Ramona tolfte tid på första RallyX-träningen, blir det något Classic rally, inget ”nyförvärv” för Asfaltkungen och Linus ny i Kia:s STCC-team!

I morgon smäller det (förhoppningsvis inte fullt så bokstavligt) för BloggRamonaRamona Karlsson när Rallycross-VM drar i gång i Portugal. Nu är jag ju lite trög som alla vet som känner mig och har inte alls fattat det numera heter BloggRamona loggaRallyX och inte som jag alltid trott rallycross. I dag har man kört den s.k fria träningen och här var det Petter Solberg som var snabbast med sin Citroén före Timur Timerzyanov och Reinis Nitiss.
I det ”blågula laget” var Anton Marklund snabbast som fyra medan Timmy Hansen körde med sjunde tid i ryggen. Ramona Karlsson slog sig in på tolfte tid. Inte så illa med tanke på att startfältet består av nittonförare.
Anmärkningsvärt var att SuperCar Lite-åkarna Sebastien Eriksson och Kevin Eriksson körde in med nionde respektive tionde tid med sina något tröttare bilar. Även STCC-stjärnan Richard Göransson måste känna sig nöjd med dagen då han körde som femtonde totalt med sin ”Lite-Fiesta”.
När de första heaten för i morgon lottades så fick Ramona plats i Heat 2 och får starta mitt i fältet. Som konkurrenter i premiärheatet får Saab-tjejen, Jacgues Villeneuf (Can), Anton Marklund (S), Joaquim Santos (P), Bohdan Ludwiczak (Pl).
Det känns hur spännande som helst, mycket nytt att ta in. Jag har gått banan flera gånger idag och har gått igenom tävlingsmomentet mentalt, berättar Ramona.
Nu blir det att lägga sig i sängen och memorera banan och ser verkligen fram emot morgondagen!

*
Kollade lite på anmälningarna till Midnattsolssrallyt och där det just nu är 86 anmälda och det fylls på hela tiden, men i betydligt långsammare takt än vad jag först trodde. Med den här trenden tvivlar jag till och med på att man når upp till taket på 120 bilar. Trots allt är där bara tolv dagar kvar innan anmälan stänger.
Ännu värre är det i Rallyklassikernas Classic Rally som tyvärr känns dödsdömt. Tolv anmälda med fyra dagar kvar av anmälningstiden måste ändå ge arrangörerna kalla fötter. Ska man verkligen tvingas ställa in för tredje gången i rad?
Det som förvånar mig är att intresset är så litet och frågan jag ställer mig är om det inte gjorts någon ”marknadsundersökning” bland medlemmarna inom Rallyklassikerna innan beslut om en egen tävling togs? Om en sådan gjorts, att medlemmarna då varit intresserade av ett två-dagars rally och sedan sviker är det väldigt, väldigt trist.
Sista hoppet måste ändå vara att Nisse&Co utövar stark lobbying i Zabra-Rallyt nere i Nybro där ”målgruppen” tävlar i dag.

*
I morgon klockan elva är det första start i LilleMats Rallysprint och skyhög favorit i 2WD-klassen är Eslövs Mats Andersson.BloggMats I går rapporterade jag att Protonen är kurant igen efter Sturup men är det verkligen den som Mats tänker köra i morgon? Anledningen till frågetecknet är några rader på Facebook där han i veckan skrev något om att ” Nu är nyförvärvet lastat i Skellefteå för transport till Eslöv. Hoppas den kommer fram till helgen så att jag då kan köra en runda…”.
Ringer upp Asfaltkungen och undrar vad som står på kan enkelt konstatera, en mussla är lättare att få till snacka än elektrikern från Eslöv.
”Nyförvärvet” kom inte fram till helgen, var i stort sett det enda jag fick ur Mats och han fortsatte.
Förstår inte varför folk är oroliga, Protonen är i form så det är inga som helst problem inför morgondagen…
Blir onekligen intressant när gåtan får sin lösning!

*
Om några timmar är det dags för Bilorientering i Hörby eller rättare sagt i Hallaröd där SMK Hörbys, Hörby-Rundan har start och mål. Totalt runt tjugo bilar är anmälda berättar Bo Bengtsson i tävlingsledningen. Första start för huvudklassen är klockan 21.00 med målgång runt midnatt. Tuffa grabbar och tjejer i BilO-sporten!

*
Det blev göteborgaren BloggLinusLinus Ohlsson som fick förtroendet i Brovallen Design och Team Kias tredje bil. Trots att Linus bara är 23 år blir han ”ålderman” i Kia:s rekordunga ”line up”.
Jättekul att Team Kia och Brovallen Design valt att satsa på unga förare, det är precis vad STCC behöver, menar Linus.
Linus Ohlsson en synnerligen kompetent och välmeriterad förare trots sin ungdom. 2012 presenterade han sig på allvar när han vann premiärracet i dåvarande TTA-serien och han blev till slut totaltvåa i serien i en Saab. 2013 körde han i STCC för Volvo och slutade fyra totalt. Trots detta blev det inte förnyat förtroende hos Volvo och när teamchefen Tobias Johansson hörde av sig var det ett enkelt beslut att tacka ja.
Det passar mig perfekt. Det ska bli riktigt kul att köra för Kia, ett nytt märke som satsar på STCC och dessutom är bilarna riktigt snygga, säger han.

*
Fick ju lite påläst av ”Marionetten” när han påstod att anledningen till att Walter Rörhl valde Fiat var för att han då fick en vinnarbil. Tyvärr får jag ge ”Presidenten/Marionetten” delvis rätt för när Rörhl blev världsmästare 1980 i Fiaten vann han fyra VM-tävlingar. När han så upprepade triumfen 1982 med Ascona 400 lyckades han bara komma överst på pallen två gånger. Men och detta är viktigt, när ”Walle” vann VM med Asconan var detta i konkurrens med då nya monstervinnaren Audi quattro.
– Snacka bort detta om du kan Mr President!

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *