”Dr Phil” analyserar Latvala, Mäkinen tar över Toyota i WRC, Aasen vann DMACK, Hörby-Magda Höljes-trea och Sandell tvåa!

BloggLatvala kopia 27Har funderat en del på vad det är som händer med Jari-Matti Latvala i WRC? Är en stor fan av Jari-Matti och har varit så sedan första segern i Rally Sweden 2008 med WRC-Focusen. Men inte ens jag kan blunda för att det händer för mycket skit kring finnen i synnerhet när han blir pressad som på gårdagens sista sträcka. Hade chans på tredje plats och skulle därmed fullbordat ännu en Volkswagensuccé med hela gänget på pallen. Nu blev det inte så utan än en gång överladd med fronten i ett träd och en femte plats, tack vare 40 transportsekunder på grund av sen ankomst till sista TK:n. Dock ska Jari-Matti ha beröm för att man fick skrotet i mål.
Nu träder Hörbys egen ”amatör Dr Phil” in på scen och min teori är att pressen är för stor i Volkswagen-teamet. En press son Latvala sätter på sig själv i större grad än vad bossen Jost Capito gör. I Polen borde han säkert enligt sig själv varit före Sebastien Ogier som handikappades av ett tidigt startnummer. Med likvärdiga förutsättningar för övrigt och med fördelen av att komma längre bak i fältet skulle egentligen både Ogier och Mikkelsen ligga efter Latvala. När det då inte blir så ökar han trycket på sig själv och då kommer också misstagen. Nu slår Latvala från överläge, han kan aldrig få bättre förutsättningar och ändå inte lyckas han inte matcha sina Polo-kollegor. Detta sätter sig säkerligen under hjälmen och ”Hörby-Phil” tror att det kanske varit bättre för honom att ha ”sämre” förutsättningar. Då hade inte pressen varit så stor och han hade inte behövt vinna varenda sträcka vilket han säkerligen ställer som krav på sig att göra idag.
Kanske ett byte med Neuville i Hyundai hade varit vägen framåt för Latvala? Eller att slå en signal till Malcolm Wilson och fråga om där inte står någon Fiesta i garaget och skrotar utan chaufför. Ibland måste man ta ett steg tillbaka för att komma framåt, menar Hörby-Phil…

*

BloggToyotaEn annan lösning för Latvala kan vara att istället för att ringa +44 och komma till Wilson, istället trycka in +358 för Finland plus Tommi Mäkinens nummer. Han tros nämligen bli den som ska basa över Toyotas kommande WRC-satsning. Enligt brittiska Autosport ska Tommi presenteras i morgon som ”Team Principal for Toyota Motorsport”. Sedan tidigare har han och Toyota-höjdaren Toyoda haft bra kontakt vilket man nu tror innebär nytt jobb för den gamle Mitsubishi-åkaren.
Om så blir fallet verkar det inte bli WRC-Yaris som blir deras bil framöver utan istället den GT 86 som Mäkinen själv utvecklat. Hårt knutna tyska TMG blir alltså då sidsteppade av Mäkinen och från TMG ville man inte kommentera de heta ryktena.
Kanske en inte alls tokig idé, Latvala i en Toyota och detta utan press…

*
BloggAasenNorrmannen Marius Aasen tog sin allra första seger när han vann ”DRIVE DMACK FIESTA TROPHY” i samband med WRC i Polen. Dessutom gick han upp i ledning i cupen. 23-årige Aasen van med 10 sekunders marginal till britten Tom Cave. På tredje plats kom vinnaren från Portugal, Max Vatanen men över två minuter efter.

*
Markus Theorin visade i söndagens Nyckeljakten i Nyköping att han tillhör landets snabbaste 2WD-åkare. Citroén-föraren, tvåa totalt vann med halvminutens marginal till Mattias Hallberg.
Totalsegrade gjorde Michael Holmgren från Gnesta.

*
Det dröjde inte länge innan det plingade i mejlkorgen i gårkväll och där ”messerschmittarna” högg efter halsen. Jag skrev att Timmy Hansen vann i Höljes vilket han också gjort när bloggen skrevs. Tokfel enligt dessa ”vänner av ordning”, det var ju Mattias Ekström som vann sedan domarna haft synpunkter på Timmys fräna omkörning. Men snälla ni vad som händer efter att jag tryckt ”publicera” är ju ganska svårt för mig att hantera, eller?
Nu blev det så att Timmy fick tidstillägg och trillade ner till andra plats och Mattias fick sin hett efterlängtade seger.

*
BloggMagdaUr skånsk synvinkel var det ömsom vin ömsom vatten och vinet stod än en gång 16-åriga Hörbytjejen Magda Andersson för. Magda följde upp andra platsen från Tyskland med att bli trea i TouringCar i Höljes. Hon vann tre av sina fyra heat och var sammanlagd trea efter kvalkörningarna.
Mitt mål för säsongen har varit att kvala in till semifinal och att då kvala som trea är fantastiskt roligt, menade Magda innan finalen.
Sedan vann hon semifinalen och väl i final blev det en tredje plats. Nu ligger hon tvåa i tabellen inför nästa deltävling i Trondheim den 22-23 augusti.
Vattnet svarade Tobias Brink, Eslöv för som hade en nattsvart helg. Tappade hjul och fick punkteringar vilket ihop medförde att final var bara att glömma.

*
BloggPatrikNär resten av RallyX-gänget sladdade runt i Höljes åkte Patrik Sandell ”RedBull Global RallyCross” på den aktiva militärbasen i USA, MCAS New River i Jacksonville.
Direkt på söndagen visade Patrik tempot, tog starten i finalen och ledde stort efter sex utav åtta varv. Då kolliderade två bilar bak i fältet, finalen rödflaggades och det blev omstart.
Det var bara att köra in i depån och ladda om, riktigt tråkigt men det är sådant som händer när det är tuffa och täta kamper på banan, menar han.
Svensken kom återigen iväg bra men fastnade bakom en i bil på det första varvet.
När jag väl kom om och loss lyckades jag inte helt nå ifatt ledande Ken Block som fick en bra omstart, finalen var avkortad till fyra varv så det fanns inte möjlighet att komma ifatt på så få varv.
En andraplats i racet och visade åter att farten i både mig själv, bilen och hela Bryan Herta Rallysport finns där, kommenterade Patrik och la till.
Jag är väldigt nöjd med helgen, vi visade igen att vi har en grym bil och var med i toppen hela helgen, att avsluta på podiet är vad alla strävar efter, jag är supernöjd för teamet!

*
Kommande helg är det ”Hästkrafthelg” i Årjäng med ett lite annorlunda upplägg än tidigare år.
Vi har ingen öppen inbjudan utan bjuder in vissa chaufförer som får köra och dessutom är allt gratis, berättar kartläsarproffset Anders Fredriksson och meddelar följande.
För 5 året på rad så är backtävling i Årjäng den 10 Juli. Ett arrangemang som under åren har kommit att bli ett race med landskamps känsla mellan Norge och Sverige. I år är det en kamp om vinst pengarna mellan PG Andersson Mats Jonsson, Ingmar Svensson från svenska sidan mot Eyvind Brynildsen , Ole-Kristian Veiby från norska sidan i 4WD klassen.
I 2WD klassen finns den glade Göteborgaren Leif Pettersson, Sollebrunns Micke Eriksson och Degerfors åkande Johan Carlsson i sin R3 Citroen. Från Norge kommer sladdvänlige Volvo åkaren Jan-Kåre Wilsberg och Jan -Ove Branes i sina 16 ventilers Volvo 940.
Även Världsmästaren från -84 Stig Blomqvist kommer i en Ford Falcon och har en intern fajt mot Bror Danielsson i en Ford Escort BDA.
Dessutom prispengar i två klasser 4WD OCH 2WD, 10000 kronor till ettan, 5000 till tvåan och 2500 till den som kommer trea.”.

*
Sebastian Persson har tagit JSM-guld i KartingPassar även på att gratulera Sebastian Persson, Kristianstad som vid helgens SM-tävlingar i Karting i Helsingborg vann sin klass och blev därmed Svensk Mästare. Grattis Sebbe!

*
Ingen Motorbloggen imorgon, tar en paus ( sambon påpekar att jag faktiskt har semester, tre dagar dessutom…) men om allt går som det ska ses vi på onsdag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *