WRC-Ogier kan man inte lita på, Ola Nilsson i landslaget, Mattias rapport från Frankrike, ”The Hagmans” är flitiga och svarta fälgar på en Rally Kadett!

Den där Ogier kan man inte lita på!
Inför sista dagen i WRC Rally Argentina förklarade fransmannen att han absolut inte tänkte ”pusha” på den avslutande power stage för att ta några bonuspoäng. Han var helt nöjd med att bra bli tvåa menade Ogier med två sträckor kvar att köra. I h-e heller var han nöjd utan stod upp och körde på sista sträckan och tog sina tre bonuspoäng.
– Inget dåligt resultat med 21 poäng här nere och förlorade bara fem till Jari, menade Ogier efteråt.
Lite, lite ”bad looser” tycker jag ändå att världsmästaren verkar vara när han förklarar.
Vi hade ganska bra fart men med tanke på de usla förhållandena bestämde jag mig för att inte ”push to the maximum”.
– Menar dock inte att Jari vann på grund av detta, han förtjänade verkligen den här segern!
Rally Argentina 2014Mest för att reta ”Vi som inte gillar Latvala” gänget väljer en härlig bild där Capito kramar om sina vinnare istället för en småsur tvåa…

*
Fortfarande leder Ogier så klart WRC-tabellen på 112 poäng med Latvala som tvåa på 88 poäng. Ett rejält kliv ner till tredje platsen som är helnorsk då Andreas Mikkelsen delar den med Mads Östberg, båda på 48 poäng. Stackars Hirvonen fick bara fyra poäng med sig från Sydamerika och har nu 40 totalt.

*
Så fort Mattias Adielsson nådde svensk mark ringde han och rapporterade från sitt senaste Frankrikeäventyr. Föredömlig vill jag dessutom tillägga.
– Vi bröt på sträcka nio efter en lättare avåkning som skadade drivaxeln, berättar Mattias.
– Körde en kort bit efter avåkningen men sedan tog det stopp, bara att parkera,
AUTO - RALLYE TERRE DES CAUSSES 2014Nu var det inte alls någon besviken Peugeotförare jag hade i luren, tvärtom var han glad över hur mycket han utvecklats på de här två starterna i Frankrike.
– Vi tar det positiva med oss, bland annat att vi satte fjärde bästa klasstid på tävlingens längsta och tuffaste sträcka, arton kilometer lång.
– Vi höll åttonde platsen och med arton i klassen känns detta mer än godkänt, tycker Mattias.
En annan positiv sak förutom det rent tävlingsmässiga var att svenskarna skapade kontakter hos ”fransoserna”.
– De var jättehyggliga, tipsade om däck och inställningar och var allmänt hjälpsamma. Fast när det var dags för regrouping efter etapp ett var de inte riktigt lika snälla längre, konstaterar Mattias med ett skratt.
Nästa tävling har han inte klart med budgeten styr, men SM-Sprinten i Borås ser han redan framemot.
– Har fått riktigt blodad tand med asfalt, tycker nästan detta är roligare än grus, är väl mina många år i kartingen som spökar…

*
Få satsar väl så hårt på historisk rally som far och son Hagman, Jan respektive Martin. I höstas körde man Safarirallyt med en Tuthill-preparerad Porsche och närmast är det nu det Historiska Marocko Rallyt som väntar, flyger iväg på torsdag. Här kör Jan med VM-kartisen Daniel Giraudet i högerstolen som åkt mycket med Rådström, Waldegård, Kankkunen, Auriol med flera. Tävlingen startar den 18 maj i Agadir sedan åker man norrut i en hel vecka och går i mål lördagen den 24 maj i Marrakech. Totalt 200 mil och 55 mil fördelat på 25 mil SS, en rejäl bit för Jan att tugga i sig. Cirka hundra startande med alla slags bilmärken från Lancia 037 gupp B, Porschar, Mazda RX 7, Peugeot och för Jans del handlar det om den svenkstrajpade Eslövsbyggda Ford Escorten. Rallybilen en svensk dekor.cdrEn bil som ”The Hagmnas” är mycket imponerade av och för oss som känner byggherren Bengt-Göran Bergström är detta inget konstigt. Minns när han skulle sätta ihop den Mazda som kraschats av Ingvar Carlsson i Australien och hur irriterade BeGe blev när alla skruvskallarna inte hamnade i samma position…
Martin Hagman väljer att koncentrera sig på klassiska cupen i Sverige i år BDA-Escorten och där Jan åker med som kartläsare. Hyggligt cw för året, två starter och två vinster, Gotland och Nybro. Nästa tävling körs sista helgen i maj i Kopparberg. Sedan är det Midnattsolssrallyt ( just nu 139 anmälda) och är allt helt planerar man även att ta över Forden till England i höst för det Historiska RAC-Rallyt.
Förutom ett par ”småtävlingar” i Afrika planerar man för att köra historiska Monte Carlo där Jan kör och Hans Sylvan håller ordning på tiden. Till detta plockas den röda Porschen ut som körde Jan Safarirallyt med i fjol.

*
Jan avslutar sin rapport medBloggMonteHar det gått dig förbi att en Opel Kadett GTE vann Historiska Monte Carlo 2014 !!! Du var ju ändå där i år och jag tror eller har hört att detta var tredje gången!!
Bilden är från målgången. .
Med vänlig hälsning,
Riflex Sport”.
Tredje gången, är det verkligen inte fler? Hur som helst stort lycka till både i Marocko och Kopparberg…

*
Nu har SBF även presenterat racinglandslaget och då med fyra skåningar i blågula färger, Ola Nilsson från Hässleholm och Jimmy Eriksson, Tomelilla är ”seniorer”. Mattias Lindberg, Vankiva och Joel Eriksson, Tomelilla är med i ”Juniorlandslaget”. Övriga är Marcus Ericsson, Kumla, Felix Rosenqvist, Värnamo, John Bryant Meisner, Djursholm. Juniorer:
Gustav Malja, Malmö, Viktor Bouveng, Knivsta, Rasmus Mårthen, Mora, Erik Johansson, Gnosjö, Andreas Wernersson, Kvänum.


I helgen gjordes en storaffär upp i Hörby, Roland lättade lite på trycket på fälghyllan och sålde ut lite rariteter, bland annat fyra äkta stålfälgar till Opel Rally Kadett. Ingen högoddsare direkt att Opelälskaren i Sjöbo Jan Perdén hängde på låset och gjorde ”riktiga feta dealen”. Nu ska jag inte hänga ut stackars Roland, inte hans fel att fälgarna var svarta utan de var lackade svarta när de satt på den Sprint-Kadett (gul så klart) som han köpte av välkände Jan ”Jan o Lisa” Andersson i mitten på sjuttiotalet. Nu hamnar de alltså på den ”guldfärgade” och Jan skickar bild på nyförvärven monterat och klart.OLYMPUS DIGITAL CAMERA Har förstått att du är känslig för bilfärg så tänkte kolla vad du tror om svarta fälgar på en guld färgad Rallye Kadett?
MVH
Jan ”.
Så är det så klart att allt klär en skönhet, men svarta fälgar är lite på gränsen. I min värld har en Rally Kadett alltid silvergrå stålfälgar. Det värsta jag kan se är aluminiumfälgar på en sådan vacker bil, ungefär som att klä jultomten i träningsoverall…

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *