WRC nästa för Lappi(?), Mats ”Mr Rally” Jonsson kör Porsche, Ekström fixar eget rallycrossteam, snygga Oplar och en Saab!

ERC-tävlingenIrland, Cirquit of Ireland gick helt i finnen Esapekka Lappis tecken. Finländaren vann, dessutom enkelt det knixiga asfaltsrallyt cirka 1.50 före Sepp Wiegand som precis som Lappi kör en något tamare Skoda Fabia S2000 mot trean hemmaföraren Barrables R5-Fiesta. Med en sådan dominans över de arton sträckorna undrar jag när första WRC-styrningen kommer för jättelöftet?
Man kan nog tänka sig att Peugeots kylarleverantör får ett samtal på måndag sedan de bägge nya 208 T16 fått bryta med ”Radiator” i ”retiredkolumnen”. Först Kevin Abbring på sträcka åtta och sedan utmanaren om ERC-titeln Craig Breen på sträcka elva. Kolla på Mekonomen, där köpte jag själv kylare när vi bytte till elfläkt på Silver-VOC:en, ett tips bara…

*
Alla med lite intresse av historisk rallysport vet väl vid det här laget att duktige bilbyggarna Mattias Aronsson och Ralf Larsson under ett par år hållit på med en riktig värsting, en Porsche 924 Carrera GTS. En kopia på den bil som Walter Röhrl (gammal Opelförare…) körde i några få tävlingar hösten 1981. En bil som skulle bli Porsches språngbräda in i Rally-VM sedan 911:an blivit allt mer omsprungen. Nu blev det inte så, det kom någon sorts ”Jeep-bygge” från Ingolstadt i vägen och Porschen förpassades till ”arkivet”.
Nu har de bägge frågat landets ”Mr Rally nummer ett” Mats Jonsson om han vill ta ut Porschen och vinna Midnattsolssrallyt? Mats verkar ha svarat ja och ska som vanligt ihop med ”äkta hälften” Johnny Johansson, lovat göra ett försök. Fast vinna blir nog inte så lätt om det blir samma motstånd som vanligt i Midnattsolssrallyt, kan tänka mig att t.ex Kenneth Bäcklundh har en helt annan åsikt om vem som ska stå överst på pallen i mitten av juli…
Nu vet jag inte heller om Porschen är en riktig vinanrbil, firma Aronsson/Larsson menar definitiv att det är så men ändå är jag lite skeptisk. Har (som vanligt skulle min kompisar nog säga) inga som helst fakta för att påstå motsatsen, det bygger mer på känsla. Troligen beror detta på att jag inte kan påminna mig att någon gång ha sett en 924:a på grus. Med tanke på att jag brukar ha fel i mina tips/förutsägelser bäddar detta alltså för succé för nya Porscheteamet.
Mats och Johnny gjorde ett inhopp för något år sedan i Midnattsolssrallyt med en Escort som slutade med ”retired” efter något tekniskt fel. Annars tror jag att 1985 var senast som de 18-faldiga SM-vinnarna suttit i en bakhjulsdriven bil och då i ”ERS-Asconan” som tog dom till massor av segrar. BloggMatsPå bilden lyfter Mats segerbucklan från TV-Svängen detta år medan Johnny är lite mer cool vid sidan av. Året därpå var det FWD som gällde med nya Kadett GSi:n och ”the rest is history” som man brukar säga. Hur som helst önskar jag Mats & Co ett jättestort lycka till!

*
Nu drar Mattias Ekström igång ett eget rallycrossteam, dock inte med sig själv som chaufför. Mattias skriver, ”EKS är en hyllning till allt jag älskar med motorsport: passionen, entusiasmen, glädjen och professionalismen. Ett race avgörs i verkligheten månader innan startflaggan faller och är alltid en laginsats.
EKS har sin bas i Stockholm och jag har plockat ihop ett fantastiskt team. En del nya bekantskaper och en del gamla vänner som alla förstår vad som krävs för att ”komma först fram”. Förutom viljan att vinna delar vi också mitt motto: ”Go hard or go home”.
BloggMattiasRallycrossdepåer var mitt andra hem under 80- och 90-talet då min pappa Bengt tävlade i EM. Det som inte redan fanns i generna trängde in genom huden under de här åren. Allt det jag lärt mig från den här tiden, plus de senaste 20 åren i DTM, STCC, NASCAR, V8 Supercars, Le Mans, WRC och rallycross, tar jag nu med mig in i EKS.
Men planen är definitivt inte att göra som alla andra redan gjort. Snarare tvärt om. Erfarenhet och vilja kommer bjuda fansen på spektakulär racing på asfalt och grus – i en av världens snabbaste bilar. Reglerna är enkla och justa – inget krångel. Och tack vare arrangören IMG kommer intresset för sporten att öka både på lång och kort sikt.
Rallycross är en sport utvecklad för fansen och det är något jag älskar!
Just nu jobbar hela teamet hårt för att få alla bitar på plats inför säsongen. Bil, partners och tävlingskalender – allt måste funka som en helhet. Håll ögonen öppna och följ oss i sociala medier så missar du inget. #eksrx och #gohardorgohome”.
Riktigt kul och dessutom positivt för motorsporten här hemma. Mattias till skillnad från en del andra ”internationella stjärnor” väljer att betala tillbaka och utveckla motorsport på hemmaplan. För andra i samma position verkar det mer intressant att hellre utveckla egna plånboken…

*
I går inleddes dagen med ett jobbesök på den stora Veteranmarknaden i Degeberga. Efter att ha strosat runt ett tag bland allt ”gammalt skit” som någon uttryckte det tog jag en sväng bort till ”finbilsparkeringen”. RuneopelHär och nästan som på ett podie stod en skinande blank Opel Ascona B, så klart omöjlig att bara passera. Upptäcker snart att det är Hässleholms Opelfantast nummer ett Rune Nilssons Ascona och i vilket skick, minst lika fin som när den en gång lämnade portarna i Rüsselsheim. De halvsunkna grannarna, allt från Cadillac, Chevrolet till Volvo Amazon såg ut som de borde få enkel biljett till ”Pelle i Vä” alltså skroten i jämförelse. Runes bil var dessutom försedd med matchande röd ”Recaroinredning” och här kan vi verkligen snacka om ”påskgodis”. Lite längre bak stod den ”guldfärgade” Rally Kadetten som tidigare spökat i bloggen men den förbleknade i jämförelse…

*
Lite längre i raden fram dök där upp en minst lika fin röd Saab V4. Där det finns fina Saabar gäller det att bara titta runt för du kan vara helt säker på att i närheten finns garanterat BloggSaabKarlshamnsbröderna Bengt och Göran Karlsson. Mycket riktigt båda Saab-älskarna dök upp bak en buske och då visade det sig att den röda var Bengts ”nya kärlek”.
En 73:a, precis en sådan som jag köpte ny och började åka rally med, berättade den stolte ägaren.
Nu var inte V4:an i detta skick när Bengt fick tag på den utan där ligger många timmars slit bakom förvandlingen från vrak till ”nyskick”. Göran däremot hade valt en mer ”bruksig” kusin som färdmedel den här dagen.
– Mina ”Indiskgula” får vänta hemma i garaget, konstaterade Göran innan ”jakten” på ännu mer gamla Saabprylar inne på marknaden tog sin början…

*
Hade mina ”kamrater” i motorklubben på ELMIA och Bilsportmässan igår medan jag mest fnattade runt bland konst och fotbollar. Därför kändes väldigt bra när BloggNalleKurt Andersson skickade en bild på Björn ”Nalle” Johansson och hans fina Opel Kadett GT/E. Kurt var dock bekymrad över att mina andra ”kamrater” skulle poängtera att den stod med motorhuven öppen. Inga problem Kurt, alla vet att även ett fullblod kan behöva lite extra frisk luft.

*
Flitige Opelspottaren Carsten Magnusson MMS:ade en bild på en extremt snygg BloggCaravannOpel Rekord Caravan från 1955. Säger bara, vad är en V70 eller annan Volvokombi mot detta och dessutom formgiven för över femtio år sedan? Ungefär som att jämföra Mona Lisa i Paris mot ”dagisteckningen” hemma på kylskåpet…

 

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *