WRC Rally GB 2016 offras för Kina(?), Ingen Loeb på Korsika, tufft i Kullingstrofén och Marcus räcker lång näsa…
Skräcken sprider sig i ”UK” sedan WRC-promotorn bekräftat att Wales Rally GB är ett av de rallyn som redan 2016 kan försvinna ur WRC-kalendern och detta då till förmån för Kina.
Totalt har nio rallyn klart med kontrakt för nästa år och då finns alltså inte Wales med. Istället rapporteras att kineserna står klara för att återigen få ett WRC-arrangemang. Klart är också att det är ett rally i Europa som kommer att få stryka på foten om nu ”WRC Rally China” blir verklighet.
– Har haft ett lång samtal med Peking i morse och allt fortskrider som tänkt, berättar promotorn Olivier Ciesla i brittisk media.
Ciesla konstaterar också att han ännu inte kan bekräfta någonting om 2016 men ser inte heller några som helst problem med att redan så tidigt se Kina i WRC.
– Vi har ett klart mandat från FIA och tillverkarna som vill satsa globalt med WRC och då är Kina en av de första möjligheterna, berättar Ciesla.
– Det finns nio rally utan kontrakt och vi är i den positionen att det finns fler rallyn än vad vi kan få in i kalendern…
Frankrike, Tyskland, Storbritannien och Portugal vill alla vara med i WRC men inget av dessa länder verkar kunna mäta sig med Kina om man får tro Ciesla. Han är också klar med att någonting måste förändras framöver.
Ett eventuellt rally i Kina skulle få som utgångspunkt med HQ norr om Peking. Enligt Ciesla är teamen väldigt angelägna att lägga till Kina i kalendern. Dock inte under vilka omständigheter som helst, arrangören måste vara redo för ett så här stort arrangemang. Citroén lär vara dom som är mest angelägna och enligt källor i Paris är en kommande WRC-satsning helt beroende på om Kina finns med i kalendern eller ej. Ingen hemlighet att deras ”nya” märke DS har just kineserna som tänkt målgrupp. Även Hyundai och Volkswagen gillar idén med WRC i Kina och så klart är det kinesernas plånböcker man vill vara med att göra tunnare.
Tankarna mottas absolut inte positivt i öriket som haft en WRC (Rally-VM dessförinnan) tävling sedan mästerskapet startade 1973. Att ta bort detta vore att reta upp stora delar av världens rallyfans. Tävlingsledare Ben Taylor är ödmjuk och menar att inte ens Wales Rally GB kan ställa krav att alltid finnas med i kalendern, men självklart ger man inte upp utan fajt.
– Vi har jobbat hårt de senaste åren för att göra vårt rally till en kvalitetstävling tack vare våra partners, menar Taylor.
– Jag tror att publiken upptäckt att vi har en tävling som absolut förtjänar att vara med i WRC även 2016!
Personligen tycker jag att det känns som att slita hjärtat ur kroppen om man plockar bort ”RAC-Rallyt” från WRC. Ett klassiskt rally med stolta svenska traditioner. Utan detta i kalendern får jag ungefär samma känsla som jul utan tomte…
*
Det blir ingen comeback av Sebastien Loeb i Frankrikes WRC-deltävling ”Tour de Corse” avslöjar nu Citroén-bossen Yves Matton. Ryktena har en tid gått heta att Loeb nu skulle göra sitt andra framträdande i DS3 WRC. Det första skedde i säsongspremiären Rally Monte Carlo, där han bröt i ledning. Även om både Matton och Loeb var sugna så sätter hans WTCC-tävlande stopp för Korsika som skulle blivit ”hemmatävling” för Loeb. Matton förklarar.
– WTCC i Shanghai slutar på söndag och reccen för Korsika startar måndag, ”it is impossible for him as Concorde does not fly anymore”…
För Matton och andra Loeb-fans står nu hoppet till antingen Spanien eller Rally GB som inget av dom kolliderar med WTCC. För Matton handlar en comeback mest om att rädda andra platsen i Märkes-VM åt Citroén. Dessutom har Loeb hyggligt facit både i Spanien och ”UK”, åtta respektive tre segrar…
*
På lördag blir det storrally i Herrljunga och då är det så klart Kullingstrofén som ska avverkas. Fem sträckor på totalt 42 kilometer bjuder Kullings MS de 199 deltagarna i Svenska Rallycupen på. 4WD-klassen är ett riktigt getingbo även om fjolårsvinnaren Stoffe Nilsson från Hässleholm inte har för avsikt att försvara segern. Trion Robin Friberg, Citroén, Jerker Axelsson Mitsubishi EVOX i R4:a utförande och så klart våra skånska hopp Joachim Grahn och Rickard Nilsson i WRC-Focusen (bilden) räcker länge för att det ska hetta till i toppstriden. Bör även nämna Bengt Abrahamsson som premiärkör nya R5-Mitsubishin, med lite flyt kan ”Abris” slå sig fram till pallen…
2WD har 40 anmälda och massor av segerkandidater, som där står i bibeln, ”kan inte räkna dem alla”…
*
Härom dagen skrev jag att det inte räcker med ”gulle gull” från SBF för att bemanna sträckorna i skogen. Nu är Kullings MS lyckligt lottade och utgör nog ett undantag i rallybranschen enligt eldsjälen Conny Hansson. Conny skriver, ”Hej. Ang funktionärer, så har jag väl skrivit förut, att vi i Kulings MS klarar och köra med egna funktionärer, utan hjälp från andra klubbar, som gott är. Hur länge vet man naturligtvis inte, men som det ser ut idag så bedömer jag att vi klarar det i ett antal år framledes. Vi har hjälp med några publikparkeringar av några föreningar i tävlingsområdet Scoutförening och Bygdegårdsförening. Det ser vi som en fördel att kunna hjälpa till för dessa och få lite inkomst, och dom är ju lokalt engagerade. Det gynnar ju även oss då det vid flera ställen finns boenden på SS som är delaktiga i dessa föreningar och ser med ännu större glädje att vi arrangerar tävling i deras område.
Med vänliga hälsningar Conny Hansson”.
Lycko er säger jag…
*
Formel 1 är ju inte direkt ”my cup of tea” men när jag får lov att knäppa dögrävare och olyckskorpar på näsan då tar jag gärna chansen varhelst den dyker upp. Syftar så klart på dagens nyhet att Sauber idag meddelar att man förlängt kontraktet över 2016 med sina förare Marcus Ericsson och Felipe Nasr.
– Jag är väldigt glad att Sauber F1 Team har satt sitt tillit i min potential för ännu ett år. Hittills har jag några bra minnen från mitt första år med det långvariga schweiziska stallet. Jag hade en bra start från allra första början, och det är värt att nämna mina första Formel 1 poäng jag tog direkt i säsongspremiären, berättar Marcus i ett pressmeddelande.
Sorry alla ni grabbar (det är nästan alltid killar) som aldrig missar en chans att dissa Marcus och andra svenskar som vågar ta steget ut i den stora världen. Inte heller den här gången fick ni rätt!
*
Påläste Micke Lindh kommenterade igår mitt inlägg om avsaknaden av rapportering i tv och radio om Emil Bergkvists J-ERC guld. I måndagens ”Motormåndag” i SVT Sporten fanns ett kort inslag om framgången vilket så klart var jättebra för svältfödda motorfans. Själv tänkte jag närmast på söndagens sportsändningar och inte direkt på magasin uppsop dagen efter. Trots allt skilde väl runt åtta timmar mellan Emils målgång och kvällens sändning. När det handlar om fotboll och hockey t.ex så tar det bara någon millisekund efter slutsignal innan resultaten är ute…