.

Foto. Tommy Svensson

Med korvgrillen som centralpunkt vid klubbhuset samlades stora delar av de funktionärer som är guld värda och gör våra tävlingar möjliga.

Foto. Tommy Svensson

Att där sedan fyra av dessa fick ännu gladare hem efter att ha varit lyckliga vinnare i lotteriet, gjorde inte kvällen sämre. 

Foto. Tommy Svensson

Lika glada var trion Emma Fransson, Julia Thulin och Tom Kristensson efter att ordförande Lars Servin förärat dom med vackra blombuketter. Emma för att hon och Karljohan Ingesson (som inte var på plats då han var till sjöss och vaktade över vår gräns mot öster) körde hem klubbens första SM-guld i Rally-SM. Tom fick blommor för den kanske lite överraskande totalsegern i Rally Arvika medan Julia fick sina blommor som lite ”krya på dig” efter de två rullningarna i WRC Rally Acropolis med kenyanen Hamza Anwar. Den första var inte så farlig men dagens andra var värre förklarade Julia.

Jag kan säga att så mycket, den bilen kommer inte att vara med i fler tävlingar!

Efter kontroll både på sjukhus i Grekland och här hemma är nu Julia öm i kroppen berättar hon för Skånska Dagbladet.

Jag har fortfarande ont i både svanskotan och nacken plus allmänt seg efter hjärnskakningen. Men jag räknar med att bli fullt återställd och förhoppningsvis stå på startlinjen igen inom kort!

Klart att hon kunde behöva en blomma…

Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *