Kubica och Evans kör Monte Carlo, SBF ett steg tillbaka med LoTS och RX-William vill till Las Vegas!

BloggMonteDet blir start för Robert Kubica i WRC-premiären Rally Monte Carlo och detta som förväntat i en Ford Fiesta RS WRC. Polacken kommer att köra en av totalt sex anmälda bilar från M-Sport. I Monte har Koubica haft bra inledningar, ledde i sin WRC-debut 2014 innan han kraschade bort sig. Ungefär sedan samma sak i årets upplaga så kanske det är tredje gången gillt han hoppas på?
För Elfyn Evans som blev utan Fiesta när Eric Camilli dök upp hos M-Sport blir det ändå start i Monte Carlo men i samma klass som Pontus Tidemand, alltså WRC2. Malcolm Wilson sätter Evans i en ”upgraded Fiesta R5” och målet är självklart seger. Inget snack utan att den numera ändå rutinerade walesaren, blir en svår nöt att knäcka för ”Skoda-maffian”. Wilson säger också att han inte stängt dörren för honom i WRC, det finns fortfarande möjlighet i WRC-klassen, allt hänger nog på om det flyter in mer pengar till Cumbria.
Elfyns exakta program har inte bestämts ännu, förklarar Wilson.BloggDelecour
Noterbart är också att totalsegraren 1994 Francois Delecour finns med i startlistan. Då med en Ford Escort Cosworth medan det 2016 blir med Porsche 911 GT3.
Läget i Frankrike efter det som hände i Paris kan ge återverkningar även på Rally Monte Carlo. Tuffa säkerhetsåtgärder har efter det som hände i november vidtagits på alla publik evenemang i landet. Rallyt har alltid samarbetat med franska polisen och där vi här hemma har funktionärer som vägvakter, förekommer istället poliser med samma syssla. Något som innebär att hundratals poliser avdelas för detta vilket i det här spända läget kan bli svårt att avvara vilket arrangören är medveten om. Riktigt hur man ska lösa problemet är ännu inte klart meddelar Automobile Club de Monaco. Det är ju en hel månad kvar innan rallyt startar, så det är väl lugnt tycker dom…

*

WRC Rally Test 2015

Inför julhelgen har Volkswagen-gänget avverkat över hundra testmil för att komma maximalt förberedda till Monte Carlo. Under sexdagar på sträckor kring Gap där även rallyt drar fram har Polo-bilarna fått bekänna färg, speciellt är det däck och olika set-ups som kollats.
De omväxlande förhållandena gör Monte Carlo väldigt tufft, allt från is, snö, regn till snustorra vägar måste vi förbereda oss för, förklarar Jost Capito.
I Monte vill alla förare och team göra sitt allra bästa, menar Capito också, alla börjar på noll poäng och en bra start kan sätta sin prägel på resten av säsongen. Dessutom är Polo-gänget än mer jagade.
För tredje året i rad går vi in som ”the team to beat” och vi möter ännu svårare motstånd nu än tidigare år, Hyundai har ny bil, M-Sport har förstärkt med både bra förare och co-drivers (han menar då så klart Ola Floene)!

*
BloggHyundaiÄven Hyundai har testat mycket inför premiären men har även hunnit med en testrunda i Jämtland där nya WRC-i20 fick känna på rikligt med snö.

*
BloggÖstbergSjälvklart har även M-Sport och Ford testat och försökt förbereda sig så mycket som möjligt. Allt sker dock inte i Fiestan utan även utanför Fiestan jobbas det. Mads Östberg och Ola Floene kör lite ”Pacenote training for Rally Monte Carlo”.

*
Jag var ju lite kritisk (vissa kallar det kanske gnällig?) över hur SBF introducerat och informerat om nya LoTS. Av alla inlägg på Facebook och i min mejlkorg så höll faktiskt de flesta med mig. Har inte så mycket synpunkter på systemet i sig, till detta är jag alltför okunnig men jag lyckades faktiskt både komma in och även betala min licens för 2016 utan större problem. Det jag reagerade på var den bristfälliga kommunikationen mot både aktiva och arrangörer, att skicka ut information den 22 december om ett helt nytt system, nio dagar innan det träder i kraft tycker åtminstone jag är i kortaste laget.
Det största problemet upptäckte jag rätt snabbt var detta med att all tävlingsanmälan även detta skulle ske i LoTS. Även de som tidigare skött den här biten reagerade och uppe i Sollentuna uppstod, inbillar jag mig lite panik. Detta då flera tävlingar redan hade tagit emot anmälningar på samma sätt som tidigare. Blev därför inte förvånad när jag läste detta meddelande från SBF, ”Viktig information om LoTS – Anmälan till tävling. 2015-12-23 14:06
Information till klubbar och tävlande gällande: Anmälan till tävling för förare, kartläsare, co-drivers och co-pilot.
Enligt ett tidigare beslut skulle anmälan till tävling ske i LoTS fr.o.m. 1 januari 2016. Denna funktion ännu inte helt klar därför har ett beslut tagits om att skjuta upp lanseringen av den funktionen. Detta gäller även tilldelning av startnummer.
Det innebär att anmälan till tävling och tilldelning av startnummer ska/kan ske som tidigare. Arrangören/Klubben kan hantera det själv med anmälningsblanketter, dataprogram eller i samarbete med resultatföretag som hanterar startlistor och resultatlistor.
När anmälan till tävling funktionen är klar att använda kommer detta att utannonseras på www.sbf.se/lots Där finns även manualer och kalendern för tävlingar etc. ”.
Uppriktigt, kunde man inte på kansliet räknat ut att detta gick lite för fort och stoppat LoTS redan i höst och satt ny startdatum till exempel till 2017 01 01?

*
BloggWilliamTomelillas unge rallycrossare William Nilsson gör ett avstamp mot finalen av Global Rallycross Championship som avgörs i Las Vegas nästa år. Detta genom att köra RallyX Nordic i klassen Supercar Lites där vinnaren får en biljett till finalen i ”Vegas”
Jag satsar stenhårt till nästa säsong och Vegas är ju så klart målet. Jag personligen, och teamet JC RaceTeknik, gjorde stora framsteg förra säsongen så vi kommer vara i toppen och fightas om biljetten, berättar William
Redan i slutet av januari kommer första testet för William, då körs SM uppe i Piteå i serien RallyX On Ice. Serien består av fyra tävlingar, Piteå, Sälen, Trysil och Åre.
Det gäller att få till någon testkörning innan och att försöka komma in i is-körstilen så fort som möjligt. Piteå kommer bli riktigt kul, skoj att SVT är så inblandade också vilket är en jäkla chans för sponsorer att synas till exempel.


Ett glatt besked och tidig julklapp fick alla rallyälskare då MAS försäkrat sig om att Rallyradion även 2016 kommer att bli en viktig och omtyckt del av Rally-SM. Rally Live-gänget bestående av Sebastian Bourghardt, Per Johansson och Ola Strömberg kommer att fortsätta sända rallyradio från 2016-års Rally-SM.
Det är otroligt roligt att vi fått fortsatt förtroende, säger Sebastian.
Vi vill fortsätta bygga vidare på vårt populära koncept som vi byggt upp de två senaste säsongerna, med genuin kärlek till sporten och mycket humor, men även vårda den relation som vi byggt upp med lyssnare, team, arrangörer och övriga samarbetspartners!

*
BloggDMACKEn annan julklapp levererade DMACK när man nu visar DMACK DMT-RC2 det nya asfaltdäcket som kommer att premiärköras i Rally Monte Carlo. Främst då på Ott Tänaks WRC-Fiesta som körs i DMACK:s färger, men även i WRC2 och inte mins i DMACK:s egen juniorserie med R2-Fiesta. Kanske något för kommande RS-tävlingar…

*
Med detta önskar Motorbloggen alla en riktigt God Jul och någon blogg blir det inte på julafton av respekt för tomten, nissarna och Rudolf, den 24 december är hans dag, punkt och slut.

*
God Jul

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *