WRC-Ogier inte VW-etta enligt Latvala, Emil/Sofie testar tysk Opel och billigt för svenskar/norrmän att åka Rally Denmark!

WRC-vinnaren 2013 Sebastien Ogier ska inte komma och tro ”att han är något”, i allafall inte om man får tro teamkompisen Jari-Matti Latvala,BloggLatvala på bilden från årets Monte ser det ut som att Ogier redan då anar vad Latvala i bakgrunden tänker. VM-guldet innebär inte med automatik att Ogier blir ”förste förare” 2014 understryker Latvala.
Vi är både likställda, det blir ingen nummer ett eller två!
Detta är vad vi båda fått information om från teamet, vi tillåts att slåss om segrarna, konstaterar finnen belåtet.
Premiären i Monte-Carlo Rallyt har aldrig varit lyckosam för Latvala och han har därför också en för honom blygsam målsättning inför premiären.
Nyckeln till nästa säsong är att komma i mål i Monte placeringen är inte så viktig, bara att komma på topp-fem…
Om man misslyckas här, är det inte lätt att komma till Rally Sweden och genast känna press att plocka de poäng man missat i premiären, menar Poloåkaren.
Ogier är så stark att det är mycket svårt att jaga ifatt de poäng man redan förlorat!
För att slå honom (Ogier alltså) behövs ”consistency” vilket jag jobbar med inför nästa år, berättar Latvala för Autosport.

*
Inte illa att gå från ”halvtaskig” Skodaförare lite på skoj, till att rankas som ”team leader” kan jag tycka. Detta är vad WRC2-mästaren Robert Kubica gjort och nu vill Malcolm Wilson se honom i den positionen 2014. Nu har inte polacken bestämt sig än vilket Wilson uppenbarligen tycker är synd.
– Jag har sett tillräckligt av Roberts talang för att vra övertygad om att han är mannen för vårt team!
– Räcker att se hur han förberedde sig till WRC-finalen, han är målmedveten och hungrig på ett sätt som du inte hittar hos många andra förare.
– Det vore därför fantastiskt för oss som team att ha honom här och det är inget tvivel utan att han vore en ”very good number one driver”.
Mr Wilson har talat!

*
Himmelriket verkar nära för Emil Bergkvist och Sofie Lundmark, via Volvo 940 över en Ford ser det ut som att det kan bli Opel 2014 för de två. I helgen var paret i tyska Alsfeld och inte bara tittade på detta ”work of art” utan även provade den senaste i raden av Rüsselheimprodukter med samma stolta stämpel som på sjuttiotalet, ” Für sportliche fahren”!

BloggemilBilen de testatde är en Opel Adam som ska köras i tyska Opel Adam Cup nästa år.
Ett Opel-team ringde oss för några veckor sedan, de hade uppmärksammat vår framfart under 2013 och ville erbjuda oss en sits i en av Opel Adam-bilarna till nästa år. Det känns riktigt kul, ett steg i rätt riktning, säger Emil.
Om detta blir verklighet innebär det inte att Forden hamnar i någon sorts malpåse
– Forden ska vi köra i hela SM och förhoppningsvis ytterligare några fler tävlingar, säger Emil.
Just nu jobbas det stenhårt för att ro i land budgeten inför nästa säsong.
Vi har fått många glädjande besked från våra befintliga samarbetspartners som fortsätter stötta oss även nästa år. Men vi jobbar vidare på bred front och söker aktivt efter fler partners, framförallt en huvudpartner som är prio ett inför 2014, förklarar teamchef Lars Brodmar.
BlogggOpelFörutom Opel Adam-cupen i Tyskland och SM jobbar även teamet för att komma till start i Rally Sweden i februari. Den tyska cupen drar igång i april och körs uteslutande på asfaltsträckor med åtta tävlingar. I cupen ingår även VM-rallyt Rally Deutschland men Lars Brodmar poängterar att inget är klart.
Just nu undersöker vi våra ekonomiska möjligheter för att genomföra full säsong i Tyskland. Det hela beror på hur den ekonomiska situationen ser ut, vi har inte tagit några beslut i dagsläget.

*
Magnus Brüdigam är en riktig ”Opel-lover”, ja ungefär som de flesta av oss, eller? I lördags lyssnade han på Radio Fryksdalen från Sunne på webben där det både talades och spelades Opelkärlek och han var så snäll att bifoga en länk. Har ännu inte hunnit lyssna, kanske jag väntar till julafton…

*
Jan-Olof Printz tipsar om en härlig video i tidningen Bilsports filmarkiv. En film där Kadett GT/E:er kastar sig uppför i en ”Hillclimb” i Schweiz, ståpäls varning utfärdad!

*
Kollar på en dansk rallysida ”rallyinfo.dk” och läser om West Euro Rally Cup och att man gjort klart med deltävling tre, Rally Denmark” den 31 oktober-1 november. Redan klara är Mobil Pegasus Rallye Sulingerland (Tyskland) 2-3 maj och Rally Sokndal (Norge) 22-23 augusti.
Arrangören av cupen, som jag skam till sägandes inte har någon som helst information om berättar att man fått ett kanonavtal för svenskar och norrmän till premiären i Tyskland, ingen startavgift alls. Vet inte om man tycker synd om oss eller om danskarna har tjockare plånböcker, men ”Preben” får nöja sig med rabatt på startavgiften och betalar 100 euro. Tävlingen ingår i såväl tyska som holländska rallymästerskapet.
Rally Denmark blir final i cupen och kommer att avgöras på femton mil asfaltsträckor och där minst fyra kommer att köras i mörker på fredagen. Kanske det som kan locka startande är att efter tävlingen bjuds det på ett ” huge afterrally party which is said to be fantastic”. Ingen hemlighet att vår danska vänner har en helt annan tradition när det kommer till fest efter tävling än vad vi har i Sverige. Alla som någon gång besökt någon av deras populära rallysprintar brukar minnas festen som det allra bästa…

*
Vad händer med Kanonloppet och Karlskoga Motorstadion nu när man avslutat samarbetet med STCC? En artikel i Nerikes Allehanda ger svaret, Swedish GT.
– Vi ser att det finns möjligheter med den här tävlingsklassen men inte i de former som verksamheten bedrivs nu, sa Karlskoga Motorstadions vd Mike Luff till TT i början av september.
Nu står det alltså klart att det ändå blir den betydligt mindre prestigefyllda klassen Swedish GT som blir huvudnumret när klassiska Kanonloppet avgörs 2014. En serie som 2012 kördes tillsammans med TTA, men som 2013 har körts som en separat serie. En rad supportklasser kommer också att köras under Kanonloppet, däribland Ginetta och Radical.
2014 kommer Kanonloppet att köras helgen 16-17 augusti. Känns som ett riktigt nerköp om ni frågar mig!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *