WRC-Polo nr 17=turbil, Prodrive flyttar, tre fullpottare i SSRC, presidenten skruvar Opel och Rickard i ny outfit!
Nästa helg är det dags för WRC Rally Argentina och för Sebastien Ogier/VW Motorsport blir siffran ”17” där något alldeles speciellt. Ogier kommer att köra WRC-Polon med detta chassinummer och regnumret WOB-VW369. Vad är det då som är så speciellt med ”17”? Jo den här bilen gjorde sin debut med världsmästaren i föraarstolen i Rally Deutschland 2013 och efter en tuff inledning blev det sedan sträckseger efter sträckseger mot slutlig vinst för ”bil 17”. Framgångarna fortsatte och Polon vann även Rally France, Monte Carlo och nu senast i Mexiko. Det var även med ”17” som Ogier och Ingrassia säkrade sin VM-titel. I helgen hoppas Ogier så klart att 17 även den här gången är en riktig ”turbil”…
*
Ogiers teamkompis Jari-Matti Latvala är superladdad inför Argentina och konstaterar att rallyt passar hans körstil.
– Men det är inga enkla sträckor om man inte är försiktig. Du kan lätt köra på stora stenar om du börjar ”push”, speciellt på ”the second loop”, menar Jari-Matti.
Portugal gick ju inte så bra för finnen som nu vill förbättra sin poängskörd.
– Nyckeln är att inte göra några misstag alls och istället köra så skärpt som vi gjorde i årets tre första rally!
*
Visste du förresten att Rally Argentina är ett av de allra yngsta i WRC-kalendern, första tävlingen kördes 1980 och vanns av Opelåkaren Walter Rörhl som då av olika anledningar tvingats in en Fiat 131 Abarth. Efter ”rehabilitering” kom tysken dock tillbaka till Opel och fick sedan köra både Ascona/Manta 400.
*
Den 8 juni kommer Subaruälskare från hela världen att vallfärda till Banbury i South Midlands och målet för vallfärden är Prodrives anläggning som är på väg att stängas. Det var här som Subaru World Rally Team huserade mellan åren 1990 och 2008. Det var här Colin McRae, Richard Burns och Petter Solberg gick som barn i huset under överseende från basen Dave Richards.
Nu töms dock anläggningen men inte för nerläggning utan för flytt till nya ännu större lokaler på andra sidan staden. Dessa är dock inte färdiga utan man får ta till en tillfällig lösning fram till våren 2015. I de ”anrika” lokalerna ska istället flytta in ett Mark & Spencer varuhus och kör du på motorvägen M40 norrut så kolla till vänster, där ligger helgedomen.
*
Nästa helg skulle Skillingaryds Mk köra sin ”Skilling 50” men av detta blev det inget. Tävlingen har tvingats ställa in sedan allt för få anmält sig. När tiden gick ut fanns det 48 anmälda och av dessa hade bara knappt hälften betalt anmälningsavgift. Ett tufft men klokt och korrekt beslut av arrangören!
*
Efter två deltävlingar i Sydsvenska Rallycupen är där tre förare med full pott. A-förare 2WD är Mattis Olsson, Gullabo obesegrad men i båda tävlingarna skuggades han av Christopher Zeijlon, Skillingaryd. Mattis har på de båda tävlingarnas sammanlagda SS-längd åkt ifrån Christopher med 5,2 sek eller sex hundradels sekund per kilometer, små marginaler…
En fullpoängare är även Emrik Smedberg, Wäxjö, som övertagit förra årets B-suverän Erik Telehagens plats i täten i B-förare 2WD. Från samma klubb och med samma bilmärke har de tydligen fått till ett vinnande koncept. Emrik skuggas i tabellen av förra årets segrare i C-klassen Martin Olsson, Kristianstad.
Maximala poäng har även Erik Karlström, Nässjö som i Grupp F /VOC Mekonomen Rally som B-förare besegrat alla A-förarna i de första tävlingarna. Även i denna klass kommer tvåan direkt från C-klassen då Kim Nilsson, Osby med stor framgång tar upp kampen med B- och A-förare.
Nästa deltävling i SSRC är Ljungby MK:s Midsommardansen den 17 maj. Ser lite tungt ut noterar jag efter att ha kollat anmälningarna, knappt sextio anmälda och tiden går ut på onsdag…
*
I morgon kommer Rallyklassikerna till Sydsverige för att köra första grustävlingen i Klassiska Rallycupen. Arena är Nybros Zabra-Rallyt som även är premiär för Bilsport Rally Cup och där även Suzuki 1300 Rally Cup ingår. Onotat så klart och föraran bjuds på fyra sträckor på totalt 34 kilometer.
130 förare anmälda varav femtio kör klassiska rallybilar, tolv väljer ”Sukkor” och resten är helt vanliga rallyåkare.
*
Näst sista pusselbiten i VOC Mekonomen Rallys nya ”Sommarserie” är nu på plats och det blev Laxårallyt den 7 juni som kompletterar den sju tävlingar stora serien. Moroten är prisbord på 50 000 kronor och där fem av de sju tävlingarna räknas in.
– Det finns en mycket stor mängd förare i klassen som är besvikna på några cuper och enskilda tävlingar som inte bjuder in oss utan bara bjuder in GrF, berättar klassansvarig Roger Fransson.
– Väldigt många har kontaktat oss om detta och dessutom har en grupp skapats som i skrivande stund har 739 medlemmar bara på just den här frågan. Därför kände vi oss tvungna att ge dessa förare ett fullvärdigt alternativ
– Med serien, Götene–Laxå–Växjö–Kil–Eskilstuna–RallyXplosion så har vi redan en jättefin SommarSerie. Men, det kommer att komma till ytterligare en tävling nu till hösten som vi hoppas kunna offentliggöra snart, detta för att erbjuda klassens förare extra flexibilitet.
*
Ingen tvekan utan att ”nationen hållit andan” ändas sedan Sjöbos Jörgen Andersson kraschade sin fina Opel Kadett GT/E i Kong Christian Race. Nu kom där dock lite lugnande besked angående bilens skick som för tillfället kanske inte kan klassas som ”mint condition”. ”Lite fix” höger front, ytterligare lite fix på taket och sedan kan Rüsselheimaren likt Fågel Fenix återuppstå. Tror att alla i hela Rallysverige drar en lättnadens suck över beskedet…
*
Pratade i dag med med ”Mr President” Lars Servin som var ovanligt uppspelt även om det var fredag. Hade lite svårt att sätta fingret på vad som orsakade det goda humöret, inga konstiga engelska popband i sikte, Volvon skulle inte luftas, inte ens en liten kebabtallrik i sikte och ändå så glad? Servin gav själv så småningom anledningen och det handlade om söndagens Lille Mats Rallysprint.
– Jag ska skruva Opel åt Bengt Bengtsson!
Inte så konstigt att han var på ett strålande humör!
*
Mer Lille Mats, där lite hålltider kanske kan vara av intresse. Första start är klockan 11.00 och heat nummer två beräknas starta klockan 13.00.
– Om tidsplanen håller är så dags för finalracet klockan femton, berättar tävlingsledare CG Wilke.
– Vi håller en prisutdelning exakt klockan 16.30 vid minnesstenen för de tre totalsnabbaste och sedan fortsätter vi med resten inne i cafeterian.
Anmälan är nu stängd och Wilke kan notera 128 förare för start på söndag. Tyvärr har några tunga namn har fått kasta in handduken och allra tyngst är dansken Kim Madsen i sin Peugeot 208 S2000.
*
En som inte kastar in är Asfaltkungen Mats Andersson som kan lugna alla med att Protonmotorn är ihop igen efter toppackningstrulet på Sturup i söndags.
*
Rickard Nilsson som ska lotsa Jocke Grahn till ny seger provade ut ett nytt ”outfit” inför slaget på Garnisonen. Normalt sett bär Rickard en lustig modell på föraroverall, påminner mer om sparkdräkt för en liten baby men f-n vet om inte den overallen ändå är snyggare, fast skorna klär ju!
På påstående ett svarar jag: Att Rörhl körde Fiat var ju bara för att han skulle få känna på hur det var att vinna för en gångs skull……..
På påstående två svarar jag: En Opelförare behöver all hjälp han kan få………
Marionetten!
Hej.
Rörhl vann nog betydligt mer i Opel än med Fiat!
Opelföraren svarar, att en Volvoälskare behöver komma ut och få andas in lite frisk tysk luft emellanåt…
MVH
Tommy
PS. Signaturen Marionetten, känns inte helt rätt för en ”President” med i stort sett oinskränkt makt.DS
Ok, tänkte bara att det kunde varit så Fiat/Opel men det har du bättre koll på än jag. Marionetten stämmer alldeles utmärkt och det är ju du och Bertil som håller i korset med alla trådarna i, om ni säger ”hoppa” frågar man inte var varför utan ”hur högt”……………