PET inför WRC Rally Finland, har WRC-experterna ”rökt på” eller, Åhlin till Finland, sund F1-pappa ute på Åsum, Sebastian snabbast KKK-are på EM-tidskvalet.

BloggNeuvilleJust nu pågår ”PET” (Pre event test) inför WRC Neste Oil Rally Finland och det verkar gasas som aldrig tidigare i de finska skogarna om man ska tro alla inlägg på Facebook och Twitter. Med speciellt tunga högerfötter nämns fjolårsvinnaren Jari-Matti Latvala, Hyundais Thierry Neuville, Mads Östberg och så Polen-trean Ott Tänak. I synnerhet Tänak rapporteras gå för ”full throttle” överallt och vem vet kanske är det dags för ny Fordseger. BloggTänakPå tiden i så fall då det i år är åtta år sedan senast som Malcolm Wilson hade anledning att öppna skumpan, då 2007 var det Marcus Grönholm som för andra året i rad vann Rally Finland med WRC-Focusen.
Även om Polen bjuder på snabba vägar bitvis ännu snabbare än Finland så är det ändå ingen tvekan utan att ”Tusen Sjöars Rally” är den ultimata fartfesten med rallybil inblandad. Detta ställer självklart också extra krav på såväl människa som maskin. Volkswagens chefsingenjör Phil Barrett berättar.
Du behöver så många hästkrafter som möjligt, så mycket är helt klart. Men där är ett problem, reglerna säger att motorn inte får varvas över 8500 rpm. Att ligga så nära detta som möjligt utan att överskrida på de långa fullgas bitarna och framförallt, hoppen är inte så lätt att få till.
Inbyggt i motorn finns ett system från FIA som bryter gasen när man passerar 8500 varv och detta ”extremely sharply and abruptly” därför gäller det att ändå ha lite marginal, berättar Barrett och tillägger.
Man kan även lätt förlora fem kilometer på toppfarten om marginalen är för stor…Rally Portugal 2015
”Hans bil”, alltså Polo R WRC har hastighetsrekordet över det berömda hoppet på
”Ouninpohja” och på frågan om det kommer att gå ännu fortare i år svarar Barrett med ett skratt.
Skulle så gärna vila säga ett definitivt ”yes” men där är så många faktorer som spelar in, menar han.
Är det lika jämnt som senast i Polen kommer alla förarna ”go at full throttle without compromise”. Polon har tidigare visat har den förbättrats på alla sätt sedan ”Ouninpohja” senast kördes 2013 ” so in theory it is possible”…

*
BloggÅhlinEn som kommer att få känna på klassikern ”Ouninpohja” är värmlänningen Fredrik Åhlin med norske co-drivern Morten Abrahamsen. Om allt går vägen för Fredrik så inte bara en gång utan två då sträckan dubbleras på fredagen. Även ”Leo Vegas-föraren” ägnar helgen åt test på klassiska vägar som bland annat Marcus Grönholm använt genom åren.
– Det skall bli riktigt gött att få lufta vår helt nyrenoverade motor och försöka hitta flytet på de snabba vägarna, berättar Fredrik.
Fredriks plan är i första hand inte att försöka slåss om topplaceringarna bland de rutinerade WRC2-förarna utan att få ”mer mil i bil” menar han
Mitt fokus ligger på att verkligen bara mäta mig med dom förare som har samma erfarenhet som mig själv och att försöka få till en bra utveckling under rallyt.
Målsättningen är så klart att komma runt och då kunna fira både detta och 24-års dagen på målrampen i Jyväskylä på söndagen.

*
Neste Oil Rally Finland bjuder på 32 mil specialsträckor fördelat på 20 SS med start i Jyväskylä på torsdagen den 30 juli och målgång den 2 augusti. Att tippa något annat än finskt i topp är egentligen bara dumt då det blivit hemmaseger 52 år av de 64 som rallyt körts. Förste svensk att vinna här var Erik Carlsson 1957 med en Saab 93:a. Två år senare var det Gunnar Callbo som tog en Volvo PV till vinst. Stig Blomquist har bara lyckats vinna en enda gång och detta var 1971 med Saab V4. Vid sin sida hade han även rallyt mest framgångsrike svensk, Arne Hertz. Han var även med att lotsa fram Hannu Mikkola till seger 1982-83 med vinnarvapnet Audi quattro. Hannu tog även 1970 hem segern med hjälp av svenskt i högerstolen på Escort TC:en, då var det Gunnar Palm som betvingade skräcken över de finska hoppen.BloggEriksson
Senaste svensk att rulla upp som vinnare i Rally Finland är Volkswagen/Audi säljaren i Umeå Mikael Eriksson (bilden) med Claes Billstam vid sin sida. Året var 1989 och bilen en Mitsubishi Galant. Efter detta bara tomt med blå/gult när det kommer till Finland…

*
En brittisk motorsajt har gjort en enkät bland ”folk som vet och har koll” och frågan gällde om det är rätta vägen för WRC att gå med ännu snabbare bilar från 2017. För mig är stora delar av resultatet nedslående då inte en enda av de tillfrågande ställde sig frågan hur man tänker sig tackla ”säkerhetsbiten”. Istället handlar det mesta om hur positivt detta blir för sporten, att fansen vill se häftigare bilar, högre farter, mer dramatiska vingar och dessutom att detta är vad förarna själv vill. Enkäten drar också slutsatsen att förare, team, WRC och FIA alla vill försöka hitta tillbaka till de dramatiska och ”häftiga” åren ”the Group B era”. En av de tillfrågade svarade lyriskt ”manufacturers will see this as the breath of fresh air they need and for the WRC to be the place to be again”. Friska luft, för mig känns det mer som att de tillfrågade andas in den söta rök som brukar figurera på stora musikevenemang och liknande…

*
För en timme sedan stängde anmälan till Hässleholms AM Snapphanerally den 8 augusti. Totalt 161 tävlande fanns då i listan vilket är en mycket bra siffra för tävlingen som ingår i i ” RIKSMÄSTERSKAPET I RALLY, 1300 RALLY CUP, DM FÖR SÖDRA BF MED B- OCH C-FÖRARCUPEN, DM FÖR SMÅLANDS BF SAMT SYDSVENSKA RALLY CUPEN”.
Snabbkollade bland namnen och redan idag vågar jag lova att 4WD-klassen kommer att bli tuff. Räknar jag till exempel upp namnen, Jerker Axelsson WRC-Subaru, Joachim Grahn WRC-Focus, Åke Jacobsson WRC-Focus, Patrik Johansson R5-Mitsubishi, Lars Stugemo R5-Fiesta, Johan Rudengren WRC-Skoda och till sist kryddar anrättningen med det stora hemmahoppet Stoffe Nilsson förstår alla att här kommer inte att tas några fångar. Själv finns jag och mina kompisar den här lördagen i målet på SS4 där SMK Hörby som vanligt har ansvaret.

*
BloggMikkoI helgen gör Mikko Hirvonen debut i ”FIA World Cup for Cross Country Rally” med sin Mini. Debuten sker i Spanien med ”BAJAARAGÓN” och det är deltävling sex i serien. På Twitter rapporterar Mikko att han är spänd och exalterad över sitt nya liv…

*
BloggHampusSen blogg idag då jag tillbringat en del av dagen ute på EM i karting Åsum Ring. På plats här finns Hampus Ericsson, yngre bror till F1-Marcus från Kumla. Hampus kör i KF-Juniorklassen med #285 på sin Tony kart. Här ska tämligen orutinerade Hamous bland annat mäta sig med Kristianstadtrion Sebastian Persson, Noah Milell och Simon Olin. Med sig ute i Åsum har han pappa Tomas och hans inställning till sporten måste jag säga att jag blev mycket glad och imponerad över. Tomas Ericsson menade med hänvisning till sitt engagemang med Hampus.
– Här är det barn vi håller på med, det ska ma n vara tydlig med. Inte lägga någon press på honom utan han ska tycka att det är roligt. Så var det med Marcus också som länge även höll på med hockey.
Tänk om alla föräldrar och då inte bara i karting utan kanske i ännu högre grad i fotboll, handboll och hockey haft samma sunda inställning till barnens idrott…

*
Som vanligt ett magnifikt evenemang som Kristianstad Kartingklubb bjuder på i helgen ute på miniatyr Formel 1-banan. Programmet för lördagen börjar klockan 08.00 med ”Start up Engines” innan KF Junior värmer upp med början 08.25. Sedan rullar det på hela dagen för att avslutas klockan 18.15.
På söndagen börjar man även då 08.00 men klockan 10.20 är det dags för förarpresentationen. 14.35 är det så dag för första finalen och då är det KF Junior som drar igång med målgång 15.00. Klockan 15.25 är det dags för den andra EM-klassen KF.

*
EM i Karting Åsum Ring Sebastian Persson, Kristianstad Karting KlubbVid dagens tidsträning visade sig att nykorade SM-vinnaren Sebastian Persson (bilden) var snabbast av hemmahoppen med 19:e tid i KF Junior. Noah Milell var en suck långsammare på 22:a tid och direkt bakom Simon Olin som 23:a. För att förstå hur tätt det är, så var belgaren Kenny Roosens snabbast, futtiga fyra tiondels sekund före Sebastian som 19:e. Näst snabbast var Örebroaren Rasmus Lindh.

*

BloggLinus1 BloggLinus2 BloggLinus3Just nu är det full fart i Tyska klassikertävlingen Eifel-Rallye. På plats finns min granne och dessutom Audifantasten Linus Fritzin. Men där nere vet han vad som gäller och ägnar sig mest åt Opel-Spotting”. Snygga ”Rüsselsheimare” Linus och dom där Audi och Fordarna som du även skickade blev där ”tyvärr” inte plats för…

*

Glöm inte bort att det vankas Folkrace i Hästveda imorgon lördag med start klockan 10.00. Om det nu går att köra överhuvudtaget då kvällstidningarna och radion gått ut med ” Klass 1 varning för regn och blåst” och  ”extrem oväder”. Blir väl som vanligt, lätt duggregn och svag vind…

*

Trevlig helg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *