WRC-tipset gick sådär, Suzuki kontrar, Ola Nilsson på topp-tio, Mikaela första tjejvinnaren och ”update” i 215 km/t…

Mest nöjd med mitt WRC-tips inför Lotos Rally Poland är jag med att BloggNeuvilleThierry Neuville fanns med i mina tankar. Visst jag tippade honom som tvåa och nu blev Hyundaiåkaren trea, men va då?
Latvala är vad jag kallar en otursgubbe, andra menar att han är en klant som inte riktigt vet vad han sysslar med. Jag håller fortfarande fast vid min åsikt och hade det inte varit för att stötdämparen ville leva sitt eget liv, hade han åtminstone varit på pallen. Kanske hade WRC:s svar på Stoffe Nilsson, ”unbeatable” alltså Rally Poland 2014Sebastien Ogier till och med fått se upp…

*
Kul att Andreas Mikkelsen höll sig i skinnet och inte jagade över förmågan, andra platsen är ett bevis på att första vinsten inte är långt borta. Samma tips gäller Neuville tredje platsen i Polen är bara början, tro mig…

*
Inte mycket som ordas om WRC2 men där mannen med WRC:s tuffaste frisyr Ott Tänak tog hem segern före Jari Kettomaa. Tänk så kul det varit om Fredrik Åhlin och Pontus Tidemand varit med i den leken?

*
Anders Karlsson kommenterade mitt inlägg om Mikkelsens böter för att ha genat. Anders skriver: ”Vet inte om polackerna är så dumma egentligen. Om rally körs på vägen och inte i dikena håller ju vägarna betydligt bättre och det ökar ju även chansen att markägarna är positiva till tävling nästa gång. Dessutom håller det ju ner farten. Böter är kanske väl häftigt i vardagslag men det var även därför(genandet) jag förut var kritisk till alla dessa ”sten inner” i noterna som gör att ”vägen” flyttas ner i dikena för att det är ”fritt fram”.//Anders K
PS. Ser att de som brutit med bristande motivation är de som startat precis efter olycksbilarna och det tycker jag man får ha förståelse för. Det är inte lätt att fokusera efter att ha kommit till en olycksplats där man får klippa loss rallykompisar ur deras bilar.”.
Vet inte om du missuppfattat mig Anders, men jag tycker inte polackerna agerade dumt tvärtom, håller med både dom och dig i allt du skriver.
Vad gäller ”bristande motivation” förstår jag också detta. Kan det kanske till och med få fler att hänga på i detta med att det går åt h-e för fort i rallyskogen idag!

*
Skojade ju till detta lite med Suzukis marknadsföring i samband med den pågående ”strandfotbollen” i Åhus. Marknadschef BloggHolmbergMattias Andersson var inte sen att replikera mitt ”påhopp” om flip flops och badbyxor. Mattias skriver: Hej!
Vet inte hur många generalagenter i Sverige som är med och stöttar rallysporten. Inte alltför många som du säkert vet. Men vi gör det för tredje året i rad. Och siktar i år på tredje raka guldet med vår Swift.
Inte bara ”strandfotboll” alltså…;-)
Med vänlig hälsning,
Mattias, Suzuki
(Själv ett stort rallyfan med ca 40 VM-starter högerstolen)”.
När jag ändå i svarsmejlet menade att det varit trevligare med ett officiellt ”Suzuki Motorsport Sweden” liknande det som finns i Danmark kontrar Mattias.” Så klart hade det varit det. Men avsaknaden av inklassade nya bilar gör det svårt att satsa hårdare än vad vi gör. Vad jag förstår så har danskarna ett friare nationellt reglemente som bl a kan tillåta en variant avBloggSuzuki Swift S2000.
Har du vägarna förbi Åhus på fredag är du välkommen in i vårt tält och snacka lite rally. Kanske tom kan bjuda på ett par flip-flops….”.
Jag lovar att titta in på fredag Mattias om bara tid finnes, ett par flip-flops är alltid bra att ha. Får väl också erkänna att jag denna gång sköt lite över målet. Suzuki engagerar sig faktiskt i Rally-SM, tyvärr har de få efterföljare. Tänker på alla märken som har bilar som är helt klara att bara kasta rätt in i rallyleken. Som t.ex Ford, Citroén, Renault, Citroén, Skoda och inte minst Opel med sin Adam

*
Nu är Hässleholmaren BloggOlaOla Nilsson inne på topp-tio i tyska Porsche Carrera Cup och valde sommarens stora höjdpunkt på den tyska racingscenen, stadsloppet på Norisring i Nürnberg för den historiska ögonblicket. I kraft av en sjundeplats slog Ola sig in i topp tio i det stenhårda GT-mästerskapet för första gången.
Ola som under sin tidigare sejour i Volkswagen Scirocco R-Cup körde hem två segrar på just Norisring, satte ett högt tempo redan i fredagens fria träning och fortsatte sedan på samma sätt i lördagens tidskval. I det 36 man stora startfältet slog han till med en sjätteplats på gridden till helgens första race och när målflaggan föll kunde skåningen tillgodoräkna sig en säsongsbästa sjundeplatsen.
– En bra helg överlag; framför allt fartmässigt, säger Ola.
Norisring har alltid varit lite av en favoritbana för mig, men tiderna blir så extremt jämna att minsta misstag kan kosta dig tio placeringar. Av den anledningen var det extra skönt att verkligen få till ett bra kval mitt bästa så här långt i år.
Ola fortsätter.
– Ju närmare toppen man kommer, desto tuffare blir det naturligtvis, men min ambition är definitivt att fortsätta på det här sättet under den andra halvan av säsongen.
I helgens andra och avslutande heat som kördes i regn startade han från åttonde ruta, men drogs in i en incident där en framförvarande rival snurrade. Ola fick se hela fältet passera innan han kom loss, men presterade sedan en rad snabba varv på sin väg tillbaka till en slutlig 17:e plats.

*
Vilken tjej hon är, värmländskan BloggMikaelaMikaela Åhlin-Kottulinsky som i helgen blev första kvinna att vinna en deltävling i Volkswagen Scirocco R Cup. Den historiska segern kom även den på Norisring inför runt hundratusen åskådare. Det tog tre år innan Mikaela fick till första fullträffen, nästa lär redan vänta runt hörnet.
Jag är så otroligt lycklig!
Hela Volkswagen-tältet applåderade och det kom tårar i ögonen när den svenska nationalsången spelades, jublade Mikaela efteråt.
Övriga svenskar i tävlingen var Victor Bouveng sexa och Simon Larsson nittonde.

*
Någon seger blev det inte för mig, Stefan och Silver-VOC:en i dagens RS-DM/Asfaltcup på nerlagda flygfältet i Ljungbyhed. Gud ska veta att vi försökte alla tre, men konkurrenterna var vassare och då i synnerhet Tyko Nilsson som var bästa A-förare strax före mig i VOC-klassen. Men som vanligt var ändå min klubbkompis Erik Andersson ett snäpp värre än kranföraren från Hästveda. 1,8 sekunder skilde mellan B-förarens 240.a och Tykos ”höghastighetsutväxlade” 940 (detta enligt Roland B…).

Detta kan man väl tugga i sig, lite segare var det faktum att ”blåbäret” Andreas Hasselgren vann C-klassen och piskade mig med runt tjugo sekunder. Att visa respekt för äldre är uppenbart inget som far BloggHasselgrenAnders (närmast på bilden) tutat i sina ättelägg…

*
Höghastighetsutväxling var inget fel att ha då provet bitvis gick hyggligt (?) fort. Efter starten drog det iväg via en väldigt öppen chickan mot en vänster-höger kombination. Visst drog det iväg.
Vi kollade dataloggen, hade 215 kilometer när vi gick in vänstern, berättade Jocke Grahns kartläsare Rickard Nilsson. Att paret vann med WRC-Focusen var inte speciellt svårtippat och de två tändmedel som Jockes son Adam har till hjälp behövdes aldrig. BloggGrahnPå bilden visar Rickard det ena, ”en snigel” och budskapet är solklart. Det andra är ännu enklare, en skylt med texten ”gasa”!

*
Det blev ingen lyckad Opel-comeback för Mats Andersson, redan efter fyra kurvor gick gaswiren av på pappa Östens vita GSi Kadett. Maxtid och sedan hjälpte det föga att Mats satte två bra tider i reste nav heaten.
SM-åkaren Leif Peterson kom ner från Göteborg för att finslipa inför SM-Sprinten i Borås nästa helg. Nära att han slipat sig till en seger, men fick nöja sig med andra platsen, sex tiondelar bak Svedalas Mats Lundahl. Men Leif var ändå nöjd.
Absolut, bilen och däcken kändes perfekta så nu ser vi framemot ett SM-guld!
Om Lundahl tänker dj-las med Leif även på söndag i Borås är oklart.
Vet inte om jag ska åka upp, tycker det är för mycket jobb för så lite körning, menade dagens 2WD-vinnare.
Två gånger två kilometer är inget för oss här nere som är vana vid RS-DM, bara i dag körde vi över två mil…

*

Allra mest upphetsad var ändå BloggHampusGrupp E-åkaren Hampus Larsson som här studerar resultatlistan med kartläsaren Frida Andersson. Enligt det historiska dokumentet är Hampus totalvinnare och långt före Jocke Grahn i WRC-Focusen. Antar att listan redan är inramad och hänger på väggen hemma i Vinslöv

*
Nu går Motorbloggen in för ”service”. Vi hörs igen på fredag!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *