Vem blir först till åtta Monte-segrar, promotorn ser framemot Safari, SVT rallysatsar, Oliver S. vill få erfarenhet, Ingram behöver stålar, Kajto testar Subaru och Nils går till Supercar Lites!

Spänningen stiger ju närmare vi kommer torsdag och första deltävlingen i WRC 2020, Ralley Monte Carlo. Finns egentligen hur många frågetecken som helst som behöver rätas ut men ett är i mina ögon extra intressant, vem blir först till åtta segrar? Blir det Sebastian Ogier eller Sebastian Loeb som blir ”The King of Monte” det är frågan. Loeb har alla sina segrar med Citroën i lite olika skepnader medan Ogier varit mer hoppjerka i sammanhanget. Inledde segerraden 2009 med en Peugeot Super 2000 ( då hade redan Loeb hunnit med fem triumfer) när tävlingen ingick i IRC, föregångaren till ERC.

Foto: Tommy Svensson

Efter detta blev det premiärseger med Volkswagen Polo 2014 och tre år framåt. Två segrar med M-Sport Fords Fiesta och så ifjol första och garanterat enda med Citroên.  

Foto: Tommy Svensson

De här två står i en klass försåg och näst bäst är Tommi Mäkinen med fyra segrar, tre med Mitsubishi och en i Subaru. Men även Sandro Munari och Walter Röhrl kan ståta med fyra vinster. Röhrl är för övrigt unik då han vann tre år rad med tre olika bilar, i tur och ordning, Opel Ascona 400, Lancia Rally 037 och sista blev med Audi quattro. Det  finns också två svenskar i ”Monte Hall of Fame”, Erik Carlsson och Björn Waldegård båda med två segrar i Saab respektive Porsche. I övrigt är det bara en enda svensk som vunnit här och fått ta emot pris av Furst Rainier och det är Ove ”Påven” Andersson 1971 med en Renault Alpine.

*

Läser en intervju från WRC med promotorn Oliver Ciesla där han får berätta lite om säsongen som väntar. Att han är näst intill lyrisk över att Safari Rally och Rally New Zealand är tillbaka i WRC-serien går inte att ta miste på. 

Foto: WRC

Vi vill fortsätta globalisera WRC genom fler tävlingar utanför Europa. I är det första gången på 48 år som vi finns på sex kontinenter, Europa, Nordamerika, Sydamerika, Asien, Afrika och Oceanien, berättar Ciesla.

– Just Kenya och Safari Rallyt är dessutom en av motorsportens mest legendariska utmaningar.

Men även Nya Zeelands comeback gillas.

En av årets höjdpunkter med sina ”flowing and cambered smooth special stages near Auckland”!

På frågan vad han tror om teamens ”driver line up” menar han att detta bäddar för en av de mest ovissa säsongerna i WRC:s historia.

Oförutsägbar och spännande!

Ciesla är även märkbart stolt över att återigen ha fått till tv-kontrakt som garanterar rally rätt in i vardagsrummen i de flesta länder. 

WRC:s totala antal tittare i fjol var runt 800 miljoner och vi har precis skrivit flerårsavtal med brittiska ITV4, finska YLE plus att vi redan har avtal med många andra länder främst i Europa.

*

Foto: SVT

Även SVT är med på WRC-tåget och redan ikväll startar man med ”Rallymagasin” klockan 22.15 där Maria Wallberg och Jonas Kruse har huvudrollerna. I år utökas dessutom sändningstiden avsevärt berättar projektledare Ulf Nilsson.

Vi är väldigt stolta över att kunna erbjuda tittarna en lång och spännande säsong, med mycket direktsänd dramatik. Rally-VM är, näst efter Formel 1, det mest prestigefyllda bilsportvärlden har att erbjuda.

Det planeras för att sända 30 sträckor från årets WRC men även sändning från Sprint-SM både vinter och sommar. Efter de 13 VM-rallyn som säsongen innehåller kommer SVT att sända sammandrag och inför fem av säsongens deltävlingarna kommer även ett Rallymagasin att produceras.

Vi gör en rivstart redan denna vecka (20-26/1), då vi sänder tre sträckor från premiärtävlingen i Monte Carlo och därefter varvar vi upp ytterligare och sänder fyra sträckor från Svenska Rallyt i Värmlands-skogarna, fortsätter Ulf Nilsson.

– Det känns väldigt kul att utöka vår bevakning med fler livesträckor. Det är ett flertalet förare i nya team i år och jag är övertygad om att vi kommer få se ett spännande mästerskap, laddat med pulshöjande action, säger Maria Wallberg, programledare för SVT:s rallysändningar.

Rallyikonen Jonas Kruse är spänd på hur året blir efter Citroëns avhopp och förarrockaden som blev en följd av detta.

Tror vi kommer att få se ett av de mest spännande WRC-åren på länge. Flertalet förare i nya team, där Hyundai har fått något av ett Dreamteam. Fjorårets VM-segrare Ott Tänak har bytt till Hyundai. Tillsammans med den ständige tvåan Thierry Neuville, kommer dessa båda utmana om titeln i år igen. 

*

Foto: Citroën Racing

Berättade igår att legenden Colin Clark gått över till WRC-konkurenten ”DirtFish” vad gäller rapportering från ”Rally-VM”. I Clarks ställe kommer nu en tjej att rapportera från mållinjer i de 13 tävlingarna och det är Hayley Edmonds. Tidigare har hon skött samma jobb men då enbart för Citroën Racing och förmedlat deras förares tankar ut till fansen.

*

I R5-klassen utanför WRC2/3 är det ur vår synvinkel Oliver Solbergs Monte-debut som är hetast. Rallyt inleds med två mörkersträckor på torsdagkväll kring startorten Gap innan man drar igång i fredagens dagsljus. Den mest klassiska sträckan är den som i folkmun kallas Col de Turini men som mer korrekt heter ”La Bolléne-Vésubie -Piera Cava” och körs först på söndagen. Vädret är precis som i Rally Sweden det som alla talar om men med lite olika utgångspunkter. I Monte vill man helst slippa snö och is på de knixiga asfaltsträckorna och det ser också utså  enligt väderleksrapporten. Runt 8-9 plusgrader och inget snöfall är vad som förutsägs för helgen, detta hindrar dock inte från att det finns massor av förrädiska passager med ”black ice”.

Foto: Oliver Solberg

Just nu är jag förväntansfull, detta är verklig en något väldigt speciellt, det är Monte Carlo, konstaterar Oliver som just nu är i gång med ”reccen” tillnamns med kartläsare Aaron Johnston.

Som vanligt blir det troligen däckvalet som avgör rallyt, menar Oliver

Ett lotteri så låt oss nu starta casinot!

Detta blir 18-åringens med svensk flagga på sidorutan till R5-Polon andra WRC-rally, det första var i Wales i höstas. Även om Oliver redan kört många rallyn, 32 stycken och även vunnit åtta så är han ”Monte-rookie” och då gäller det att gilla läget. Vad är målsättningen frågas?

Att få erfarenhet, känna på hur sträckor och noter fungerar, detta är min prioritet. Faktiskt inte så orolig för tider och tempo, vill bara komma i mål på sträckorna…

Oliver är i helgen anmäld utanför WRC3 till skillnad från Rally Sweden där det blir mer skarpt läge.

Här vill jag köra utan press och enbart för att skaffa erfarenhet, inget annat!

*

Att ta steget från ERC till WRC2/3 är stort och inte ens det faktum att man vunnit ERC innebär med automatik att det är lättare. Detta har 2019-års Europamästare Chris Ingram fått erfara som ännu inte fått ihop budget för att kunna starta upp årets säsong. 

Ingen hemlighet att jag vill till WRC och det vill jag nu, förklarar den 25-årige britten. 

– För att lyckas med detta måste vi ha ambitiösa mål med att få ihop en budget…

Ingram har tagit hjälp av utomstående krafter för att få ihop tillräcklig med euro ändamålet, men det går lite trögt. Om detta inte skulle lyckas är han inte främmande för att köra ytterligare i ERC i hop med samma team som i fjol, Toksport WRT.

*

Ifjol skrällde faktiskt polacken Kajetan Kajetanowizc lite när han blev två i WRC2 med sin mix av Skoda och Polo-körning. Fast egentligen var det inte så skrällartat då han tidigare vunnit ERC tre år i rad innan Alexey Lukyanuk tog över. Har inte hört ett smack om ”Kajtos” planer för 2020 men blev väldigt förvånad när det i dag dök upp en film när han vintertestar. Förvånad då detta sker i en Subaru fullt stridsmålad  med Lotos-loggan väl synlig. Vad detta betyder med honom i en Subaru är för mig väldigt oklart…

*

Foto: Dprod.se

Efter att ha segrat i Crosskartdelen av RallyX Nordic både 2018 och 2019, tar nu 20-åriga Nils Andersson steget upp till Rallycross och Supercar Lites. Värmlänningen hade flera alternativ innan valet föll på Rallycross och har testat både V8 Thundercars och rally med en Suzuki. Ändå föll valet på rallycross med full säsong i prestigefyllda Rally X Nordic och Supercar Lites.

Det skall bli fantastiskt kul att köra  Rallycross, något jag drömt om sedan jag var liten. Det blir en utmaning då jag är ny  medan mina konkurrenter har tävlat i flera år i den här bilen, berättar Nils som tävlar för MK Team Westom. 

När premiären i Höljes går av stapeln i maj skall jag vara maximalt förberedd!

Nils har också en hyggligt erfaren mentor i Johan Kristoffersson

*

Foto: PWR

Även i dag kom en nyhet inför STCC 2020, PWR Racing och Cupra/Seat Sverige förlänger samarbetet. Teamet kommer tävla med CUPRAs nya tävlingsbil CUPRA Leon Competición i årets STCC-säsong.

Vi har alltid varit mån om att försöka påverka och driva utveckling inom områden vi tycker är viktiga och intressanta. Tävling med elbilar är ett exempel. Därför känns det extra spännande och lovande att förlänga partnerskapet med två varumärken som pushar hårt för framtidens energikällor, säger Daniel Haglöf, vd och medgrundare på PWR Racing.

Vem som ska köra deras bilar avslöjas inom kort.

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *