WRC-profil byter, Meeke kör Ford, ingen ersättning för Rally Chile, Wales ny final i J-WRC, Malm får stöd av ”Solsidan”, glest med bilar hos KMS, Westlund om sin comeback, Mikaela ny hos FIA och varför så hemligt SBF?
Frågan är om inte Colin Clarks namn är lika välkänt hos alla ”hard core wrc-fans” som Ogier, Loeb, Tänak och gängets? Clark är den som de senaste 15 åren stått efter mållinjen och fått första kommentaren från förarna till wrc.com. En skotsk megaprofil i sammanhanget men nu släpper Clark detta och i fortsättningen blir det på amerikanska ”dirtfish.com” man kommer kunna ta del av hans rappa käft och stora kunnande.
*
Vilken trio som belgiska Legend Boucles á Bastogne kan erbjuda helgen 31 januari- 2 februari. Det klassiska rallyt i trakterna kring det från andra världskriget berömda Bastogne har för närvarande bara 15 anmälda. Men med Kris Meeke, Craig Breen och Mikko Hirvonen bland dessa är garanterat rallykänslan på topp. Breen och Paul Nagle är anmälda med en BMW M3 E30 medan Meeke/Seb Marshall och Hirvonen/Jarno Ottman kör Ford Escort RS 1800.
*
Då är det bestämt att inställda Rally Chile inte kommer att ersättas utan det blir ”bara” 13 tävlingar i WRC 2020. Beslutet togs när FIA:s Motor Council hade möte idag och samtidigt ändrades Rally Argentinas tävlingsdatum till en vecka tidigare, 23-26 april.
Vet inte om man lyssnat på mig, men det togs även det beslut som jag förordade vad gäller Junior-WRC när deras deltävling två i Chile försvann. Precis som jag menade blir Wales Rally GB återigen final för juniorerna och med detta får Tom Kristensson ett litet extra trumfkort då han redan har erfarenhet av alla fem deltävlingarna. Fyra i J-WRC i fjol och så Rally Deutschland under de ”lyckliga Opel-åren”.
*
Med detta är det också enkelt att glida över till Ted Malm som blir den tredje förare som får stöd av Sunnyside Experience/#FckCancer Tidigare har man presenterat Tom Kristensson och Emil Lindholm som mottagare av stöd och nu är det alltså Ted och Katharina som även de får stöttning inför satsningen på Rally Sweden Historic. Som motivering anges deras engagemang men inte bara detta utan även ”Den slåss flera matcher. Ett är att starta Volvo Euro Cup. En annan är att starta det historiska svenska rally. Men, möjligen den största kampen för dem båda är att bekämpa Teds cancer (varav han är mycket öppen och transparent). Så Vi på solsidan har bestämt oss för att stödja Malm ’ s för 2020 i alla deras slagsmål – och genom att göra det lanserar vi även vårt första, och ett och enda, stöd i tillägg K. Ganska spännande egentligen. Lycka till Ted och Katharina – fortsätt kämpa – fortsätt le-gå och vinn 2020! Och – självklart kommer vi att sälja klistermärken även 2020. Få dina genom Swish – gå med i rörelsen – se bra ut.”.
Ser dock lite trist ut i anmälningslistan till Rally Sweden Historic där bara ett namn tillkommit efter att man förlängt anmälningstiden. Med Porscheparet Mauritz Lange/Anders Lundquist är där nu 21 ekipage anmälda.
*
I år fyller Tom Kristensson 29 år vilket innebär att det är sista möjligheten för honom att köra i Junior-WRC. Därmed får han inte chans att mäta sig emot tvåfaldige Euro RX-vinnaren Reinis Nittiss från Lettland. 2021 kommer han att byta fokus och sluta med rallycross och istället gå all in i J-WRC. En seriös satsning då han redan köpt en helt ny Ford Fiesta R2T som han och co-driver Andris Mālnieks ska köra i de flesta tävlingarna i Baltikum.
– Vet att jag är handikappad då de flesta i J-WRC redan kört rally i många år därför blir 2020 lite av träningsår, förklarar Nittiss.
Han förklarar även at hans mentor Mattias Ekström ska hjälpa honom att utvecklas.
*
Gapar tämligen tomt i garaget hos Kristoffersson Motorsport i Arvika efter att irländska Melvyn Evans Motorsport köpt två av KMS R5-Polos.
– Ovanligt tomt i garaget när tre TCR-Golfar och två Polo checkat ut, bekräftar Tommy Kristoffersson.
– Första Polon och den sista är sålda, kvar har vi bil nummer två som vi skall behålla.
Ingen större dramatik bakom Polo-exporten när man vet att Ole Christian Veiby numera är Hyundai-förare…
*
I helgens Sigdalsrally gjorde Adam Westlund lite av smygcomeback efter jättekraschen i Rally-SM. Bara detta att åter sätta sig i en rallybil är egentligen värt ”Bragdguldet” och när Adam dessutom med David Arhusianders hjälp levererar bra tempo är det klart jag är imponerad.
– Allt gick som planerat, vi har åkt mitt på vägen och inte fått en repa på bilen, berättar Adam och lägger till det kanske allra viktigaste.
– Inga problem med ryggen så det känns skönt!
Att han gillade att sätta sig sin nya bil, EKS Ford Fiesta R2 T är uppenbart.
– Körglädjen finns verkligen kvar efter att kört på de häftiga vägarna som fanns i Sigdalsrally, de var verkligen kanon. Snabba tekniska och svängde väldigt mycket över krön vilket gjorde att det var ännu roligare…
Tyvärr blev ju tänkta SM-premiären i Sandviken inställd så nu är det närmast Vännäs som väntar på Adam, David och Fiestan och inför detta är han positiv.
– Lite mer mil och test i nya bilen så kommer det här att bli ett kanonår!
Han vill även berömma nye notläsaren Arhusiander.
– Det var även första tävlingen med David som kartläsare och även detta har funkat superbra.
*
Ännu inget slut med att det ställs in rallytävlingar och nu är även deltävling två i Norska Mästerskapet, KNA Rally Finnskog inställt. Fortsätt håll tummarna för att det kommer ett väderomslag med snö och kyla om så bara lokalt över Värmland…
*
Idag gratulerar vi Mikaela Åhlin Kottulinsky som nu kan stoltsera med titeln FIA-delegat då hon blivit invad till ”FIA Electric and New Energy Championship Commission” (FIA ENECC).
– Känner mig hedrad för att kunna tillföra kommisionens arbete och bli en del av förändringen för motorsporten, förklarar Mikaela.
*
I lördags hade Svenska Bilsportförbundet sin årliga prisutdelning med tillbehör, ”Bilsportgalan” i Sandviken. Men som vanligt är SBF väldigt dåliga med att kommunicera ut till media vad som hände inne i Göransson Arena. Har inte fått någon information alls och har dessvärre även gått bet när jag sökt sådan på nätet. Efterlyser alltså en lista på pristagare, stipendiater med flera och hitintills är det bara tidningen Bilsport Rally&Racings utmärkelser jag lyckats hitta. Stort grattis till Oliver Solberg, Robin Sandberg, Felix Rosenquist, Oliver Eriksson, Timmy Hansen, Rasmus Lindh, Emil Skärås, Eskil Dahl och Jan Eriksson som alla fick ta emot ”Bilsport Award” i respektive tävlingsgren.
Såg dessutom att Kristianstad Kartingklubbs Albin Stureson fick ta emot det ärofyllda stipendiet till Ronnie Petersons minne. Ställer mig fortsatt frågan varför SBF är så hemliga att man inte vill dela med sig av framgångarna? Jag vet att landets lokala medier mer än gärna uppmärksammar pristagare från sin respektive områden. Men får dom aldrig reda på att dom finns så är det inte så enkelt…
*
När vi ändå har asfalt under hjulen passar det bra att avsluta med att dubbla V8 Thundercar-vinnaren Emil Persson byter klass i år. Från ”veåtta” till STCC TCR Scandinavia och Kågered Racing.
– Det här blir en helt ny utmaning då jag aldrig tidigare tävlat med en framhjulsdriven bil. Det ska bli väldigt kul och målet är topp tre, säger Emil.
29-åringen testade teamets Volkswagen Golf GTI TCR för första gången under höstens STCC-testdag på Gelleråsen Arena.
– Golfen var väldigt givande att köra, riktigt bra väghållning. Men det gäller att testa ordentligt i vår så att vi kommer väl förberedda inför årets säsong.
Kågered Racing har även bekräftat att det blir tre bilar från dom i klassen 2020.
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.