WRC-tvåan Hirvonen och Carl Philip träningskraschade, SSRC-tips och ny VOC-fälg!

Vilken dj-la smäll!
Bättre kan jag inte beskriva WRC-tvåan Miko Hirvonens avslutning på ”träningslägret” i Italien inför Nya Zeeland. Kollade på filmen som ligger på You Tube och där kommer Miko med full attack på Cittran fram till en ”vänster fyra” enligt min bedömning. Säger bara, nu vet Miko exakt hur fort man INTE kan köra i en ”italiensk vänster fyra”…
Miko gled ut lite för långt i det höga gräset och där låg troligtvis en stor sten som skickade hela härligheten till väders i ett kompakt dammoln. Några åskådare springer till bilen och de får springa långt, för att se hur det gick. Över ängar och backar går springturen och till sist kommer man fram till vraket som ligger på vänstersidan. Ungefär samtidigt slås höger dörr upp och ut kryper besättningen oskadda men rejält omtumlade.
Miko slår nu mitt personliga rekord i samma gren då jag 2004 planterade Kadetten nere på Österlen. Här stegades upp till 95 meter från där vi lämnade vägen till ”tokstoppet” mot en stor ek. Nu är jag inte helt säker, men Miko åkte troligtvis ännu längre av vägen än Kadetten. Fast det är klart han hade nog lite högre ingångshastighet när det bar till skogs än vi. Inte mycket, men lite!
Nu blåser det i WRC igen. Den 15 juni spikar FIA kalendern för 2013 och i dagarna fick de tilltänkta arrangörerna ett femsidigt kontrakt som skulle returneras till Paris senast den 8 juni. I kontraktet står där som där gör i kontrakt, en massa om ditten och datten och lite till. Grejor som jag inte riktigt fattar, men en sak begrep jag och det var att det kostar runt 2,5 miljoner i avgift till FIA om man vill ha en WRC-tävling. Nu rasar arrangörerna dels mot den korta tiden (inget svar den 8 juni och arrangören stryks med automatik) och dels chockhöjningen av avgiften. Förstår arrangörerna och ställer mig frågan, är där ingen som kan sätta ner foten och berätta för ”gubbarna och kärringarna” i Paris lite om verkligheten!
Nu vill TTA sno SM-värdigheten från STCC och detta med motiveringen att man har den bästa serien, bästa bilarna och framförallt de bästa förarna. Är inte helt säker på att Huzell och hans gäng i STCC håller med…
På tal om TTA eller Elitserien eller vad man nu vill kallas. I helgen är det premiär på småländska mark i Anderstorp för ”järnsängarna” med sina ”hang arounds”. Bland annat då klassen Swedish GT där Prins Carl Philip skulle köra ihop med just Flash i en BMW M3. Nu blev det inte så mycket med detta då prinsen åkte av redan i början av träningen och knycklade ihop BMW-fronten. Ingen jättesmäll men inte heller en krasch han behöver skämmas för. Annars brukar det räcka med att prinsstackaren snurrar på banan för att kvällstidningarna ska få till rubriker med orden ”jättekrasch”, ”undkom oskadd från krasch” och liknande. Något tävlande i helgen blir det inte med ”Prins-BMW:n” i alla fall.
På lördag är det dags för en ny runda i Sydsvenska Rallycupen och Rally-DM för Södra och Småland, Karlskronapokalen. Vet att ni bloggläsare kräver ett tips för att sedan på lördagskväll riktigt kunna gotta er åt hur fel jag tippar, det bjuder jag på. Här kommer ert lördagsgodis.
4WD.
1. Stoffe Nilsson Subaru
2. Jocke Grahn Ford
3. Åke Jacobsson Ford
4. Björn Persson Ford
5. Ingvar Andersson Subaru
Egentligen borde kanske Jocke Grahn vara favorit efter sin strålande körning i Mälarrallyt. Men Jocke har berättat att han har lite problem med WRC-Focusen när det blir krokiga sträckor. Blir det krokigt på lördag i Blekinge? Bajsar björnen i skogen?

BREAKING NEWS! Det blir ingen start för Jocke Grahn i Karlskrona, co-driver Rickard Nilsson ger mig via mobilen det trista beskedet.

-Problem med grenröret gör att vi inte får ihop bilen trots ihärdiga försök både igår och idag, berättar Rickard.

Istället blir det start för Simrishamnarna i Laxå om två veckor, om man kommer med vill säga. Redan nu är anmälan stängd på grund av för många anmälda.

2WD.
1. Mattis Olsson Toyota
2. Daniel Halldén Volvo
3. Pierre Fransson Golf
4. Thord Johansson Volvo
5. Kjell Fransson Volvo
Med lite SSR-tempo kvar i kroppen rör ingen Mattis och likaså om Halldén har sparat lite även han, då blir han tvåa. Sedan tror jag att Pierre än en gång visar farsan var skåpet ska stå…
Till sist så rör det på sig i VOC-leden. Den nya ”frälsarfälgen” är redan ute ur bilden efter ganska massiv kritik i de djupa VOC-leden. Nu plockar Fransson och ”Fälgansvarige” Patrik Flodin istället fram en ny fälg. Fortfarande en Speedline men med andra mått för att skapa största möjliga rättvisa. Inte bra men bättre och kan tipsa om en kille på Blocket som säljer åtta ”guldklimpar” för totalt 1000 kronor. Köp dessa och du har sparat 300 spänn mot priset för en ”frälsarfälg”!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *