WRC-Marcus åkte Vasaloppet, Bästa bilen korad och gamnnacke i premium segmentet!
Rally i skidspåret var där i årets Vasalopp då gamle WRC-kämpen Marcus Grönholm var en av de tusentals självplågarna i Dalaskogen. För Marcus var det bara en kul grej och hade det inte varit för lite kramp i vaden så hade dagen varit helt perfekt enligt den f.d rallyvärldsmästaren. Till och med vädret gillade ”Bosse”, men konstaterade också att nu var skidsäsongen slut och närmast var det rallycross i USA som väntade.
Mars är en dj-la månad åtminstone på rallyfronten. Händer inte mycket om man säger så och i helgen var det väl i stort sett bara Gestrikekannan som höll lite klass. Vann här gjorde Skodaåkaren Björn Adolfsson från Stockholm, men det var en tajt seger. Bara 0,4 sekunder bak hade han Säters Mitsubishiförare Markus Hällbo och på tredje plats slutade Per-Arne Ljung. Snabbaste 2WD-förare blev Årsundas Tobias Söderquist som är inne i ett jättestim, superhet och i rejäl nedförsbacke med solen i ryggen. Söderquist tog den orange Toyotan till seger nästan exakt minuten för Kim Nilsson, Golf.
Över till något helt annat, vilken bil är egentligen bästa bilen? En fråga som stötts och blötts bland bilägare i alla tider. Nu sticker amerikanska Consumer Reports utan hakan rejält och menar att man korat ”Bästa Bilen” och där tagit hänsyn till testkörning, säkerhet och tillförlitlighet. Toppar listan gör ett japanskt bilmärke och inget konstigt med det, ”fem i topp” är japaner, japaner överallt japaner…
Allra överst på listan är ett märke som satsar på fyrhjulsdrift/boxermotor och som rallytävlade i blå bilar. Totalt 75 poäng fick man ihop, vilket var två mer än vid samma undersökning förra året. Till exempel konstaterades att ”samtliga modeller visade sig överlägsna konkurrensen när det gäller köregenskaper och noterade var och en de högsta poängen som någonsin utdelats i testkörningsmomentet.”
Efter vinnaren följde Mazda, Toyota, Honda och Nissan i ganska tät följd och så glädjande nog på sjätte plats som bästa europé, Volvo. Något för alla oss svenskar och kineser att sträcka på sig över, tänk Volvo på sjätte plats…
Däremot är undersökningen en ganska trist läsning för alla upphaussade tyska ”premiummärke” undantaget BMW som hamnar på samma poäng som Hyundai i undersökningen. Men nu menar jag nog att man inte behöver sitta med gamnacke i säljarbåsen, utan följ Torsten Flincks råd ”Jag reser mig igen”!
En annan sak som slår mig är var finns Saab i undersökningen? Även om fabriken nu är stängd så var den i gång när man jobbade med att plocka fram ”bästa bilen”, trots detta är där ingen Trollhätteprodukt bland de femton första. Kanske är det så att Saab skvalpar runt längre ner på listan, trots att ”experter” och politiker hävdar att Saab är det närmaste guds gåva till mänskligheten man kan komma. Missförstå mig inte, jag vill absolut att Saab ska finnas kvar som bilfabrikant och hoppas verkligen att ”den unge mannen” från Kina får loss yen tillräckligt för att rädda det som återstår. Däremot köper jag inte snacket om den unika kompetensen och den otroliga yrkesskickligheten som går till spillo om Saab försvinner. Saabjobbarna är säkert både duktiga och kompetenta men ingen ska inbilla mig att man i Trollhättan är överlägsna resten av jordens alla andra bilarbetare!
Vad var där för unika lösningar i dagens Saabar som inte finns hos övriga märken Gummikofångare, strålkastartorkare, nyckel i golvet och turbo känns inte riktigt som tunga säljargument 2012…
Tommy, hur fan kan det vara OK att plåga sej tillsammans med kungligheter och 15000 dårar till, när det syns illa att åka några kilometer för att sedan skjuta luftgevär?
Kommit på varför du tyckker Vasaloppet är OK. Numera är det ju Pippa som gäller i Fädrens spår!
Hej.
Om du menar att jag tycker det är OK så tänker du fel. Vasan är precis lika tokigt som Skidskytte och ännu värre var ”d—na” som satt på spinningcyklar lika länge som Mora segraren!
MVH
Tommy
PS. Du har väl noterat att jag inte skrivit ett enda ont ord om Skidskytte-VM.DS