WRC2-Fiesta för PG i Portugal, vinterinställt även i Wales och när Saab sålde säkerhetsutrustning som idag är dödsfälla!

I dag släppte Årjängs stolthet, PG Andersson en av ”vårens” bästa nyheter när han förklarade att det blir start i nästa deltävling för WRC i Rally Portugal. Precis som han läckte lite försiktigt efter ERC-tävlingen på Kanarieholmarna, är det tack vare att hans ”välgörare” ukrainaren Oleksii Tamrazovs fått startförhinder som det blir rally för svensken. Nu är alltså alla hinder undanröjda för att PG ska få ta över ratten i ”Olles” WRC2-Fiesta i Portugal.
– Det har tagit lite tid att få igenom namnbytet för körningen, men nu har FIA godkänt det hela, berättar PG nöjt i en pressrelease.
Den M-Sport-byggda Fiestan är verkligen konkurrenskraftig och för PG och Emil Axelsson är målet solkalrt.
– Det var ett tag sen vi fick visa upp oss i VM och jag är väldigt tacksam för att Oleksii ger oss den här chansen.
– Bilen är konkurrenskraftig, så jag kommer att köra för fullt och målet är självklart att kamma hem segern, avslutar P-G.
Blir såklart oerhört intressant att se PG och Emil i en ”riktig” bil för en gångs skull. Säga vad man vill om Proton, Asfaltkungen Mats Anderssons vinnare undantagen, för inte har man haft känslan av det är de värsta vinnarbilarna som kommer från Malaysia?
Det blev ingen lyckad debut för Petter Solberg när Rallycross-EM drog i gång på brittiska Lydden Hill-banan. Först strulade kopplingen på den mattsvarta Cittran, sedan gick en drivaxel och till slut var det servostyrningen som inte ville som Petter ville. Därmed missade han chansen att ta sig till final som istället blev en framgång för amerikanen Tanner Foust i en OMSE-Fiesta. Fjärde platsen för Timmy Hansen måste man väl också beteckna som en framgång. Henning Solberg i f.d Per Eklund- Saaben fick nöja sig med en fjortonde plats.
Inte bara här hemma som Kung Bore djävlas med rallyåkarna. Redan för någon vecka sedan kastade arrangörerna av första deltävlingen i Irländska mästerskapet in handduken. Nu gör arrangören av premiären av Brittiska Mästerskapet sällskap med ”the irish” och ställer in Rally North Wales.
– Alldeles för mycket is på sträckorna för att kunna garantera säkerheten, meddelar tävlingsledningen som dock hoppas kunna köra längre fram.
En enkel fråga, vad har rallysporten egentligen gjort ”han där uppe” när han väljer att straffa oss på detta sätt? Visst är man sugen att lägga skulden på FIA eller SBF men i det här fallet funkar det definitivt inte…
I helgen gjorde Ramona Karlssons tjejer tävlingsdebut under gemensamma namnet Young Female Drivers och detta i långloppsracet ”Krutcupen”. I fem timmar kämpade tjejerna på Tickstabanan och blev till slut nia av de tjugotre teamen som startade.
– Hade vi inte råkat ut för det tekniska strulet med det läckande oletråget är jag helt säker på att tjejerna hade varit med i toppen och fightats, berättar Ramona.
– De körde riktigt bra, och många var imponerade av deras framfart och attack på banan och stod dessutom för ett kanonfint teamwork, där de hjälptes åt att byta däck, kolla vätskor, spänna bälten och se till så att förarbytena gick så effektivt som möjligt.
Som ni vet har jag mycket ”skit” samlat och idag trillade där fram ett otummat exemplar av katalogen ”Saab Sport & Rally” från 1978. När Ola Strömberg nu passerat tusen vänner på sin facebooksida mot SBF:s fördyring är det intressant att kolla vad för säkerhet som Saab propsade på i slutet av sjuttiotalet (nästan som igår i mitt huvud…). Man säljer då ”Skyddsbåge” för både Saab V4 och 99 ”Av extra kraftig konstruktion. Obligatoriskt vid internationella tävlingar.”. Ännu kraftigare grejor behövdes i rallykross (jo man stavar det faktiskt såhär) där det föreskrivs ”Skyddsbur”.
Vidare finns både Recaro och ASS-tävlingsstolar som utlovar ”hög klass både vad gäller kvalitet, säkerhet och komfort”. Jag vet då jag investerade i en Recarostol redan 1974 och som jag satt riktigt bra i fram till avskedet sex år senare. Idag är väl en sådan stol närmast att jämställa med ”dödsfälla” enligt FIA…
Saab sålde även ”fyrpunkts tävlingsbälte” (sexpunkts användes bara inom racing) av både Klippan och Britax fabrikat. Hjälmar fanns även det men naturligtvis långtifrån de ”melonstora” som anbefalls idag, utan här var det AGV som gällde. Godkända av såväl SIS, Svemo och SBF och kan man tänka att samma sak gällde den läckert blå ”flamsäkra overallen” som Stig Blomquist poserar i av fabrikat Leuféns Racing Service.
Utan att ha för avsikt att kasta mer bränsle på den inflammerade debatten på vissa forum om just rallysäkerhet, kan man ändå undra hur pass mycket farligare sporten blivit sedan slutet av sjuttiotalet. Mitt minne är att det var oerhört mycket ovanligare med ambulansbesök på tävlingarna då än idag. Detta trots att en Saab 99 Turbo gick hyggligt fort och den då bevisligen betydligt sämre säkerheten.
Är det kanske så att det är vägarna som blivit allt för snabba? I mitt huvud är det så men att hävda detta brukar föranleda mejlbombning av såväl tävlande som vissa arrangörer som hävdar att det finns inte krokiga vägar längre. I synnerhet norr om ”Älmhult” finns förespråkare för vägar som mer påminner om strippen på Mantorp än rally. Klart som f-n att risken för personskador ökar om man åker av vägen i hundrafyrtio istället för sjuttio. För mig känns det som att man med alla nya påbud försöker ”lindra symptomen hos patienten istället för att bota sjukdomen”, borde det inte vara tvärtom…
Läser idag att man nu kränger rom för 177 000 kronor flaskan i Danmark. Legacy by Angostura heter dyrgripen som inte ska förväxlas med den ”Silverrom” jag växte upp med. En flaska har sålts till Dömle Herrgård i Värmland och nästa gång jag kommer till Colins Crest ska jag därför hålla utkik efter någon som går omkring med en Coca Cola i handen. Denne är så klart på väg att att blanda till sig en riktigt god ”rom o cola”…

I

4 svar på “WRC2-Fiesta för PG i Portugal, vinterinställt även i Wales och när Saab sålde säkerhetsutrustning som idag är dödsfälla!

  1. Räcker med Appleton Estate i Colan för att det ska bli gott…
    Fast jämför med vägarna i Finland på Youtube-klippen så ser vi att vi använder leksaksvägar i stället för de man har i över Östersjön.
    Där är det vägar för män och man åker väl bara på 4:an och 5:ans växlar mest hela tiden. Undrar hur deras statistik ser ut…?
    Problemet började nog när vi skulle införa noter i varje bygdetävling som kördes. För helt plötsligt kunde man hålla fullt över all krön som co-drivern sa att det gick… Så länge han hänger med. TAcka för att det sker våldsammar smällar idag.
    Även med Grupp E, men där får man fortfarande inte ha full bur…

    1. Hej.
      Silverrom är mer min grej…
      Visst har man snabba vägar i Finland men vi behöver ju inte försöka efterapa allt?
      Sedan har du nog en point i det här med noterna, det var väl då farten trissades upp ett par snäpp. Men som sagt, långsammare vägar innebär ändå per automatik att smällarna blir ”mjukare” som jag ser det!
      MVH
      Tommy

  2. Jag tror det är så här: Däck och väghållning + en hialös maskin + för snabba vägar = när det väl bär till skogs så blir det en ordentlig smäll. Jag tittar också mycket på incar filmer från tävlingar och blir verkligen bekymrad ibland när man ser hur sträckan är . Jag kan jämföra en del med att köra på E22 mellan t ex Kristianstad och Hässleholm det svänger ungefär lika mycket. Nu tar det väl hus i hälsike för att man gör en sån jämförelse. Jag som publik vill se sladdande bilar inte nåt färgat streck som far förbi.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *