Ekström gör rallysatsning med Skoda, Johan K. har hört att det är krokigt i Blekinge, Safarirallyt är ”confirmed”, Opel-seger i Tossebergsracet och en dansk rallyprofil har lämnat oss!
När anmälan från Mattias Ekström damp ner till helgens SM-final i Blekinge trodde nog en del att detta var lite av ett ” one nigth stand” från DTM/World RX-stjärnan. Andra mer insatta i ämnet lät dock mig redan då förstå att Blekinge bara var början på något större vilket i dag bekräftas av Ekström och EKS. Ett nytt kapital har inletts för det som började med Audi i World RX och med rally som nytt område.
– Målet är att vinna tävlingar, mästerskap, leva på vårt sätt utanför specialsträckorna och dela allt detta med våra fans, förklaras nya inriktningen.
I teamet EKS finns många med rally i generna och en av dessa är nu samarbetspartnern Janne Ljungberg. En bekantskap som sträcker sig 20 år tillbaka i tiden när de träffades i familjen Ekströms garage. Via en blygsam rallystart drog duon till DTM innan det byggdes en Mitsubishi för rallyskogen. Ett bra bygge då Matias och Stefan Bergman vann Grupp N i både Rally Sweden och i spanska motsvarigheten 2004.
Mattias lämnade som bekant DTM för rallycross på heltid och när så Audi drog sig ur gjorde han samma sak. Under tiden har rallyåkandet legat i träda men till Bergslagsrallyt dammades hans gamla”lekbil” Skoda Fabia S2000 av och blev föråkarbil. Redan då började jag misstänka att något var på gång och nu är det alltså bekräftat. Hösten kommer Mattias att ägna åt lite ”warm up-events” där då Rally Blekinge blir först ut. Hit kommer han med en ny Skoda Fabia och jag utgår då från att det rör sig om helt nya EVO-varianten. Ryktet säger dock att det inte ska räcka med detta från EKS, riktigt vad detta lär betyda är dock oklart, kanske blir det en bil till vilket tiden får utvisa. Starten i Karlshamn är inte enbart för att ”Mr Go hard or go home” ska få upp speed utan även för att svetsa samman teamet inför kommande utmaningar.
– Vi kommer att analysera nya idéer som ska hjälpa oss at nå våra framtida mål, säger Ekström i en mediarelease.
Detta betyder dock inte att EKS lämnar rallycrossen utan man hoppas även att under 2020 fortsätta att serva andra RX-team precis som i år.
*
När Volkswagen Dealerteam BAUHAUS klev in på SM-scenen i vintras var det utan tvekan det mest positiva som hänt Rally-SM på mycket, mycket länge. Med dagens EKS-besked borde SM-serien kunna fortsätta att utvecklas positivt. Inget tyder så här långt heller på utan att Johan och Tommy Kristoffersson inte har för avsikt att fortsätta jaga det SM-guld som Patrik Flodin nu snöt framför näsan på den blå Polon.
− Vi hade naturligtvis gärna tagit hem SM-serien men får vara nöjda med två SM-sprintguld samt NM-segern under vår första säsong, konstaterar Tommy.
– Lägg därtill en seger och två tredjeplatser i VM-tävlingar i Sverige och Finland. Det är en förtroendeingivande start på vår rallysatsning och visar att vi håller hög nivå.
Just ordet ”start” från KMS-bossen lugnar så vi kan nog se framemot en ännu mer spännande SM-säsong 2020.
Trots allt har året varit helt nytt för KMS som vid sidan av Johans Polo även skött om Ole Christian Veibys bil i WRC2. Ett jobb som skötts framgångsrikt och där Veiby i helgen säkrade sitt första ”NM-gull”. Med lite flyt kan det även bli samma sak i WRC2 där den unge norrmanen ligger femma med 50 hopkörda poäng på bara tre tävlingar.
Närmast är det dock ”Sparbanken i Karlshamn Rally Blekinge” som väntar på KMS-gänget. Även om guldet redan finns i Hälsingland hos Flodin är Johans målsättning att ge järnet i helgen och försöka avsluta året som han började, med seger.
-Vi vill naturligtvis prestera resultat och en seger i sista tävlingen gör saker och ting lättare, menar Johan men han räknar inte med någon lätt resa.
− Jag måste ödmjukt säga att det kommer att bli tufft. Fredrik Åhlin åker väldigt fort och har väl egentligen varit snabbast av oss, men det har ju krånglat en del för honom hittills.
Men där finns fler bakom Fredrik Åhlin och Joakim Sjöberg som är segersugna tror Johan.
– Kul att Ekström också står med i startlistan, helt klart en joker i leken men vi får inte glömma Mattias Monelius eller Martin Berglund, varnar Arvikas meste bilsportare.
Han sticker inte heller under stol med att han är lite spänd inför mötet med landets både krokigaste och tuffaste rallyvägar. Just västra delen av Blekinge är en vit fläck på rallykartan erkänner Johan
− Jag har verkligen inte varit i den delen av Sverige särskilt ofta, men efter vad jag har hört är vägarna av det krokigare slaget…
Här kan jag lugna Johan och och Stig Rune Skjaermoen, det ni hört stämmer, plus att ni kan fördubbla krokigheten!
*
Följetongen WRC 2020 fick igår en liten reva i hemlighetsmakeriet över vilka tävlingar som ska ingå i serien som har premiär om ganska exakt fyra månader. Vet inte hur coola WRC-arrangörer är, men hade jag inte vetat ett halvt år före TV-Svängen om tävlingen skulle köras eller ej, då hade jag varit lite stirrig det måste erkännas. Men FIA och promotorn sitter lugnt i WRC-båten och väntar på? Ja fråga inte mig, men något måste det vara då ännu ingen kalender offentliggjorts. Men tack vare ett misstag av det Afrikanska Rallymästerskapet är nu Safarirallyts WRC-comeback mer eller mindre klart. I mästerskapets tävlingskalender stod nämligen att läsa att ”WRC Safari Rally Kenya” plus ”Confirmed by WRC Promoter” och körs den 16-19 juli.
Tog dock inte lång tid förrän kalendern försvann från nätet när misstaget upptäcktes. En konsekvens av detta blir troligen att Rally Finland flyttar från månadsskiftet juli/augusti till mitten av augusti. Då blir frågan när Tyskland ska köra sin deltävling? Normalt sett körs nämligen ADAC Rallye Deutschland den datum som nu Finland verkar ta över?
Samtidigt verkar det mer eller mindre klart att Spanien blir utan WRC-tävling 2020 om man ska tro ”the spanish rallyoracle” Pipo Lopez. Han skriver nämligen att ”El Rally de Espana” försvinner till nästa år för att sedan göra comeback 20121 men då som renodlat asfaltrally.
*
I helgen kördes ”Tossebergsracet” i regi av Fryksdalens MK. En asfaltslinga på dryga två kilometer uppför Tossebergsklätten mellan Sunne och Torsby skulle avverkas tre gånger och där tiden sedan räkandes samman. Backen hade även status om deltävling i ”Historiska Sprint och Back-cupen” vilket gjorde att det vimlade av klassiska bilar. Opel-seger blev det också genom norrmannen Lars M Berentsen/Ola Røken Esbjerg med sin extremt fina och lika extremt välljudande Opel Kadett GSi. Med en total körtid på cirka fyra och en halv minut blir det så klart inga stora differenser. Därför var tvåan totalt och bästa 4WD-åkare Stefan Nilsson/Fredrik Andersén Nilsson i en Mitsubishi bara tiondelar efter den norska Opeln
.
Snabbast ”gammelbil” uppför backen var även det en norskreggad sådan, innehållande Jacob Holm Matheson/Dag Henning Nielsen. En bemärkelseseger då detta var den 150:e triumfen för den röda Escort Mk1:an som även slutade trea totalt. I äldsta klassikerklasssen upp till 1965 blev det verkligen en David och Goliat-uppgörelse där David vann. I det här fallet en Cooper S körd av Hans-Åke Söderquist/Rickard Henriksson som slog jätten Ford Starliner med besättningen Bo Rönnbäck/Jan Olsson. Tack för både resultat och fina bilder Lollo.
*
Det är med stor sorg som jag idag nås av beskedet att några av mina pålitligaste rallyögon när det gäller att hålla mig uppdaterad, min danske vän Hans Marx avlidit efter en tids sjukdom. Så sent som för en månad sedan skickades Hans både bilder och information från testerna före Rally Deutschland. I sista meddelandet den 15 augusti bad Hans om ursäkt för att inte vara helt kry och därför inte kunna ta iväg till Citroëns test som var tänkt. Att han var så dålig som han i verkligheten var, lät han mig dock aldrig förstå. Istället avslutade han meddelandet med en ”smiley” och ”Fortsatt god blog. Hilsen Hans”. Så sent som i lördags skrev den omtyckte f.d co-drivern själv på FB om sin cancersjukdom och att utgången var given. Han tackade då även alla sina rallyvänner och till slut skrev han: ”I skal ikke have ondt af mig, jeg har haft et godt liv efter min målestok”.
Vila i frid Hans och hoppas du kommer i väg till några WRC-tester där uppe nu när du missade Citroëns. För mig blir det extra tomt att inte längre få ta del av dina tankar kring den sport som du älskade så passionerat. Hans Marx som numera bodde i Luxemburg, blev 67 år.
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson