WRC Rally Finland byter namn, Sebbe i junior-landslaget, David P. ”det gnälls för mycket” och Hasse kör Mustang!
Inte mycket till WRC-nyhet men ändå lite nytt, den finländska delen av VM-cirkusen byter namn till Neste Rally Finland, ”Oil” försvinner från namnet 2016. Anledningen till detta är att även företaget skippar Oil i sitt namn som rimmade illa med oljeföretagets nya profil.
– Vi byter från renodlat oljeföretag till att bli ett globala pionjärer i förnyelsebara produkter, förklarar Sirpa Toumi, marknadschef på Neste Corporation.
– Som ren bonus får rallyt nu också ett namn som ligger bättre i munnen, menar Tiina Lehmonen i rallyledningen.
Nästa års upplaga körs den 28-31 juli och blir den åttonde deltävlingen i WRC 2016.
*
Augusto Bestard blir förste paraguayan att göra en full säsong i WRC 2 och detta med en R5-Fiesta. För mig är Augusto ett helt oskrivet kort och när jag googlade kom där mest en massa ” in-car-filmer”. Så mycket har jag dock förstått att han kört en likadan Fiesta i helandet och räknas där som en av de snabbaste förarna. Dock, jag är inte säker tror jag inte att Pontus Tidemand behöver ligga sömnlös över Augustos anmälan till WRC2-klassen…
*
Har varit oväntat tyst kring Robert Kubica inför 2016 men enligt franska källor ska både han och snabbe fransmannen Bryan Bouffier (bilden) vara klara för WRC-premiären Rally Monte Carlo. Båda ska enligt källorna köra under M-Sports fana. Kubica har inte precis rosat i Monte medan Bouffier så sent som 2014 slutade tvåa i en privat anmäld Fiesta.
Samtidigt berättas det att M-Sport ännu inte fått ihop den ”kappsäck med pengar” som krävs för full säsong för både Mads Östberg och Eric Camilli. FIA visar dock så här nära jul sig från sin snälla sida och har gett Malcolm Wilson frist ytterligare en vecka för att få ihop stålarna som krävs för att anmäla till Märkes-VM.
*
En tidig julklapp fick Kristianstads duktige kartingåkare Sebastian Persson när beskedet kom att han blivit uttagen som en av tre förare till Juniorlandslaget 2016. Men bakom ”Sebbe” lurar än större utmaningar då han sneglar på Formel Renault 1.6 och redan testat en sådan bil från PWR genom erfarne Stanley Dickens.
– Sebbe körde 85 varv på Ljungbyhed Park med teamets bil och presterade jättebra tider, berättar pappa Mats.
– Ingeting är klart ännu vi jobbar på att lösa vår budget för 2016 och då allra helst för en satsning i Nordiska mästerskapen i Formel Renault 1,6.
Skulle detta inte gå ihop så är andra alternativet KZ 2 för WARD RACING, för att sen gå upp i Formel Renault 2017 för PWR teamet.
– Inget dåligt alternativ det heller, för då kommer Sebbe att köra VM på hemmaplan ute i Åsum, menar Mats.
*
Arrangören av Finska Rallymästerskapet tipsar idag Tommi Mäkinen Racing och Toyota om hur han bäst utvecklar nya WRC-Yarisen.
– The Toyota way to bring young drivers to the top! Ralli SM FRC welcome to the Championship! Tommi Mäkinen Racing.
Vore kanske idé at även MAS gjorde något liknande och försökte få över någon testbil till Rally-SM. Drömmar visst, men erkänn att det varit kul!
*
Igår rågades måttet hos rallyprofilen David Pettersson, Asarums MS och i ett inlägg på Facebook röt han till och tycker att det gnälls för mycket i rallyleden. David skriver, ” Vart är alla kreativa diskussioner alla visioner och viljan att utveckla rallysporten? Det gnälls på precis allt nuförtiden inom sporten, licensen är för dyr, SM är dåligt, nya LOTS är dåligt, man får inget plastkort till licensen. Eller olika regler som inte är 100% korrekt skrivna, regler i allmänhet, noterna är fel, man får inte skriva som man vill i noterna m.m. Helst ska det också spridas i sociala medier för att få så stor spridning som möjligt.
Hur vore det om folk rannsakade sig själva i lite större utsträckning och frågade sig själva vad dom själva gjort för att påverka och ifall de har vänt sig till de som faktiskt kan påverka? Är verkligen allt så dåligt ? Varför söker folk inte mer information själva? Varför ger man upp så fort man inte får som man vill? Jag är ganska trött på att läsa allt negativt om sporten som vi faktiskt alla ändå har gemensamt och som vi älskar!
Det finns så himla mycket positivt med rallysporten i skrivande stund att jag inte räknar upp allt. Vi har eldsjälar som brinner för sporten på många olika sätt och gör så vi kan tävla över huvud taget.
Vi har internationella framgångar större än på länge.
Vi har otroligt många tävlingar att deltaga i
Vi har en en ny grupp som driver SM
Vi har ett nytt rallyutskott
Jag påstår inte att allt är bra eller har varit bra eller nånsin kommer bli exakt som jag vill ha det men jag försöker se positivt på förändringar och skapa kreativa diskussioner. Jag tycker vi alla ska försöka göra vårt bästa för sporten. Motorsport har det tufft nog utan interna stridigheter.
Vi ska inte se det som ett ”vi och dom tänk” ”utan ”sbf / aktiva” jobbar tillsammans.
Jag ser fram mot kreativa idéer engagemang och framåtanda!”.
Ska inte försöka slingra mig undan, på vissa av punkterna har jag själv varit ”lite aktiv” men långtifrån på alla. Tycker David har helt rätt, det är ett dj-la gnällande från många håll och tyvärr oftast gnäll utan substans eller förslag på konkreta lösningar. Vore kanske ett nyårslöfte för oss alla, sluta gnäll och se mer positivt på vår sport…
*
En som ser positivt på rally är irländske politikern Gordon Dunne som är en stor beskyddare avR Belfast-baserade ERC Circuit of Ireland Rally 7-9 april.
– Att ha ett sådant attraktivt evenemang som detta på vår tröskel eldar på engagemanget för vår del av världen, förklarar Dunne.
Inte så ofta som man hör svenska politiker uttala sig positivt om motorsport. Vore kanske en bra idé att bunta ihop ett gäng och ta med dom ut i rallyskogen. Vilken arrangör blir först att göra detta?
*
Först vill jag slå fast att jag inte äger någon Dacia, inte heller någon mig närstående har en rumänsk Renault i sitt garage. Vill säga detta då jag ofta i varma ordalag hyllar företagets inställning till motorsport och att jag drömmer att Dacia Cup en dag blir verklighet inom svensk rallysport. Blir därför inte förvånad att Dacia återigen, det blir fjärde starten är anmälda till Dakarrallyt. Målsättningen för teamet som kommer från Argentina är en placering på topp-tio. Första gången fick teamet nöja sig med att komma på plats 29. Året därpå kom man på en imponerande fjortonde plats och en fjärde plats i sin klass. Nu är det ingen vanlig Duster som gänget ska köra i Dakar utan en variant som via Renault Sport Technologies har byggt två bilar som har blivit lättare med en V8-motorn på 387 hk.
*
Hur mycket stryk tål gamla Saab, numera Nevs eller man ska inte sparka den som redan ligger? I förra veckan sprutade skumpan i Trollhättan sedan det presenterats att kinesiska Panda New Energy skrivit avtal om 150 000 elbilar för den kinesiska marknaden. En affär som enligt Nevs är värd runt 100 miljarder kronor. Pengar som onekligen skulle sätta fart på hjulen i hårt prövade Trollhättan.
Nu tyder dock mycket på att det hela är ännu en av många bluffar kring Saab/Nevs. När Sveriges Radio började gräva kring Panda och letade sig fram till företagets adress visade det sig vara en port som tillhör ett logement för fabriksarbetare. Inte ens porten fanns visade det sig då Panda enligt egen utsago fanns i ”port 118” medan numreringen på huset slutade vid 115…
– De är skalbolag, många är falska, säger en kvinna till Sveriges Radio och tillägger att det tidigare kom en äldre man till adressen, sökandes efter ett företag som han investerat stora pengar i. Ett företag som inte finns och pengarna är numera försvunna.
Panda New Energy är dessutom enligt Pekings företagsregister godkänt den 16 december, dagen innan Nevs gick ut med information om avtalet och jätteordern.
*
I dag fick jag en kanonstart på dagen, kaffe och pepparkakor hemma hos Hasse Andersson i Ängelsbäck på Bjärehalvön. Som vanligt var jag stressad (min förmiddagskollega vek ner sig med vinterkräksjuka) och först tackade jag nej till fikat men då protesterade både Hasse och fru Monica.
– Det är klart du ska ha kaffe när du kört så långt, menade Hasse.
Kaffe blev det och en trevlig pratstund dessutom med Hasse som faktiskt inte är så varm och trevlig som han ger sken av i tv, han är mycket varmare och trevligare i verkligheten. Inte första gången jag fikar med en ”kändis” dessvärre är det oftare som dessa visar en helt annan sida av sig själv när tv-kamerorna stängts av. Detta gäller dock inte ”Hasse från Kvinnaböske” och när jag lämnade huset i vackra Ängelsbäck tänkte jag för mig själv.
– Hade det funnits fler människor som Hasse så hade inte världen sett ut som den gör!
Nu undrar ni varför Hasse hamnar i Motorbloggen? Enkelt han bor delvis i rallylandskapet nummer ett, Värmland och så har han en Ford Mustang i garaget…