WRC/ERC-koma, recyklade nyårsdrömmar och när det kördes vinterrally även ”down south”!

När WRC/ERC gått in i någon sorts koma vad gäller nyheter och när det dessutom är samma läge på hemmafronten travesterar jag den klassiske svenske författaren August Blanche, ” Det ska vara fan att vara Motorbloggare”. Visserligen använde han ”teaterdirektör” då bloggar var ett okänt begrepp i mitten på 1800-talet men problemen var uppenbarligen samma. Nu för tiden är det väldigt populärt att återanvända och recykla istället för att köpa nytt. Till exempel var ju årets julklapp gamla kläder något som jag tack och lov slapp få av jultomten. Men nu tänkte jag hänga på och återanvända min nyårshälsning daterad 2009 12 31. För nio år sedan drömde jag lite men tyvärr gick väldigt få av drömmarna i uppfyllelse, ändå ganska kul att titta tillbaka så varsågod.

Så här timmarna före skumpaskålen skman väl summera året. Det har blivit strax över sextusen mil i Subarun, drygt tretusen i tjänsten och resten transport till och från jobbet. Nöjesmilen har varit få, kanske runt fem-sexhundra till alla miljövänners glädje.
Missödena har varit relativt få. En punktering strax före jul, ett stenskott i vindrutan som gick att laga utan att byta ruta samt en lättare parkeringsskada på Domustorget, det är allt. Parkeringsskadan är den som retar mig mest, för visst är det fräckt och nonchalant att bara dra…
På rallyfronten blev det ett mellanår för mig. Fjärde placeringen i PR Tryck Classic Rally Cup var en klar missräkning efter de två senaste årens segrar. Bakaxelraset på Kadetten i Dackefejden var den mest bidragande orsaken till missräkningen. Men nu laddar vi för nästa säsong med ny bakaxel och efter helgerna ska det hämtas ”ny” motor i Göteborg.
Nu lägger vi detta bakom oss och ser framemot 2010 och självklart har jag nyårsönskningar/drömmar. Detta är de tio hetaste utan inbördes ordning:
* PG Andersson får ett treårs kontrakt i Rally-VM och tar sin första pallplats i Rally Sweden.

* Saab överlever tack vare att Michael Schumacher går in med kapital. Kraven från honom är att Saab omedelbart ger Jens Edman klartecken med STCC-Saaben. Ett trebils team i Rally-SM och en bil i Rally-VM samt att Per Eklund fortsätter i Rallycross-EM är övriga krav.
* Vägverket upptäcker att det här med hastighetsgränserna 30-40-50-60-70-80-90-100-110-120 är lite krångligt. Behåller bara 30- 50- 70- 90 och ökar till 130 på motorvägarna.
* Volvo säljs inte till Kina utan Porsche går in som ny köpare. Främst för att man aldrig haft någon bra kombi i sortimentet. Till sommaren presenteras V70 med boxersexan från vassaste Turbo-Porschen.
*Fredrik Reinfeldt ringer till Sveriges bästa motorjournalist Robert Collin på Aftonbladet. Ber på sina bara knän att han tar över som Trafiksäkerhetsdirektör efter Claes Tingvall. Tingvallfår istället ny tjänst som samordnare av Vägverkets parkeringsplatser i Norrland.
*Rally-SM blir succés efter att Saab gått in med sitt fabriksteam. Varken Volvo, Subaru, Ford, VW, Citroén, Renault, Opel,Peugeot, Fiat eller Skoda vill vara sämre utan kastar sig ut i rallyskogen igen.
*Nye FIA-presidenten Jean Todt vill sprida Formel 1 även till Norden. Upptäcker att det finns en klassisk bana i Anderstorp och tvingar fram en VM-tävling där i slutet av augusti.
* Per Carlsson upptäcker att Midnattssolsrallytbordestarta i Kristianstad. Gör en snabbflytt av startplatsen från Jönköping till Stora Torg.
* Rättigheterna till Trabant köps av Nolato som har stor erfarenhet av plasttillverkning. Spjutspetsföretaget Saab har fortfarande kvar gjutformarna till tvåtaktsmotorn från 1965 och det är den som blir ny drivkälla. Ny fabrik byggs i Sibbhult medan huvudkontoret förläggs till Hjärsås.
*Strålningen från trafikpolisens radarpistoler upptäcks vara livsfarlig. Inte bara för polisen som håller i apparaten utan även för närmaste omgivningen. Rikspolistyrelsen stoppar användningen direkt och hastighetsövervakningen sker i fortsättningen med hjälp av stoppur på givna uppmätta mätsträckor.
Drömma får man ju, det är gratis!

*

När jag kikar ut är det grått, grått och ännu mer grått hemma i Hörby och så ska det ju inte vara när det är vinter. Till min glädje noterar jag dock att det är mer vinter längre norr ut och i ”Rally Sweden-land” ser det ändå ganska okej ut med snö. Trots allt bara sex veckor kvar tills WRC-åkarna intar Värmland och då vill vi så klart bjuda på riktig vinterinramning.

*

Nu för tiden känns det väldigt avlägset med vinterrally i de södra delarna av landet. Annat var det förr och i början av 70-talet var det tävling på snö så långt söderut som i Lund och Tomelilla. Till exempel kördes första upplagan av Kristianstads klassiker Kong Christian Race 1972 med riktig vinter. Lite sämre var det året efter den 27 januari då det rådde blidväder så att sträckorna blev väldigt moddiga. Dock kämpade jag och Jan Malmgren i min Grupp 1 Saab (Otrimmad) på så pass bra att det blev en fjärde plats i klassen. Ett smolk i glädjebägaren var så klart att Roland Brorsson körde in som trea men inte alls konstigt. Medan jag kämpade med mina 65 hästkrafter hade ju Roland över 90 i den då nya vinnarbilen Opel Ascona. Något som också gav avtryck i den med Småland gemensamma DM-tabellen där Roland slutade femma och jag själv nia. Ändå lite stolt då jag var näst bäste Saab-åkare i den sammanslagna klassen för A och B-förare, bara Hässleholms Bertil Törngren var före. Vann DM gjorde Nässjös Olle Syren i en BMW 2002 Tii.

Helgen efter ”Kongen” var det dags för lång utfärd till Vetlanda och ”Bilcentrum-Pokalen” där det bjöds på riktigt med vinter. Men MK Withala bjöd också på vrålsnabba sträckor som inte alls passade en skåning i en Grupp 1-Saab, trots allt en femte plats i B-klassen. En annan anledning för mig och Jan att vara stolta över var att vi blev näst bäste skåningar i tävlingen som ändå lockade 126 startande. Hade det inte varit för Örkelljungas Saab-åkare Kenneth Hjalmarsson hade jag varit ”Skånsk Rally-Kung” i Vetlanda den 3 februari 1973.

Känner nu att jag håller på att flyta i väg så jag håller här och önskar alla läsare ett Gott Nytt År så ses vi förhoppningsvis på andra sidan!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *