WRC-Minin till Sandell förbättrad inför Portugal och ingen klassikercup i Smålands DM!

Mer pulver under locket blir det för Patrik Sandell i hans andra framträdande i WRC-Minin i tredje deltävlingen av Rally-VM, Rally Portugal. Prodrive har inte legat på latsidan trots turbulensen tidigare på säsongen och har till Portugal förbättrat den tidigare högst konkurrenskraftiga bilen på hundra punkter. Bland annat har man lyckats plocka ut tre procent högre effekt än tidigare plus, genom att använda ett lättare lithiumbatteri fått ner vikten ytterligare tio kilo. Vid tester i Spanien har både Danny Sordo och Kris Meeke konstaterat att Minin blivit ännu bättre. Något som tyvärr inte Meeke har någon större glädje av då hans säsong fortfarande är osäker. Sordo däremot bildar team med Sandell i Portugal. Kan man hoppas på topp-fem för jämten!
För några dagar sedan publicerades tävlingskalendern för ”nya” TINTER Classic Rally Cup med tio deltävlingar. Tyvärr försvann en tävling direkt då trevliga Semesterturen som under några år arrangerats av Södra Sunnerbo MK ställts in. Nästa bakslag kom när Skillingaryds MK tråkigt nog inte fick tillåtelse att ändra den tokiga rullande startordningen som beslutats i Smålands BF. En startordning som innebär att klassikerna alltid startar efter A-förarna i Smålands DM-tävlingar. Ett tänkesätt man i Smålands BF är tämligen ensam om att driva, i resten av landet låter man klassikerna starta först.
Följden av beslutet blir att det inte blir några klassikertävlingar alls i Smålands DM, utan enbart i Ryd och Mönsterås. Tävlingar som ingår i Bilsport Rallycup där man har ett helt annat och friskare synsätt på tävlande med klassiska bilar…
Märkligt är att Suzukicup fått lov att bryta den ”heliga rullande startordningen” i Växjö och gå ut först. Men när Skillingaryds MK önskade samma sak för klassikerna i Skilling 500 blev det tvärstopp. Skulle vara intressant att höra motiveringen?
Följden av Smålands BF rabiata inställning till klassiska rallyåkare blir att den här delen av rallysporten tynar bort i Lingonrisets förlovade landskap. Redan nu märks en uttunning av aktiva klassiker och framtiden ser onekligen mycket dyster ut så länge man vidhåller den rullande startordningen. Rullande och rullande, för klassiker rullar den inte det är bara framför och bakom som det rullas. Som sagt skulle vara kul att få höra hur man tänker hos beslutsfattarna…
Noterar att Thomas Rådströms memoarer är på gång. Blir säkert en mycket intressant bok, med allt från starten med rallycrossen, via rullningen i Snapphanerallyt i 80 Quattron, Grupp N starten i Svenska Rallyt med Toyotan, fabriksstyrningarna hos Ford och Citroén, benbrottet i Afrika, WRC-Toyotan hos Olsbergs och så avslutningen med rallycross. Kommer Motorbloggaren att köpa boken? Bajsar björnen i skogen…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *