WRC-seger i DM5, Rådström fick extra ”boost” i Slovenien, Emma slog killarna i Gruvrundan, Bäckman-seger i Barcelona, Felix =Rookie, Robin L. fick extra chans och grattis Oliver!
Vilken comeback som Esben Hegelund och Mie Aagaard Johansen bjöd på i DM5 eller mer korrekt ”John Frederiksen Brøndby-Rally Roskilde”. I en WRC Citroën DS3 WRC från franska PH Sport ledde han från sträcka två till sträcka nio och segermarginalen blev 27 sekunder. Den som bäst hängde på Esben var inte oväntat Kristian Poulsen/Ole R. Frederiksen men oavsett hur man än vrider och vänder på saken, så är oftast en WRC-bil vassare än en R5:a. Så blev det också och Poulsens Skoda fick dra det kortaste strået men med halvminuten ner till IB Kragh/Ditte Kammersgaard i en liknande bil torde ändå helgen betecknas som lyckad för familjen Poulsen. Detta genom att brorsan, svenskflaggade Roland och Freddy Pedersen slutade fyra, bara tre sekunder bak Kragh. Alttså ytterst nära att den nya EVO-Skodan tagit en pallplats. Bästa 2WD-bil kördes av Kenneth Madsen med assistans av Mette Felthaus i den vassa Suzuki Swift Maxi 2000 Evo. Även ”Sukka” på andra plats genom Jacob Lund Madsen/Line Nedergaard.
Ändå jublades allra mest efteråt hos trean i klassen, Kim Boisen/Louise Christiansen. I den ur vår synvinkel väldigt udda BMW M1 tog paret hand om guldmedaljen i klass 5.
Gör en notering om att det är ännu vanligare med tjejer i kartläsarstolen på andra sidan Öresund än på den här. Jämlikheten är också total och på ”Topp-20” i resultatlistan är exakt hälften tjejer. Kul kan jag tycka och bland dessa fanns även Pamela Oddshammar som skötte notläsande åt äkta maken Håkan i deras R5-Fiesta. Lundafamiljen slutade på 18:e plats totalt vilket man var ”rätt nöjda med”.
– Riktigt häftig upplevelse att åka Rally Roskilde, fantastiskt roliga vägar med massor av krön, luriga svängar och rakor där övervarvningsskyddet smattrade ett bra tag, berättar Pamela.
– Det var första gången vi åkte fullfartsnoter på riktigt, så kanske Håkan inte litade 100% på mig…
Det andra svenskparet som kom i mål var Arlövs Ted Malm som även han har frun vid namn Katarina i högerstolen på sin VOC-240. Ted delar ”The Oddshammars” omdöme.
–En helt fantastisk tävling. Lätt en av tre häftigaste tävlingarna i mitt liv, menade Ted.
– I Danmark har man en speciell cup för de bästa Volvo-ekipagen i varje del tävling och där knep vi andra platsen fem startande.
Att åka VOC mot mer lämpade asfaltbilar som Opel Adam, Peugeot 106, Citroën med mera är så klart inte lätt.
– Men det skilde bara tiondelar hit och dit så det var tight upp till femte plats, berättar Ted.
-Vi är så himla nöjda, känns som en seger.
Inte så ofta som huvudsponsorn själv kör i samma tävling som han gett namn åt men i Roskilde hände det. Åkeriägaren John Benn Frederiksen/Thomas Holm Hansen tog sin välbyggda BMW Compakt till femte plats i 2WD-klassen, precis bakom Oddshammar-Forden.
En kulturgärning av stort format svarar Michael Lund för, som under sex år jobbat för att bygga en Audi quattro i Grupp B-utförande. Av förklarliga skäl lät han därför Audin genomföra rallyt med största möjliga säkerhetsmarginal. Han och Johnny Drost Larsen rullade in på 49:e plats.
För bilderna från Själland svarar Henrik Åkeson och Kristian Lindberg där den sistnämnde hittade dagens goda gärning. När en boende vid en sträcka hade varit på ”Brugsen” och handlat tog funktionären gentlemanamässigt tag i en av kassarna och assisterade till hemmet. Så skapas goda relationer med boende!
*
Dennis Rådström och Johan Johansson fick en härlig energiboost inför superviktiga J-WRC finalen Wales Rally GB om knappt två veckor. Trots att underlaget skiljer markant så är ändå alltid en seger något man har med sig i bagaget inför nästa tävling. I MAHLE Rally Nova Gorica var det knepig asfalt medan det i Wales blir mer eller mindre sönderkört grusunderlag som dessutom ofta är uppblött genom tungt regn. Hur som helst svarade svenskarna för en stabil insats med den hyrda R2-Fiestan och vann klassen samt slutade även nia totalt av de 68 som kom i mål. Men det var ingen ”parkvandring” i helgen för svenskarna och bara fyra sekunder efter slutade hemmaföraren Aleks Humar och tyngst favorittippade Tim Novak som trea.
Favoritryck hanterade ryssen Nikolay Gryazin med bravur och tog den för honom helt nya Volkswagen Polo R5 till klar seger. På andra plats kom Slovenska hemmafavoriten i en Skoda, Avbelj Bostjan, en minut bak Polon.
*
Det var mycket som kördes i Åtvidabergs ”Gruvrundan” då tävlingen förutom att vara deltävling fyra i Bilsport Rallycup även ingick i Smålands och Östergötlands DM. Volvo-seger blev det genom Johan Svensson 3,3 sekunder före märkeskollegan Håkan Tagesson, tillika BRC-ledare. B-förare Mattias Brindmark, klassledare även han hade bråttom i värmen, vann klassen och slutade även trea totalt. Tung totalfyra var unge Adrian Ring med Hörby-kartläsaren Julia Thulin som tog sin orange Appendix K-240 till klasseger och som sagt fyra totalt.
Ett stort omnämnande förtjänar utan tvekan Emma Wallman, Gullabo som återigen visade att ”tjejer kan” genom att med pappa Bosse i högerstolen vinna C-förare VOC/Grupp F. Inget dåligt motstånd heller med 14 bilar den tuffa klassen. Med detta ligger Emma tvåa inför finalen i Nässjö, 12 poäng bak klubbkompisen Daniel Wärnlund. Novemberskölden körs första helgen i november.
*
I Barcelona fick Andreas Bäckman äntligen allting att stämma i TCR Europe och då kom också första segern. Andra poleposition i år och egentligen även andra segern om han inte fråntagits den första i Oschersleben av domarna.
– Det känns fantastiskt, jag hade hoppats på en bra helg men det gick verkligen över förväntan, jublade Andreas efter segern.
– Det visar också att det är i toppen som jag hör hemma, då jag nu har varit med i den absoluta toppen två tävlingar i rad!
Tyngre gick det för syrran Jessica som konstaterade att hon inte fick upp samma ”pace” som senast i Tyskland.
– Det var en tuff helg för mig med tanke på att jag hade farten på torrt underlag. Regnet kom sedan på kvalet vilket innebar första gången jag körde på regn i Hyundai och även första gången i år och därmed fick jag inte till den varvtiden som behövdes för Q2.
Däremot är hon väldigt glad över Andreas seger.
– Stort grattis till min bror till en välförtjänt seger i helgen!
*
Till delegationen från Svenska Bilsportförbundets stora glädje fick Felix Rosenquist till en nästan perfekt avslutning på sitt första år i IndyCar. Från ringside kunde SBF-gänget jubla när Felix kom i mål som femma på Laguna Seca i årets sista race. Detta gav också svensken titeln ”Rookie of the year” vilket inte skett hos Chip Ganassi Racing sedan 1999.
– Att vinna rookietiteln har varit ett av mina mål hela året, och man får per definition inte någon andra chans, konstaterade Felix efteråt.
– Jag är glad att det gick vägen. Det blev tight och onödigt spännande på grund av bestraffningen i kvalet, men till slut löste det sig.
Det Felix syftar på var en snurrning i början av valen vilket domarna inte gillade och dömde honom att starta finalen från 14:e ruta. Med söndagens resultat avancerar Felix till sjätte plats totalt i NTT IndyCar Series 2019. Den slutplaceringen har sedan sekelskiftet bara matchats av en rookie vid två andra tillfällen. I ”Rookie-klassen” slutar Marcus Ericsson fyra 135 poäng bak Felix.
*
Gick bra för JC Raceteknik när Rally X Nordic avslutades på Tierp Arena. Dubbla guld, två brons i RallyX Nordic, ett silver i Fin RX och ett SM-brons.
– Det har varit ett fantastiskt år och jag är stolt över allas insatser under säsongen, säger teamchef Joel Christoffersson.
Spännande blev det i Rally X Nordic finalen efter att Robin Larsson tagit maximala poäng i grundomgången låg han och Oliver Eriksson i delad ledning i mästerskapet inför semifinalen. Men väl i semifinal slutade Larssons turbo fungera och han blev stående i starten men kom i mål som fjärde förare och blev därmed förste reserv till final. Mattias Ekström vann sin semifinal men valde sedan att avstå finalen, vilket gav Larsson möjligheten att köra istället. I finalen bröt dessutom ledande Eriksson på sista varvet vilket gjorde att Larsson kom tvåa i tävlingen och kunde ta mästerskapsguldet med endast en poäng. I Supercar Lites var Ben Philip Gundersen klar mästare redan före finalen.
*
Den 5 oktober avslutar Rallyklassikerna sitt år med både Årsmöte och finaltävling i Fagersta med ”Miles-Nattkröken”. Dock är det lite dåligt med anmälda menar Mikael Johansson i Fagersta MK.
– Vi har i nuläget 55 anmälda och anmälningstiden går ut på onsdag den 25:e. Nu hoppas vi på att några fler klassiker vill komma och ställa sig på startlinjen.
Sju sträckor kommer att köras vilket ger 56 kilometer totala SS-kilometer.
– Riktigt utmanande sträckor som innehåller en långsträcka på 24 km som därefter kommer att toppas med avslutningen på SS 7 som är en riktig klassiker, avslöjar Johansson.
Han vill även lyfta fram sina duktiga medlemmar.
– Vi genomför denna tävling med nästan rakt igenom egna funktionärer. Våra aktiva som kör i övriga klasser som inte är Historiska ställer upp mangrant som funktionärer i olika roller, mycket uppskattat och nödvändigt för att kunna genomföra tävlingen.
*
I dag säger vi stort grattis till Oliver Solberg som fyller 18 år. Nu ska bara körkortet också klaras av sedan är Oliver klar att köra Wales Rally GB och fajtas med pappa Petter. Den värmländske rallytalangen har även gjorts uppmärksam på att han kan bli historisk som den yngste förare någonsin att vinna en sträcka i WRC. Idag innehas rekordet av ryssen Evgeni Novikov och om Oliver ska slå hans rekord måste en sträckseger tas inom åtta månader och 24 dagar…
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson