WRC2-Lindholm vill köra Rally1-bil, Sordo ersätter Breen hos Hyundai, ”Vintercupen” avslutad, ”Skyltfrågan” engagerar och sportlov vankas!

Regerande mästaren i WRC2, Emil Lindholm och Reeta Hämäläinen har inte fått riktigt  den start på säsongen man hoppats. Redan första dagen i Västerbotten hamnade man i trubbel med en snövall och även om inte just detta tog så lång tid var Emil tvungen att stanna på sträckan för att rensa bort snö ur kylaren. 1.40 försvann på sträcka tre och därefter lyckades paret aldrig komma in i matchen viken resulterade i en sjunde plats i klassen. Nu får man i WRC2 räkna bor en av de sju starterna, så någon ko på isen är det inte men det vill nog till att dylika misstag upphör om det ska bli nytt guld för Toksport-duon.

Foto: TGS Worldwide

Att försvara segern från 202 blir inte enkelt och konkurrensen i år är ännu hårdare än då, menar Emil.

I fjol blev det två segrar för paret men ändå räckte det till VM-guld och med detta menar Emil att det gäller att ha tålamod. Inte bara detta, utan det gäller också att vara taktisk till exempel är det smart att välja tävlingar utanför Europa med mindre tuff konkurrens. 

Ett mål är att skaffa erfarenhet från alla WRC-tävlingar för framtiden, därför kan jag inte enbart välja ”favoritrallyn utan måste även köra rallyn som blir nya för mig, förklarar Emil.

Att drömmen är en plats i något av WRC-teamen är tydlig för Emil och gärna så fort som möjligt berättar han för rallit.fi.

Självklart är det så och ju förr desto bättre men de platserna är  begränsade så tiden får utvisa om det händer i år eller om det överhuvudtaget händer…

*

Om nästan exakt en månad eller den 16-19 mars är det dags för deltävling tre i WRC, ”Guanajuato Rally Mexico”. Då är det comeback efter den av Covid-19  avkortade versionen 2020 som vanns av Sebastien Ogier. Det som väntar bergen utanför Leon är mycket höghöjdsträckor och ofta med temperaturer kring 30 plus vilket ställer stora krav på ”man and machine”. WRC-gänget vet vi med 95 procent säkerhet hur det kommer att se ut även om enbart Hyundai idag talat om att man kör med Thierry Neuville/Martijn Wydaeghe-Esapekka Lappi/Janne Ferm-Dani Sordo-Candido Carrera. Återstår att se om det är ett misstag att inte låta Craig Breen rida vidare på framgången från Rally Sweden, vilket jag faktiskt tror det är. Visserligen slutade spanjoren tvåa i rallyt 2018 men både före och efter detta har det varit klenare resultat. Öppnare är det i WRC2 med anmälningar och här blir det intressant att se om Oliver Solberg anmäler sig med Toksport-Skodan, mycket tyder på detta. Måhända även Emil Lindholm hänger på vilket jag däremot är säker på att de bolivianska bröderna, Marco och Bruno Bulacia kommer att göra. Båda djupt involverade i Toksport och så klart mer hemtama i den här typen av rally än vad man var senast i Västerbotten. Ändå körde 22-årige storebrodern Marco in som stark femma i WRC2. I Umeå fanns 25 anmälda med Rally2/R5-bilar medan det nog kan förväntas betydligt färre i Mexiko.

Foto: Toksport WRT

Senast det kördes fanns 15 bilar i WRC2-klassen och där faktiskt Pontus Tidemand och Patrik Barth körde hem klassegern plus att man tog Skodan till sjätte plats totalt.

*

När Sandvikens MK hastigt men så klart mindre lustigt tvingades ställa in ” Vinterpokalen” innebar beslutet att Racepart Sweden 1300 Rallycup fick avsluta sin ”Vintercupen” med bara tre tävlingar istället för fyra. Cupen på snö/is slutade så här:

Foto: Kristian Lindberg

1:a Tobias o Joakim Bilfeldt 108,42p 

2:a Björn Norman/Lotta Strand 99,43p (bilden)

3:a Lucas Axelsson/Alexander Lönnström 98,5p 

4:a Erik Björklund/Fredrik Johansson 94,42p 

*

Fortsatt hör folk av sig i ”Skyltfrågan” och väldigt intressant är de som hävdar att detta är inget att bry sig över, bara att göra som man alltid har gjort och strunta i Trafikverkets knasiga regler. Så klart kan man resonera så här, men frågan är hur det blir i slutändan och vilka böter eller andra påföljder som kan drabba de arrangörer som väljer att gå sin egen väg? Likaså känns det lika trist när det från olika håll (som vanligt borde jag nog lägga till) hävdas att SBF sitter med armarna i kors och gör inget för att stoppa de nya reglerna. För mig ofattbart att man kan missa hela debatten med Björn Eriksson från Riksidrottsförbundet i spetsen och med stöd av de specialidrottsförbund som till exempel SBF, hur man jobbar för att lösa upp knuten. Att det inte är lätt förstår nog alla och då tror jag faktiskt ändå inte att rally är den sport som drabbas värst. Istället är det nog tuffare för de cykel och motionslopp som använder allmän väg, till exempel ”Vätternrundan” lär få en dyr räkning från Trafikverket om inte någon ändring av reglerna blir verklighet.

Foto: Ulf palm

En annan ”helig ko” är ju Vasaloppet vilket fått en bloggläsare att undra.

Skulle vara intressant att veta vad Vasalopps-veckan kostar extra med alla avstängda vägar och alla skyltar? Det måste ju vara enorma summor, helt sjukt hur dom tänker på Trafikverket! 

Något som också framförs, är att staten i rättvisans namn från och med nu måste ta fullt betalt för polisbevakningen vid fotboll och hockeymatcher. Intressant tanke…

*

Sedan gammalt är det så, att när det vankas sportlov kallas ”fotokavalleriet” in vilket är förklaring till om det kommande vecka kan bli bloggfritt utan förvarning!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *