Kalle ökade till 143,9km/t i snitt, Loeb kan ”skrälla”, Mikkelsen i Monte, snart 1000 R5-bilar byggda, Mads nöjd med C3:an, Johan hittade snön och Jessica B. fick fint stipendie!
I går reagerade jag över att Kalle Rovanperä på sträcka sex i Arctic Lappland Rally klockades för en snitthastighet över de fyra milen på 139,6 km/t. Nu visade det sig inte att detta var rekord i Rovaniemi utan på näst sista sträckan som var knappt 15 kilometer lång, gick det ännu fortare. Här blev snittet 143,9km/t vilket gjorde att Kalle avverkade sträckan på 6.07,4 minuter. Skäms inte en sekund över att jag inte blir imponerad av detta, helt enkelt åt h-e för snabba sträckor som finnarna bjöd på. Även om sträcka sex och nio var värst så fick både SS1, 4 och 8 även dessa snitthastigheter långt över 120 km/t. Långsammaste sträckan var sträcka två/sju som även var de kortaste i rallyt, här blev snittet mer mänskliga 77,9 km/t. Tack Janne Lorentzon för att du informerade om detta.
*
Kommande helg rullar WRC 2020 igång med Rallye Monte Carlo och förväntningar är så klart stora på vem som blir årets förste vinnare. Om jag tolkar alla experter rätt så finns där bara tre förare som ”kan” vinna och det är Ott Tänak och Thierry Neuville med Hyundai och så Sebastien Ogier hos Toyota. Tror faktiskt att dom gör det lite för lätt för sig, för jag har åtminstone ytterligare tre namn som kan göra vad Portugal gjorde i Handbolls-EM, skrälla.
Först och främst Monte-specialisten Sebastien Loeb i Hyundais tredje bil. Kanske fel att använda ordet skrälla om en niofaldig världsmästare men samtidigt är det ett tag sedan allt föll på plats för honom och Daniel Elena. Börjar få en känsla i magen att det kan vara dags nu.
Skräll skulle det däremot bli om Elfyn Evans, Toyota eller Esapekka Lappi, Ford skulle få allt att stämma på de extremt förrädiska asfaltsträckorna i bergen kring Monaco. Men helt borta tror jag inte de två är och något som kan vara deras styrka är att båda betraktas som ”underdogs” i sammanhanget. Alltså känner dom inte alls samma press som den av experter betydligt mer segertippade trion.
*
En som saknas i startlistan är Andreas Mikkelsen och det har varit knäpptyst kring honom ända sedan säsongen avslutades i Wales med en sjätte plats. I ”finalen” som nu blev Spanien togs hans Hyundai över av Sebastien Loeb och sedan bara tyst. Lite tester med Pirelli-däck på i20 R5 plus uppvisningsrally är allt jag sett av Andreas på runt tre månader. Jag trodde länge att han var Andrea Adamos val för WRC2-satsningen men så blev det ju inte. Här valde Adamo istället Ole Christian Veiby och Nikolay Gryazin som förare av de två ljusblå bilarna. Men helt klart har inte Andreas gett upp hoppet och för att hålla kontakten med WRC så planerar han att göra ”reccen” till Monte, något han glatt berättar på FB.
*
Strömmar in allt fler indikationer på att Subaru närmar sig comeback i WRC. På ansedda tyska RallyeMagazine visar man i dag hur en WRC-Subaru skulle kunna se ut och som dessutom redan körs i Playstation. Det är det nya reglemente med hybriddrift som lockar Subaru till comeback. Dessutom ivrigt påhejad av Toyotas Aki Toyoda som vill se fler japanska tillverkare i WRC. Nu har Toyoda inte bara ord att sätta bakom denna önskan utan även det faktum att Toyota äger 20 procent av Subaru Corporation. Ryktet säger också att Subaru redan har gjort upp en tidsplan för återtåget och där ett beslut måste tas inom någon månad. Den 18 april har FIA satt som sista anmälningsdag för ”Hybrid-WRC 2022”.
*
Det var med både glädje och stolthet som M-Sport Poland i veckan presenterade de 16-förarna till Junior-WRC. En världsmästare finns bland de sexton och det är britten Jon Armstrong som innehar denna titel i eSport-grenen ”Virtual WRC”.
*
I J-WRC är det Ford Fiesta R2T som används och i dagarna passerade M-Sports polska filial det magiska talet 100 byggda bilar. Ingen tvekan utan att Fiestan är den för närvarande snabbaste R2-bilen men frågan är hur det blir när Peugeots nya 208 R2 kommer på banan.
100 bilar är ändå inget mot vad det byggts R5-bilar totalt, dom är nämligen tio gånger så många eller 1000 bilar. Nu har man dock inte nått ända dit men inom kort räknar FIA med att antalet ska bli verklighet. Det var 2013 som R5-klassen instiftades och de tillverkare som hitintills få sina bilar klassade är Skoda, Ford, Citroën, Hyundai, Peugeot och Volkswagen.
*
I förra veckan kvittrades det för fullt i mina öron om att Oliver Solberg kommer att köra Skoda Fabia EVO i Rally Sweden. Har sedan dess försökt hitta fler tecken på att detta verkligen överensstämmer med sanningen men utan större framgång. Tills i dag vill säga, då det hos en tjeckisk rallyfotograf dök upp bilder på Oliver och Aaron Johnston när man i Tjeckien testar en Skoda. Dessutom inte någon asfalt eller grustest utan på bilen satt fulldubbade däck av samma typ som används i Rally Sweden…
*
I går kördes Sigdalsrally som premiär i Norska Mästerskapet och med Mads Østberg som tämligen klockren vinnare. Åtta sträcksegrar av åtta möjliga talar sitt tydliga språk.
– Jag är verkligen nöjd, förklarade Mads efteråt.
– Vi testade lite olika set up och den sista fungerade perfekt. Jag är väldigt nöjd med min C3 R5!
Därmed fick Mads och Torstein Eriksen en nyttig boost inför Rallye Monte Carlo som inleder WRC-säsongen i WRC2.
Rallyåret 2020 började inte lika bra för Johan Kristoffersson och Stig Rune Skjaermoen som hamnade i en snövall på sträcka ett i Sigdalsrally och detta bara sex kilometer in på sträckan..
—Vi provade att åka absolut så fort vi kunde från start. Det gick superbra fram tills dess och egentligen kom vi inte alldeles för fort heller, men tajmingen blev fel så jag styrde in lite för tidigt.
Det högg på insidan och touchade ett träd innan Johan landade ute i snövallen – en mycket djup vall…
—Jag tror att all snö som borde ha legat i resten av Norge och Sverige låg just i den svängen. Vi skottade och skottade och skottade, berättar Johan och efter runt 40 minuter var Volkswagen Dealer Team Bauhaus-Polon på vägen igen.
Johan fortsatte och körde resterande sju sträckor som ren och nyttig träning inför Rally Sweden.
—Vi hade inte riktigt tempot på SS 2, 3 och 4 men det tror jag berodde på att vi fick starta längre bak efter vår avåkning. Greppet var sämre när vägen blev uppkörd.
På de tre sista sträckorna var det däremot bara rutinerade Mads Østberg som var snabbare än Johan.
—Vi vet att Mads åker riktigt fort, så det var ändå bra. Känslan fanns där!
Nu går Johan precis som alla andra och väntar på att vintern ska göra sitt intåg speciellt över Värmland. Hur han ska ladda inför det äventyret är oklart.
—Eftersom det blev inställt i Sandviken kan Rally Finnskog vara ett alternativ, om det nu kan genomföras. Och sedan får vi förstås hoppas att vintern kommer så att Svenska kan bli av.
Nu blev inte Johan prisbedömd precis som Mattias Ekström ock Frank Tore Larsen som även de skottade snö. Hela trion uteslöts för ”Överskriden maxtid”.
*
I går var det bilsportens Nobelfest uppe i Sandviken, ”Bilsportgalan” med prisutdelningar i diverse mästerskap med mera. En av de som hyllades var Jessica Bäckman som utsetts till stipendiat i Anecto Racing Minnesfond. Ett stipendie som delats ut i 18 år och vars syfte är att främja racingtalangers goda ambitioner och uppförande, med sikte på en karriär inom Formel 1. Nu blev Jessica första tjej att ta emot utmärkelsen som instiftades 2002, till minne av de nio medlemmar i kartteamet Anecto Racing som omkom i en flygolycka året dessförinnan. Genom åren har Boden-dottern kammat hem otaliga prestigefyllda priser, så som en andraplats i TCR Germany – och dessutom titeln som den första kvinna någonsin att nå pallplats i TCR Europe.
– Jag är väldigt stolt över att få ta emot detta pris; det känns ärofyllt och ger mig en boost av självförtroende till att göra årets racingsäsong till ett ännu bättre än fjolårets, menade Jessica.
Jessica är även en av kandidaterna till titeln ”Årets Bodensare” som utses på Bodens Näringslivsgala i februari.
*
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.