Sandviken fick ställa in med kort varsel, Tom K. fick illustrera att WRC landar i Lettland, Østberg/Barth starka tvåor i Qatar, Lukyanuk vägrar fortsatt tävla så länge Putin håller på och SMK Hörby-duo prisas!

Det har gått tungt för MAS Rallycup som tvingades till ändring direkt när vintervädret ställde till det men då kom MK Ratten och ”Finnskogsvalsen” till deras räddning. I dag skulle man kört deltävling två, ”Vinterpokalen” med Sandvikens MK som arrangör men sent i går tvingades man att inse att inte heller här var vädret på ”Masarnas” sida. Redan i går kom besked att SS3 fick strykas på grund av mildväder och senare på kvällen ställdes hela tävlingen in på grund av att mycket regn fallit över tävlingsområdet. Lider med alla, från arrangören till de tävlande  som redan befann sig i Sandviken för att idag ha inlett med rek på de två sträckor som återstod, men vädret rår ingen på så enkelt är det. Nu väntar en tung ekonomisk smäll för klubben när alla anmälningsavgifter ska betalas tillbaka.För Kalle Andersson och hans kompisar i tävlingsledningen blir det dock ingen återbetalning för de utgifter man redan haft, bara att tugga i sig. Nu får MAS Rallycup sugna åkare vänta till den 22 april när cupen ingår i ihop med Sydsvenska Rallycupen i Älmhults ”Silverratten”. Efter detta är det återigen samarbete, då i Hässleholms ”Snapphanerallyt” men där är det det SRM/Rally-SM som är huvudnumret och inte förrän finalen på Gotland den 14 oktober hamnar allt ljus ensamt på MAS Rallycup.

*

Måste säga att jag blev överraskad av att WRC-promotorn/FIA valde Lettland som ny arrangör  i WRC-kalendern 2024. Går inte att snacka bort att VM-serien har kraftig slagsida mot nordöstra hörnet av Europa med tävlingar i Sverige, Finland, Estland och så då nya Lettland. Om det blir 14 deltävlingar körs  alltså runt 25 procent i vår del av världen, bara att invänta att även Polen införlivas i WRC-gemenskapen. Många ögonbryn restes när beslutet blev klart och direkt förutspåddes ”Rally Estonias” snabba död. 

Foto: WRC

Med avtal klart fram till  2026 lär detta dock inte bli verklighet även om avtal kan brytas vilket många nu tror blir fallet. Beslutet skedde dramatiskt när Ott Tänaks Puma Rally1 hissades ner från  taket inför gräddan av rallyvärlden.  Rallychefen Raimonds Strokšs konstaterade tårögd.

En dröm går i uppfyllelse!

Som vanligt har DirtFish knivskarpa analyser som dessutom presenteras tillsammans med bild på Tom Kristensson från ”Rally Liepaja” 2022. Lite kul ändå att man väljer en SMK Hörby-förare för att illustrera nyheten då detta nästan var Tom och Andreas Johanssons resultatmässigt sämsta under 2022. Paret höll länge en tredjeplats när det var ERC som gällde men en punktering på sträcka nio skickade dom långt ner i resultatlistan. I artikeln konstateras att vägarna i Finland, Estland och Lettland är väldig lika, breda med snabba svepande kurvor och så klart, hopp, på hopp på hopp. I fjol vann hemmaföraren Martins Sesks rallyt och hade då snudd på exakt 120 km/t i snitthastighet med sin Skoda. Då snackar vi R5-bil och hur mycket snabbare det blir med en Rally1 vågar jag inte tänka på. Nu förväntas att man i Riga tar samma beslut som i Tartu och försöker sänka snittet med chikaner eller andra konstgjorda fartdämpare. Peter Thul, Senior Director of Sport för WRC Promotorn verkar medveten om att nytillskottet väcker frågor men menar.

Det har alltid varit vårt mål att hålla minst en plats i WRC-kalendern tillgänglig för att göra det möjligt för ett evenemang att rotera från ERC till WRC.

Thul fortsätter. 

Att Tet Rally Latvia blir först med att beviljas detta är ett tydligt erkännande av deras sport/marknadsföringsexpertis och inte minst den lettiska regeringens engagemang!

Fortsatt finns plan att få med Saudiarabien och USA till 2024, även Storbritannien kan vara aktuellt. För deras del gäller att senast i april kunna redovisa hur man löser det ekonomiska.

*

Måste säga att jag blev imponerad av Mads Østberg och Patrik Barth när man slutade tvåa i ”Qatar International Rally”. Detta bara futtiga 12,2 sekunder efter segermaskinen i ”FIA Middle East Championship” tillika hemmaförare, Nasser Al-Attiyah. Inför 13:e och sista sträckan var den skandinaviska Skoda-duon bara 3,1 sekunder efter quataren med sin VW Polo R5.

Foto. Skoda Motorsport

Men där satte han in en rejäl stöt och dängde till med sträckseger, nio sekunder snabbare än Østberg. Trea slutade Andreas Mikkelsen/Torstein Eriksen nästan en och en halv minut efter Östberg medan fyran Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen var ytterligare halv minuten långsammare. Som sexa rullade vinnarens kusin, Nasser Khalifa Al-Attiyah in med en Ford Fiesta Rally2.

*

I protest mot Rysslands invasion av Ukraina beslöt redan tre dagar efteråt, Europamästare Alexey ”The Russian Rocket” Lukyanuk att inte tävla så länge Putins krig fortgick.

Vi behöver inte krig, vi är för sport, vänskap och fred, förklarade Lukyanuk.

Min familj kommer från Ukraina även om jag bor i Ryssland, min co-drivers fru är hälften ukrainare med släkt fortfarande kvar och därför kan vi omöjligt stödja detta krig!

Foto: Privat

Löftet håller Lukyanuk som inte körde en enda tävling under 2022 och inte heller planerar att göra så i år, så vida det inte blir fred förstås. Istället ägnar han sig att coacha 24-åriga portugisiska talangen Lucas Simões. Trots sin ungdom har han tävlat sedan 2016 och de två senaste åren med en Hyundai i20 R5. Planen är att så klart även köra ERC-premiären Rally Fafe om en knapp månad.

*

I morse var det en bra morgon eftersom Skånska Dagbladet med en helsida hade den goda smaken att hylla SMK Hörbys ordförande Lars Servin och vice ordförande Mia Nilsson. Anledningen till hyllningen var att de båda nästa lördag får ta emot SBF:s tunga utmärkelse ”Guldratten” vid Södra BF:s årsmöte i Hässleholm. Att detta är synnerligen välförtjänt behöver jag nog inte påpeka, precis som att Rickard Andersson och Jim Nilsson som är steget efter och får samtidigt ta emot ”Silverratten”. Bertil Gunnarsson, Roland Brorsson plus även jag själv har lyckats få RF Skånes uppmärksamhet och för detta ska erhålla deras ”Förtjänstplakett”. Som det kan bli… 

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *