Ramona VM-debuterar i Portugal, harmoniskt notmöte, även Flash byter till rallycross och från WRC till hövagn!

På lördag är det dags för Ramona Karlsson att göra, tänkte först skriva rallycross debut men det är ju många år sedan den skedde, utan väljer istället comeback. En enda gång har jag själv sett Ramona köra rallycross och detta med en Saab 99 på banan på Kinnekulle. Minnet är som bekant grumligt men tror till och med att hon lyckades lägga 99:an på taket den gången.
BloggRamonaNu är det 9-3 och första VM-tävlingen i Portugal för Ramona och dessutom i tuffaste klassen, Supercar.
Jag ser verkligen fram emot premiären (???, min anmärkning) och det kommer att bli mycket nytt att lära jag ju inte är ensam på vägen längre….
– Det kommer att bli täta närfighter, och det gäller att även vara taktisk med alternativspår och att anpassa spårval efter motståndarna. Känner mig supertaggad, detta ska bli riktigt kul, säger Ramona.
Falköpingstjejen är enda tjej i premiären och dessutom ensam att köra Saaben som hör hemma hos Per Eklund Motorsport.
– Jag kommer definitivt inte att hålla igen, ska bli riktigt intressant och spännande att få en måttstock inför kommande race.
Ramona har hunnit köra ett test och en shakedown innan tävlingen och nu gäller det eller som engelsmännen säger ”when the flag drops, the bullshit stops”!

*
I största hemlighet (det betyder att jag inte visste om det) arrangerade Dan Järbyn, Toarps MK ett ”come together-party” i tisdags och bjöd in notskrivarna Anders Martinsson, Gunnar Barth och Arne Johansson. På plats fanns även SGA:erna Tord Andersson och Martin Edlund. Järbyn berättarBloggNoter1 BloggNoter2,”Jag hade kallat till detta möte för att inleda ett samarbete mellan nuvarande notskrivare och kommande notskrivare. Tanken är att samtliga notskrivare skall träffas två gången per år, ta upp problem samt att diskutera synpunkter från arrangörer och aktiva. De två stora ”notgubbarna” i Sverige i dag, Barth och Martinsson kommer att försöka göra så likvärdiga noter som bara är möjligt. Under året kommer också dessa herrar att under någon tävling titta på varandras noter för att diskutera fram ett liktydigt sätt att skriva på. Om någon blir sjuk har båda lovat att hjälpa varandra, allt för att tillgodose er aktiva med bra rättvisa noter.
Tord Andersson (SGA i västra) och Martin Edlund (SGA i Göteborg) kommer att vara ansvarig för gruppen och sammankallande. Tord och Martin håller också på att se över materialet för notutbildarna och för själva notutbildningen. Ett steg i rätt riktning kände vi alla efter mötet och en god anda med många härliga skratt genomsyrade dagen i Toarps MK:s lokaler. Man blir helt mållös när dessa herrar pratar om ett vägavsnitt som kördes 2005 och båda kan noterna från start till mål utantill, helt makalöst…”.
Av en händelse träffade jag samtidigt Södras SGA Patrik Persson som kände till mötet ( är detta verkligen rätt turordning, att SGA:n känner till saker och ting före Motorbloggen?) och tyckte det var ett bra initiativ. I ljuset av att Martinsson i fjol hotade att ”släcka lampan” är det ytterst viktigt att det råder harmoni sporten och då även hos de viktiga notskrivarna.
– Känns som att vi är på rätt väg, menade Patrik.
Jag håller med…

*
Anders Jonsson fick uppenbart en kick av att delta i Motorbloggen och skickade igår en bild från ” när det begav sig”. Exakt så minns jag Asconan när vi körde om släpet med vraket lastat på väg tillbaka från Österlen till Norrland, den där ”rullarlördan”. Anders skriver bland annat, ”Bara hålla med att Din blogg väcker så härliga Rallyminnen. BloggAnders BloggAnders2Bifogar bild som vi hör och häpna använde som julkort? Denna gång är det Lars Nilsson Älvsbyn som är co-driver, annars var det mest Torbjörn Johansson från Råneå utanför Luleå som åkte med mest. Torbjörn är förresten domare på Midnattsolssrallyt!
Är Du då i Västerås, är Du välkommen till min bror Curt Jonssons Rallyteam. En Volvo 142 -72 i historiska klassen med min gamle co-driver Lars Nilsson Älvsbyn!
Jag är numera förutom Veterantennisproffs även Teamchef för Brorsan, helt perfekt att träffa gamla rallykompisar igen!
Ha en fortsatt bra helg Tommy!”.

*
Rallycrossen blir hetare och hetare, senaste ”vedklabben i spisen” levererar Janne ”Flash” Nilsson som redan trappat ner på sitt racingengagemang och nu verkar lämna ”bilsportens finrum” helt. Istället ska Flashen coacha dubble SM-vinnaren Peter Hedström till nya stordåd och det är bra att gratulera Hedström och rallycrossen till ännu ett ”lyckat kap”. Rent praktiskt innebär det också att Hedström flyttar in i Flash Engineerings lokaler i Karlstad.

*
BloggRickardSå detta är hur Jocke Grahns co-driver Rickard Nilsson laddar upp inför Lille Mats Rallysprint på söndag när WRC-Focusen ska hetsas till stordåd. Som den ”bonnapåg” Rickard är trivs han så klart allra bäst på en traktorvagn omgiven av höbalar, konstigt nog med en ratt i händerna istället för en gödselgrep. Nej så är det förstås inte, istället bjöd igår ”generösa” kompisar honom på en riktig svensexa inför det stundade bröllopet.

*
Till sist, antalet anmälda till Midnattsolssrallyt är nu uppe i åttio anmälda, senast att trycka på ”Enterknappen var Mats Thorszelius med ”240:an”. Alltså inga problem utan att rallyt kommer att köras som planerat. Värre ser det ut för Rallyklassikernas ambitiösa, Classic Rally sista helgen i juni. Bara elva anmälda och minimiantalet är satt till åttio bilar. Nog ingen direkt vild chansning utan att det kommer att bli väldigt svårt för Rallyklassikerna att genomföra sin egen storsatsning…

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *