Oliver Solberg lånar pappas Polo, Johan K. storfavorit i SM/Bergslagsrallyt, strax över 60 anmälda till Torsby och ERC-premiär (?) på Azorerna för Elias Lundberg!
Börjar med att önska god fortsättning och att nyårsfirandet gick bra för alla. Att inte Oliver Solberg skulle låta pappa Petters Volkswagen Polo R5 få stå i fred i garaget var ingen direkt överraskning. I dag berättar Oliver att det blir R5-premiär i Lettland och Rally Aluksne den 18-19 januari. Antar att Veronica Engan fortsätter som notläsare åt Oliver och om så är fallet behöver hon ju inte ens justera högerstolen till rätt läge. Detta fixade hon redan i WRC Rally de Espana när Petter satt bakom ratten vid Polons riktiga rallypremiär.
Med detta så lär nog Oliver fortsätta med R5:an i det Lettiska Mästerskapet. Den R2-Peugeot han och Veronica tidigare använt får därmed permanent plats längre in i garaget.
*
Vet inte riktigt vad detta betyder för Petters rallyframtid där jag närt en dröm om att få se honom i WRC2-klassen i Rally Sweden nu när han och rallycrossen tagit time out. Än mer dröm vore att få se honom och Johan Kristoffersson i Rally-SM:s sex deltävlingar. Hoppet lever då Johan som jag berättade i fjol, redan är anmäld till premiären Mekonomen Bergslagsrallyt den 26 januari. Nu är detta inte presenterat som någon SM-satsning utan precis som vid lördagens seger i Romjulsrally, ett träningspass inför Rally Sweden. Faktiskt blev detta både Johans och Polons allra första rallyseger, något som gladde den tvåfaldige Rallycrossvärldsmästaren som konstaterade.
– Jätteroligt!
I Romjulsrally slog han norske segermaskinen Frank Tore Larsen med över minuten vilket är en bra värdemätare mot SM-åkarna. Senast Frank Tore och Torstein Eriksen körde i Rally-SM var South Swedish Rally 2017 vilket slutade med totalseger i R5-Fiestan. Med detta tror jag nog att Johan och Stig Rune Skjaermoen med automatik skulle bli storfavoriter till SM-guld 2019. Detta så länge inte Petter Solberg och eller Pontus Tidemand avslöjar en SM-satsning. Johan väljer ändå en låg profil inför SM-slaget utanför Ludvika.
– Jag har dålig koll på konkurrenterna i SM, så jag vet inte riktigt vad jag ska förvänta mig. Placeringen är heller inte så noga…
För arrangören Bergslagsklubbarna är så klart Johans anmälan en försenad julklapp.
– Att Johan kommer är härligt för publiken!
– Jag är också övertygad om att rallyeliten ser det positivt och vill mäta sig med den dubble världsmästaren, kommenterar tävlingsledare Johan Strömberg.
Än så länge är det nästan två veckor kvar av anmälningstiden och idag, Johan inräknad är där 65 förare anmälda.
*
Gått fortsatt lite tungt för premiären i Sverige och VinterSerien för VOC Mekonomen Rally, MK Rattens Finnskogsvalsen den 12 januari. Här stänger Sven Täppers anmälan i morgon klockan 18.00. Nu är där 62 anmälda varav ganska exakt hälften är ”VOC:are”. En som tillkommit är Anton Eriksson, Sundsvall med sin R5-Skoda där det blir premiär för honom i hop med Lars Andersson som ska bli permanent notläsare under året. Anton och Lars är anmälda i ”Öppen Klass” för att kunna göra egna noter.
*
Första deltävlingen i Norska Mästerskapet är Sigdalsrally, 19 januari och även här är det lite dåligt med folk, bara tio förare anmälda så här långt. Bland dessa tio blir än så länge Ole Christian Veiby storfavorit med sin nya Polo R5. Premiär för honom att få noter på anat språk än norska då Tidemands före detta kartläsare Jonas Andersson nu tar plats hos Ole Christian.
Hur Tidemand ska lösa sin co-driver fråga är vad jag fått erfara ännu inte officiellt löst även om Emil Axelsson står angivet som co-driver till Rally Monte Carlo. Med andra ord fortsättning följer…
*
När vi ändå analyserar statusen på anmälda i närmast kommande tävlingar så står det helt stilla i Rally Sweden. Ingen ko på isen då WRC-anmälningarna första ska till FIA och vända innan dom blir tillgängliga för oss andra. I Rally Sweden Historic är man nu uppe i 45 anmälda. Bland de senast inkomna finns två Audi quattro som körs av Mats Karlsson, Vimmerby och Janne Pettersson, Nyköping. Fortfarande saknas förare med både klassisk och internationell lyskraft, så här långt är det 81-årige Rauno Altonen som har tyngst resultat-CW. Trots detta lär han inte kunna köra mer än om klasseger med sin lånade Cooper S.
*
Om knappt tre månader är det premiär för Rally-EM eller ERC som det heter mer officiellt. Precis som 2018 är det premiär på Azorerna med Azores Airlines Rallye den 21-23 mars. En tuff grustävling där Tom Kristensson och Henrik Appelskog gjorde både ERC-debut och rullningsdebut. En debut som innebar att Hörby-åkaren i EM-tabellen sedan aldrig lyckades komma ifatt teamkompisen i Opel Motorsport, Martins Sesks. Annars var det ytterst jämnt i denna tabell där Tom vann två tävlingar, Martins två och spanjoren Diogo Gago lika många. Gago vek dock ner sig och avslutade inte säsongen vilket så klart underlättade för Sesks att köra hem guldet.
Mer kuriosa om ERC, vinnaren Alexey Lukyanuk var en värdig vinnare och vann totalt 30 sträckor i de åtta deltävlingarna. Detta i sin tur gav honom tre segrar. Näst flest togs av landsmannen och underbarnet Nikolay Gryazin som fick ihop 20 sträckvinster och två segrar. En som hade ett tuff år i fjol var Hyundais Jari Huttunen men sju sträcksegrar blev det åtminstone i den ljusblåa R5-i20.
Lite oroande är dock årets inledning på Azorerna där då Elias Lundberg och David Arhusiander ska göra om samma resa som Tom och Henrik gjorde 2018, köra Opel Motorsports R2-Adam. Oroande då tävlingen än så länge inte gjort klart något avtal med ERC-promotorn. Känns lite som sista minuten eller?
Round 1: Azores Airlines Rallye, 21-23 March (ERC Junior), gravel (subject to promoter agreement)
Round 2: Rally Islas Canarias, 2-4 May (ERC Junior), asphalt
Round 3: Rally Liepāja (Latvia), 24-26 May (ERC Junior), gravel
Round 4: Rally Poland, 28-30 June (ERC Junior), gravel
Round 5: Rally di Roma Capitale (Italy), 19-21 July (ERC Junior), asphalt
Round 6: Barum Czech Rally Zlín, 16-18 August (ERC Junior), asphalt
Round 7: Cyprus Rally, 27-29 September, gravel
Round 8: Rally Hungary (Hungary), 8-10 November, asphalt
*
Alla ni som väntar på fortsättningen av ”The Sjöberg Story” får ge er till tåls ett tag till, men det kommer en fortsättning lovar både jag och ”Jocke”.