WRC-Toyota+Mäkinen=Sant, ingen Järbyn i RU, Boström tvåa på Knutstorp och Jagerwall i comeback!
Då talade ryktet sant och nu är fyrfaldiga rallyvärldsmästaren Tommi Mäkinen officiellt presenterad som Toyotas nye WRC-bas. Det var hans kompis i Toyota-toppen Akio Toyoda som släppte nyheten på en presskonferens i Tokyo.
Mest intressant var ändå att Toyotas egen tyska motorsportavdelning TMG (Toyota Motorsport GmbH) uppenbarligen blivit helt överkörda och Toyoda menar att Mäkinen är mer lämpad att ha ansvar för WRC-comebacken.
– Jag är mycket glad över att ha Tommi som ledare för vårt team, berättade Toyoda borta i Tokyo.
– Träffade Tommi första gången 2013 då han var min instruktör för att hjälpa mig att utvecklas som förare. I slutändan lärde han mig så mycket mer, bland annat samspelet mellan att utveckla både bilar och rally.
Uppenbarligen en lyrisk Toyoda som fortsatte att berömma finnen.
– Med Tommi bakom oss kommer Toyota att flytta fram positionerna inför vår återkomst till WRC men även hjälpa oss att utveckla ännu bättre bilar.
Fortfarande framgår det inte helt klart om Mäkinen ”kidnappar” TMG:s WRC-Yaris och fortsätter att utveckla denna till 2017. Det som talar för detta är att bilen redan presenterats officiellt av Toyota som deras kommande WRC-bil. Dessutom är formatet samma som resten av dagens WRC-bilar, Mäkinens eget sportbilskoncept sticker nog ut för mycket. På något vis känns det inte som att champagnekorkarna dragits ur borta i Köln hos TMG, istället mer som att de mest krattat manegen för Mäkinen.
Frågan är vad som händer med förarna som nu är knutna till TMG, till exempel unge fransmannen Eric Camilli som redan lagt massor av testmil i nya Yarisen. Just nu i ett ”muddy” Finland plågar han Yarisen allt han kan, men får han överhuvdtaget chansen att ens köra bilen 2017?
*
När Ola Strömberg 2012 blev irriterad över alla nya pålagor för rallyåkarna och startade FB-gruppen ” Rädda svensk rallyungdom” bar det sedan av bara farten rätt in som adjungerad i Rallyutskottet. Med sig dit hade Ola sin ”side kick” västgötske rallyprofilen Dan Järbyn. Bådas målsättning var att göra rallysporten billigare och enklare, i synnerhet för yngre förare. Att de båda pratglada herrarna fick en roll i utskottet hälsades välkommet av många medan andra aldrig riktigt förstod hur deras inträde i RU gick till. Oavsett vilken falang man tillhörde så kan ingen ta ifrån de båda att de rörde om i grytan och tillförde massor av både kunskap/erfarenhet.
Ingen kunde dock missa att Ola i våras blev mycket besviken över att hans hjärtebarn, det av honom framtagna nya ”Grupp G-reglementet” inte alls fick något gehör hos RU. Som en följd av detta tackade han också för sig och lämnade utskottet.
I går kom så samma besked från Dan Järbyn på FB. ” Vill tacka alla som stöttat Olas och mitt arbete i Utskottet där vi vart adjungerade. Stort tack till RU för att ni lyssnat på oss och rådfrågat oss i många frågor. Nu jobbar även jag vidare med mina egna projekt likt Ola Strömberg. Och lämnar arbetet i Rallyutskottet. Lycka till med ert arbete i fortsättningen. och tack för mig.
Må gott alla rallyvänner.
Dan Järbyn”.
Var tvungen att kolla med Dan om anledningen, men där fanns ingen dramatik alls bakom detta förklarar Dan, ”Har suttit i 3 år och efter rådgörande med utskottet så kom vi fram till att utskottet säger upp alla adjungerade. Kommer vara kvar i projekt regelansvarig för GrF och Rallyradion.
Dax för nya krafter att ta vid och är faktiskt nöjd med att varit med och vända trenden på sjunkande licenser till den största ökningen på länge. Toarps MK, min hemmaklubb har oxå blivit lidande och kommer lägga en del energi där framöver.”.
*
Andreas Boström, Modsport-föraren från Hässleholm satte i helgen många snabba tider i samband med Svenskt Sportvagnsmeeting på Ring Knutstorp. Men fick även en del bakslag, bland annat punktering i första heatet som blev ”DNF” för BMW-åkaren.
I det andra heatet blev det tätt med fyra bilar som fajtades bland dessa Boström. Men mer än till andra platsen nådde inte Hässleholmaren som ligger trea i serien efter denna den tredje deltävlingen. Vann gjorde Carl-Henrik Strömnes.
*
I täta 1000-cupen gjorde en annan hässleholmare Tommy Jagerwall comeback med sin Cooper S. I fjol hade Tommy problem med hälsan och deklarerade då att det var sluttävlat, bilen skulle säljas. Nu har tydligen vinden vänt för den gamle vinnaren och han kom till start på Ring Knutstorp. Slutade fyra i bägge heaten samtidigt som Mikael Mohlin var lika jämn och vann bägge gångerna.