Sordo Hyundai-klar, hemmaseger i Uddevalla, Viktoria Lindh skrev historia, Veiby vann NM, Dennis leder inför avslutningen och WRC-Citroén i DM5-ledning!
Blir Dani Sordo första biten i det svårlagda WRC-pusslet 2020? Enligt spansk media tyder mycket på att han och Andrea Adamo snart ska träffas för en fika och då samtidigt skriva nytt kontrakt för nästa år. Troligen med samma upplägg som i år där spanjoren kommer att köra utvalda tävlingar något han också själv vill. Trots 143 WRC-starter har 36-åringen från Torrelavega bara fått ihop två segrar, Tyskland 2013 och så den på Sardinen för några månader sedan. Han är säkerligen också medveten om att han aldrig kommer att bl världsmästare, vill därför hellre köra tävlingar som passar honom och där han har chans på pallen. Något han klättrat upp på 45 gånger sedan sedan han inledde VM-karriären 2003.
Med detta har då Adamo en bil klar, Sebastien Loeb kör säkert halva säsongen och Sordo resterande. Thierry Neuville är jag bergsäker på kommer att få ta hand om en av de två resterande i20 WRC men vem kommer att sitta i den tredje? Att Andreas Mikkelsen hänger löst är ingen statshemlighet men vem kan tänkas ersätta norrmannen? Mitt tips, det kommer att stå mellan Mikkelsen och Craig Breen, min bedömning är att irländaren för tillfället har ett litet, litet övertag…
*
Det blev som jag förutspådde en fajt mellan Rolf Grybb, Hässleholm och hemmaföraren Mattias Olsson/Joakim Johanesson i Uddevalla City Race. Men efter att Hässleholmaren fått ge upp på service blev det Mattias show helt och hållet. R5-Fiestan var över minuten före knallen i 2WD, SMK Hörbys Tommy Andersson/Sven Andersson i BMW M3:an. Här var det desto jämnare och tvåan från Stenungsund i en Volvo 240, Peter Börjesson/Ida Halvarsson var endast två tiondelar efter. Skånskt även som fyra totalt och bäste B-förare i form av Ulf Jansson/Roland Persson, SMK Örkelljunga i en Opel Kadett.
Viktoria Lindh/Magnus Persson visade var Grupp E-skåpet skulle stå och har snabbast i den klassen. 12 sekunder långsammare var klubbkompisen i Hässleholms MK Fredrik Dehlin/Tommy Larsson men ändå näst bäst i Grupp E. Om nu mina tankar och räknesätt stämmer så är det bara att gratulera Viktoria och Magnus till seger i AsfaltCup 2019. En milstolpe i cupen när Viktoria blir första tjej att vinna, så stort grattis från Motorbloggen.
*
I Norge kördes sista tävlingen ni NM, Rally Hedemarken och Ole Christian Veiby med Jonas Andersson vid sin sida avslutade året på hemmaplan med seger. Därmed är också paret Norska Mästare 2019 i KMS-Polon. I Hedemarken blev Anders Grøndal/Marius Fuglerud tvåa i den nya R5-Fiesta MK2, 23,7 sekunder efter Veiby. Som trea rullade Frank Tore Larsen/Torstein Eriksen in, Fiesta även dom men av en äldre sort. Trots detta skilde bara halv sekunden mellan de båda. Uppenbart en tuff final då 28 av 71 ekipage fanns med på ”Bruttliste”.
*
Med två sträckor kvar av MAHLE Rally Nova Gorica i Slovenien är fortfarande Dennis Rådström/Johan Johansson bästa 2WD-förare i R2-Fiestan. Inte bara detta är strålande av värmlänningen utan än mer imponerande är att ligga tia totalt i det 4WD-späckade rallyt. Men det är tufft inför avslutningen då tvåan, Aleks Humar bara är sex sekunder efter. Största hotet mot Dennis och Johan före start trodde jag skulle bli Opel-föraren Tim Novak men han har varit lite blek i helgen. En halv minut upp till Dennis på sina egna hemmavägar är inget Novak kommer att skryta om efteråt. Leder totalt gör som väntat Nikolay Gryazin som även höjt sin Volkswagen Polo R5 till skyarna som en väldigt bra rallybil. Kanske finns det ”ångervecka” i hyrbilsavtalet för den Skoda Fabia Evo han ska köra i Wales…
*
Inte heller Rally Roskilde eller DM5 är färdigkört och även på Själland återstår två sträckor. Kristian Poulsen/Ole R. Frederiksen jagade sin femte seger och visade direkt på SS1 att man menade allvar i Skodan. Men redan på sträcka två tog Esben Hegelund/Mie Aagaard Johansen över ledningen med för dom nya Citroén DS3WRC. En ledning han fortfarande håller med nästan 20 sekunders marginal till Poulsen. IB Kragh/Ditte Kammersgaard satsade hårt på att ta årets första seger med nya Skodan men det ser svårt ut med 42 sekunder att köra in på ”Cittran”. Som fyra ligger nu Roland Poulsen/Freddy Pedersen, bara fem sekunder bak Kragh. Suzukis Kennth Madsen/Mette Felthaus är bäst i 2WD-gänget och femma totalt.
Bäste svensk är Håkan och Pamela Oddshammar med R5-Fiesta, tia i klassen och 17:e totalt. VOC-entusiasterna Ted och Katarina Malm har så klart svårt med sin grusoptimerade Volvo 240 mot asfaltspecialisterna. 64:a totalt och åtta i klassen, men huvudsaken är att ha kul. Kul blev det inte för den tredje svensken Michael Håkansson/Per Nilsson som fick ge upp med ”Tekniskt” på sin Seat.
*
Med detta förklarar jag även att söndagens arbetsbelastning omöjliggör bloggskrivande. Vi ses på måndag!
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson