Inte många val kvar för Toyota, Abbring testar nya R5-Hyundai i ERC, vad vet du om LoTS och Emil med Ascona!

Jag kommenterade ju Kris Meekes val av Citroën som positivt för hela WRC och då inte enbart för att han valde att bygga vidare på den grund han lagt hos Matton & Co. Ännu mer för att detta tvingar Tommi Mäkinen och Toyota att ”tänka lite utanför boxen” när där inte längre finns någon etablerad fortåkare att plocka in. Inbillar mig att detta skulle kunna öppna dörren för lite unga talanger som annars haft svårt att komma runt en sådan som Meeke.BloggTommi
Nu visar det sig att Mäkinen håller med och erkänner att urvalet av förare för teamet är begränsat. Även om Mikko Hirvonen och Juho Hänninen ingår i testlaget för WRC-Yarisen känns ingen av de två som vinnare i WRC 2017. Senast Mikko fick spruta skumpa var Rally Sardinia 2012 och för Hänninen har detta aldrig ens hänt, inte i WRC åtminstone.
Autosport spekulerar nu i att kanske Mads Östberg och Thierry Neuville kan vara tänkbara för Toyota och ställer Mäkinen mot väggen.
Sant att där inte finns så många förare att välja bland och Neuville kan möjligtvis vara en av få toppförare utan kontrakt framöver, menar Mäkinen.
Skulle det inte lyckas att locka över någon etablerad förare återstår att våga satsa på någon yngre, medger Mäkinen. Redan idag har han två japaner Daiki Arai, son till Grupp N-mästaren Toshi Arai och ett år äldre Norihiko Katsuta’s på sin radar. Båda unga och talanger men väldigt oprövade internationellt, vilket inte känns optimalt när världens störste biltillverkare gör comeback 2017.
Vi behöver erfarenhet men samtidigt vore det kanske bättre för oss att fokusera på framtiden, säger Mäkinen lite krytpiskt.
Han sticker inte under stol med att han gärna sett Meeke hos Toyota men har full förståelse för att det inte blev så.
– Det är ju helt klart att vår egen produkt inte är färdig ännu, vi startar test programmet i mars. Detta medan Citroën erbjöd ett program för nästa år och att han fick vara med och utveckla nya bilen för 2017.
Den fyrfaldiga världsmästaren avslutar med.
Som förare själv förstår jag Kris helt och hållet!
Vet inte vad jag ska säga om de två japanerna som Tommi kollar på? Tycker nog att det finns betydligt snabbare och mer rutinerade förare på betydligt närmare håll…

*
BluggHyundai R5I mitten av december visade Hyundai för första gången upp R5-versionen av i20. Bilen ska vara tävlingsklar i mitten av nästa år och då verkar det som att ERC blir testbana för nykomlingen. Det är ju också här som R5 är huvudklass och där det finns en hyggligt stor marknad för den här typen av bilar.
Det holländska inslaget hos Hyundai, Kevin Abbring med erfarenhet från ERC med både Citroën och Peugeot blir huvudansvarig för testerna.
Jag kan använda min erfarenhet till att göra en bättre bil, menar Abbring som är stolt över ansvaret från Michel Nandan, teamchef hos Hyundai.

*
Vet inte riktigt hur många av SBF:s tusentals licensierade förare som känner till det nya systemet LoTS? Av ”debatten” på Facebook och vad jag själv lyssnat mig till så är det en försvinnande liten del som har koll på hur det kommer att fungera efter 2016 01 01. Går man in och kollar på SBF:s hemsida, finns där ingen stor väl tydlig ruta om hur det nya systemet är tänkt att fungera. Istället längst upp till höger i ”listen” hittar man ”LOTS” där man kan läsa,
”LoTS
Här kommer du direkt till inloggningssidan för LoTS. 
 Licens och Tävlingssystemet, LoTS.
LoTS är bilsportens system för Tävlingar och Licenser. LoTS hänger ihop med Riksidrottsförbundets system IdrottOnline. Klubbar, klubbarnas medlemmar administreras i IdrottOnline. Sedan synkas viss information över till LoTS. Det är viktigt att alla klubbar har öppnat sin IdrottOnlinesida och lagt in sina medlemmar där för att LOTS ska fungera.”.
Vad som inte framgår är att allt vad gäller tävlingar, anmälningar och licenser sker här och enbart här, ingen annanstans. Inte heller att du inte får något inbetalningskort på licensen för 2016 hemskickat, inte heller att du inte längre får ut något licens på plastkort som tidigare. Dessutom måste licensen vara betald innan du ens kan anmäla dig till tävling. Fattar jag det dessutom rätt är det slut med alla anmälan via Resultatservice, Raceconsulting och andra som tidigare skött detta. Riktig hur detta ska fungera rent praktiskt vet inte jag men ser åtminstone att Rallyklassikernas premiär ”Örnskölden” visar på 13 anmälda hos Resultatservice…
På Facebook skriver Håkan Bercic lite om problemet, ”Hur tänker nu SBF? Vill ha en bra förklaring då vi skall numera anmäla oss till Rallyna över LOTS! De har inte ens publicerat det i Officiella Regler för 13 månader sen! Hur tänker de göra med utländska deltagare som skall deltaga? Varför tvinga folk med detta när vi haft Resultatdata samt Resultatservice i många år att anmäla sej på! Folkrace fungerar sånt bra på då resultaten inte är så komplicerade som alla våra 62 klasser! Ser fram emot bra förklaring!”.
Oavsett om det nya systemet är bra eller inte så kan man ändå lugnt konstatera att förbundet än en gång totalt misslyckats med att kommunicera ut budskapet till berörda. I en så här viktig fråga får det bara inte bli så här!

*
BloggEmilPatrik Sundberg skickade mig en fantastisk bild lite av det bästa från två världar, Walther Rörhls Opel Ascona A med Emil Bergkvist. Kan det bli mycket bättre?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *