Grattis Emil o Jocke, fast SBF verkar ha glömt, fler WRC-bilar från 2017 och ”Das Auto” är en Kadett!
I ´m back!
*
Har som vana att inte titta tillbaka och kommentera det som skett sedan senast, men idag måste jag göra ett undantag. Då är det så klart Emil Bergkvist och Joakim Sjöbergs nyvunna guld i Junior-ERC. Iskallt valde Opelduon att låta Ralfs Sirmacis skena mot klasseger och istället värna om möjligheten att redan i Estland säkra guldet. Taktiken höll hela vägen vilket imponerar stort och då säkerligen inte bara på mig, utan även andra som har betydligt viktigare positioner i rallybranschen.
På ERC:s hemsida finns en artikel om Emils och Jockes äventyr med sin välfungerande Opel Adam R2.
21-åringen från Torsåker beröms redan i inledningen, ” kunnandet och farten som Bergkvist har visat hela året gör honom till en framtida ”superstar” i ”world rallying for sure”!
– Jag är mållös, var Emils kommentar vid målet innan han tackade och berömde co-driver Sjöberg.
– Utan hans perfekta jobb hade detta inte varit möjligt.
Med 128 poäng är där ingen som kan komma ikapp och därmed blir finalen i tjeckiska Barum Czech Rally Zlín sista helgen i augusti betydelselös. Opel Motorsport Director Jörg Schrott var full av beundran över svenskarnas prestation.
– Man kan inte nog applådera Emil och Joakims enastående uppvisning genom hela säsongen. De har varit med i toppen i varje rally och vann också EM-titeln klart.
Schrott vill även berömma hela Opel-teamet.
– Deras passionerade engagemang och fantastiska teamkänsla var nyckeln till succén.
Självklart fick även nya Opel Adam sin beskärda del av lovord.
– Vi är stolta att bilen redan första året visat sina vinnaregenskaper och detta under alla tänkbara förhållanden. Detta var mer än vad vi förväntat oss, ”it is simply fantastic!”
Närmast väntar nu Rallye Wartburg på Emil, Jocke och Opeln som en liten uppvärmning inför det stora asfaltäventyret WRC Rally Deutschland. Direkt efter detta är det så den betydelselösa finalen i Tjeckien.
Stort grattis säger jag som Opelförare till er båda!
*
Över då till något tråkigare i sammanhanget, hur de nykorade Europamästarna togs emot här hemma. Att TV-Sporten och annan media går igång till hundratio procent när det vankas medaljer för svenskar är lika vanligt som att det regnar i juli. De duktiga friidrottsjuniorerna har därför rättmätigt hyllats men nog borde även Emil och Jocke kunnat få någon sekund i SVT Sportens och Radiosportens sändningar. Men än värre i mina ögon är hur SBF valt att hantera den för svensk rallysport jättestora framgången. Fick ett samtal idag som med bestämdhet hävdade att förbundet inte på något vis hyllat hjältarna. Något som jag tyckte lät alldeles för fantastiskt för att vara sant. Skulle verkligen inte någon SBF:are ha mött upp ute på Arlanda med en blomsterkvast, nej så kan det bara inte vara.
Kollade för säkerhets skull med co-driver Sjöberg som tyvärr kunde bekräfta uppgiften.
– Ja det stämmer, de har inte ens ringt och grattat än…
Hur kan det bli så här, för ingen ska inbilla mig att Friidrottsförbundet glömde sina nya junior-medaljörer? Fick ett annat mejl som hävdade att felet faktiskt var helt och hållet mitt. Felet bestod i att Motorbloggen haft paus och att SBF då inte heller fått vet att vi fått en Europamästare i blått och gult. Kan det verkligen vara så att det är mitt fel…
Självklart inte, utan hela kollektivet SBF bör ta plats i skamvrån och dra ner skämsmössan långt över ögonen….
*
Som sagt inte titta tillbaka men nog ska både Steve Røkland, fyra och sensationen Mattias Ledin, femma i sitt första storrally ha beröm. Så även Mattias Adielsson som kom sist efter massor av strul så visade han än en gång berömvärd ”figthing spirit”.
*
Eriksson Motorsport har snusat upp att det kan bli aktuellt med förändringar i WRC från 2017 och då att varje team ska ha minst tre förare i varje tävling. Enligt Eriksson Motorsport ska Tommi Mäkinen i finsk media ha berättat om detta förslag.
Ett gammalt förslag som röstats ner, men nu när både Volkswagen och Hyundai ändå har tre bilar vardera ska saken ha kommit i annat läge. Fler WRC-rattar innebär så klart att chansen ökar för att även svenska förare ska få chans att komma in i finrummet….
*
Häromdagen visade jag en bild på ”de glada vinnarna ” från Snapphanerallyt men jag visste inte riktigt året. Det visste däremot inflyttade västgöten Kjell Larsson, Brösarp. ”Tjänare Tommy!
Antagligen vann de i Snapphanerallyt med V4-an år 1977, för det står det på nummerlappen. Annars är jag mycket imponerad att du kommer ihåg alla tävlingar, rallyförare och årtal.
Att de har en ganska stillsam segerglädje är väl inte så konstigt. Det den tiden var det helt normalt och mycket vanligt att segra med SAAB.
Hälsningar Kjell Larsson”.
Behövs det påpekas att Kjell är hängiven Saab-fantast…
*
Med in i den datorfria zonen där jag tillbringat några dagar tog jag senaste numret av den utmärkta nostalgi tidningen ”Riksettan”. Som vanligt sprängfylld med kul läsning och bland de sista artiklarna finns ett avslöjande från Vi Bilägare-journalisten Calle Carlquist. Efter massor av grävande har han avslöjat bluffen som mångmiljardaffären Volkswagen figurerar i. Idag är där väl ingen som inte vet utan att ”Das Auto” är synonymt med ”Folkavagnar” av olika slag. Men tack var Calle så vet vi att det rör sig om en simpel stöld och då naturligtvis från främste konkurrenten Opel. Redaktör Carlquist har luskat rätt på en broschyr där Opel Kadett redan 1971 beskrivs som ”Opel Kadett Das Auto”. Sug på den Volkswagen och försök hitta på något eget istället…