Kan Toyota vara på väg till WRC, Sandell kör MSR, Skåne dominerar SM-sprinten motorsport stort i Österrike!

Nyss hemkommen från en mini-semester i Wien öppnar jag mejlkorgen som formligen svämmas över av all info om Rallycross VM i Höljes i helgen. Noterar att man väntar publikrekord, bortemot 35 000 personer förväntas invadera Värmlands nordligast hörn. Känns i detta läge nästan ogreppbart att sortera i all information utan jag nöjer mig med att travestera den gamla klyschan ”må bäste man eller kvinna vinna”. En litet tillägg kan jag dock göra, jag håller tummarna extra hårt för Ramona

*
Kollar på Ericsson Motorsport som luskat fram att Toyota verkar allt närmare en WRC-satsning. Redan i slutet av detta år ska Toyota Motorsport GmbH lämna besked om märket gör comeback 2017 som ryktena vill göra gällande. Ericsson skriver även, ”Dagens kontrakt för långloppsracing gäller över säsongen 2015, men en förlängning fram till och med säsongen 2017 är på gång att säkras meddelas från TMG, mycket talar för att det innebär ett skifte från ledningen i sin strategi för marknadsföring, att man säsongen 2017 har ett läroår i Rally VM samtidigt som man avslutar på topp inom racingen, för att där efter gå med full kraft mot WRC toppen 2018.”.
Om Toyota tar beslutet att satsa på WRC är detta oerhört positivt för sporten. Redan när Hyundai klev in började framtidstron spira och skulle en av de allra största elefanterna äntra WRC-scenen tror jag att det blir lite proppen ur för Rally-VM. Vilket kan betyda att ännu fler tillverkare börjar kika på lämpliga modeller för rallybruk…

*
Helgens stora grej efter Höljes är väl ändå Hedin Bils Rallysprint i Borås på söndag i regi av Toarps MK. Har blivit ombedd av arrangören att göra ”experttips” med hänvisning till min koll på asfaltåkarna i Sydsverige. Okej, ni får skylla er själv men det blir mycket skånskt i Borås…
4WD.
1. Jocke Grahn WRC-Focus
2. Jerker Axelsson WRC-Subaru
3. Joakim Rydholm Mitsubishi
4. Håkan Svensson Mitsubishin
5. Fredrik Grahn WRC-Focus
BloggJocke
SM-ledare i all ära Jerker, men när de två ”bonnapågarna” Jocke Grahn och Rickard Nilsson från Degeberga släpper loss Focusen får du problem. Du som har möjlighet att läsa Kristianstadsbladet kan i lördagens tidning i ”Motorspecial” förutom Fullvarvs-listan och Motorstopp läsa om Jocke inför SM-sprinten.
2WD
1. Mats Andersson Proton
2. Leif Peterson Toyota
3. Kristian Johansson Skoda
4. Rolf Grybb Opel
5. Mattias Adielsson Peugeot
BloggMats bara Protonen frisk , motorn rasade ju i Eslöv är där ingen i detta land som rör Mats och dotter Frida på asfalt. Tyvärr Leffe, men andra platsen är inte fy skam bak en f.d Engelsk Rallymästare.

*
I morgon i Nyköping körs Gästabudstrofén ingående i Svenska Rallycupen och med runt 170 anmälda. I favoritspekulationerna inför tävlingen vilar ett stort tryck på hemmaåkaren Erik ”Vrena” Johansson. Erik hängde bra med i SRC-premiären South Swedish Rally tills motorn gav upp i Mitsubishin och hade så klart varit en given segerkandidat om inte Stoffe Nilsson från Vinslöv anmält sig. Så tyvärr Erik, men att bl tvåa efter segermaskinen Stoffe/Jerker Johansson är absolut ingen skam!

*
Ingen tvekan utan att Patrik Sandell är i toppform, vinner både rallycross och rally och kanske kan det bli en ny seger när han äntrar en ”Tuthill-Porsche” i Midnattsolssrallyt. Sandell har inte varit med i startlistan men enligt uppgift ska han hoppa in på något återbud.
Med Patrik i MSR som drar igång nästa vecka får Stig Blomquist och Kenneth Bäcklund ännu en utmanare. Frågan är bara om en Porsche är den optimala vinnarbilen på grus?

*
I helgen blir det premiär för Joel Ardell som notläsare i Emil Bergkvists Opel Adam efter att flerårige ”side kicken” Sofie Lundmark nu lämnat efter ”kemiproblem”. Emil och Joel kör i Rally Niedersachen som blir en ren testtävling då den inte ingår i den tyska cupen. Blir säkert inga större problem, för Joel att finna sig tillrätta i den fräna Opeln. Blir säkert tristare att sedan sätta sig i Victor Henriksson Toyota för att försvara SM-ledningen i 2WD. Det är ju ingen större hemlighet att åka i en Opel är mycket, mycket häftigare än att göra samma sak i en Toyota. …

*
På tal om Opel så var Magnus Brüdigam och kollade på WRC i Polen. Magnus skriver,
BloggOpel”Hej på dig !
Det var ett tag sedan jag hörde av mig men nu har jag precis kommit hem från WRC-rallyt i Polen och fått njuta av fint väder. Såklart Max attack på rallybilarna och vi träffade många svenskar som var dit för tävlingen och en del hade din brytning på svenskan…
Här hittade jag den bifogade bilden det är en av killarna som jag var i sällskap med som äger Opelstolen så när han reste på sig så passade jag på att föreviga den.”.
Snyggt, är mitt omdöme om en sådan stol. Men vet inte riktigt om det är rätt att placera häcken på Opelloggan…

*
I höstas berättade jag både i Kristianstadsbladet och på Motorbloggen om en av Skånes för att inte säga Sveriges bästa rallyåkare Leif Nilsson, Hässleholm nybygge. En DKW 3-6 på utsidan och en Audi V8 på insidan, ni minns den säkert. BloggLeifBlev därför väldigt glad när min Opelkompis och duktige reportern på Teknikens Värld Peo Kjellström i kommande nummer av tidningen varit på besök hemma i Maglehult och gjort ett reportage om Leifs fantastiska bygge. Texten är så klart betydligt bättre än mitt tafatta försök, men som jag brukar säga, ”glöm inte var ni läste det först”!

*
I dessa fotbollstider känns det ändå ganska rätt att även rapportera om alla baksidor av denna lek med bollen. En som vet är Kristianstads kartingstjärna Noah Milell som egentligen borde fokusera full på kommande Karting-EM på hemmaplan i slutet av juli. För två veckor sedan spelades det fotboll hemma i Önnestad, då föll Noah och bröt handleden.Bloggmilell
Inte så lägligt och så just i fotboll av alla sporter, suckar pappa Niklas i Kristianstadsbladet.
Nu hoppas både han och Noah att handen ska vara läkt till EM-helgen de n24-27 juli.
– Jag är inte orolig, just nu kör jag fys och tror inte att skadan kommer att påverka så mycket, menar Noah själv.
Visst är fotboll härligt?

*
Som jag skrev i inledningen var jag i Wien några dagar och i mitt huvud är ju inte Österrike något land som är så där intimt förknippat med motorsport. Visst har man sin Formel 1-bana Österreicher Ring, Niki Lauda är så klart född i Wien (tack för att du lät oss få plats i ett av dina plan från Köpenhamn förresten). På rallysiden är det närmast f.d WRC-åkaren Manfred Stohl och Ilka Minor som nu åker med Henning Solberg som ploppar upp. BloggVWFörr i världen, alltså på sjuttiotalet var Porsche Salzburg synonymt för mig med silverfärgade VW-bubblor med svart huv. Bilar som gick väldigt fort och jag tror till och med att Björn Waldegård provade någon sådan ”VW-Käfer”.
Blev därför mer än lite överraskad när jag på hotelltv:n plötslig fick se eftersändning från helgens Porsche Cup tävling i Tyskland. Visst stod håren rätt ut på armarna när kommentatorn upphetsat kommenterade Ola Nilssons framfart!
Dagen efter zappade jag runt på samma tv och kommer då rätt in i ett timslångt program om helgens deltävling i det Österrikiska Rallymästerskapet. Här snackar vi ren proffsproduktion ungefär jämbördig med WRC:s. Raimund Baumschlager vann med Skodan om du mot all förmodan missat detta.
När vi strosade runt i Wien kom vi plötsligt fram till Mariahilfe Strasse och plötsligt trampade jag påBloggMoss Stirling Moss hand. Okej inte på riktigt, utan på Moss hand och fotavtryck som finns här på det som wienarna kallar Strasse der Sieger. Totalt 160 ”segrare” har här blivit historiska och jag hade turen att klampa rätt in i motorsportavdelningen. Här trängdes alltså Moss med Lauda, Vettel och en hel drös andra både levande och döda storheter. Dock saknades Kristianstads bidrag till den österrikiska motorhistorien, Bengt ”Bengan” Arvelid. Fortfarande innehar Bengan det varvrekord för Formel Ford som sattes av honom på sjuttiotalet på Österreicher Ring. Kände jag Bengan rätt satt han säkert på sin molntapp och mös över att det han gjorde för fyrtio år sedan fortfarande är oslaget.

*
Det jag egentligen ville komma till är hur väldigt olika motorsport behandlas i olika länder. Skulle någon kunna tänka sig tanken att en sådan här ”segergata” fanns i Stockholm med till exempel Stig Blomquist, Ronnie Peterson och Kenny Bräcks namn i cementen? Knappast säger jag, då hade det säkert bara blivit innebandyspelare och skidskyttar för hela slanten…

*

Ha en trevlig helg

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *