WRC-Kubica tvåa med en sträcka kvar i ERC, applåder till Smålands BF, varför så nytt och vi minns Mats!

När detta skrivs återstår en enda sträcka av Jännerrallye och på den måste WRC-Kubica plocka in 8,3 sekunder på ledandeBloggPech Vaclav Pech i Minin (bilden). Inget omöjligt då sträckan är 25 kilometer lång och körs under extremt svåra förhållanden. Frågan är om Kubica satsar på ”vinna eller försvinna” då detta för honom egentligen enbart ska ses som träning inför Monte Carlo Rallyt. Polacken gick upp i ledning i slutet på lördagen men fick sedan på sträcka tolv tio sekunders tillägg för ”jump start” och med detta i kofferten har Pech sedan visat sig svårfångad. Att det är tufft i Österrike beskriver den nyblivne Fordåkaren.
På många ställen är det jätte vattenplaning. I det här rallyt får man alla möjliga underlag, is, grus, lera, regn och så lite torr asfalt så nog har det varit bra träning…
Trea är hemmafavoriten Raimund Baumschlager som på sträcka sexton körde på en stolpe med bakändan på Skodan. Efter detta har han bestämt sig för att ”rädda” tredje platsen.
Meningslöst att satsa allt under de här förhållanden, jag får vara nöjd trea!

*
Inte så ofta som jag applåderar beslut från Smålands BF, syftar så då klart på deras envisa hållning gentemot klassiskt rally med den i mina och många andras ögon tokiga rullande startordningen. En ordning som gör att klassikerna inte heller 2014 kommer att få starta ”först” i någon av de sju DM-tävlingarna. Bäst är det i Dackefejden där ”bara” Volvo Mekonomen Rally går ut före gamlingarna. Men då samma tävling även ingår i Sverige-Serien, får man ändå räkna med startnummer runt 80-90 för första klassiker. Utan tvekan en sak för nybildade Smålands Rally Historiker att försöka få ordning på då man enligt uppgift planerar att åka sin ”egen cup” enbart i Smålands DM. Tänker t.ex på de stackars Hundkojeåkarna som med höga startnummer t.o.m kan få problem att komma ur startgroparna…
Nog om detta, finns annat som smålänningarna är värda att applåderas för vilket jag upptäcker när jag tar del av deras anteckningar från arrangörsmötet i november. I många år har jag hävdat att det borde vara respektive förbund som bestämmer tävlingsdagar för DM. Något som förhindrat tävlingskrockar och som dessutom gett rimligt antal veckor mellan DM-tävlingarna. Nu har man i Smålands BF tagit ett sådant klokt beslut om just detta för 2015 och erbjuder nu sugna arrangörer att söka sina DM-tävlingar på följande dagar nästa år.
2, 16, 30 maj
13, 27 juni
16, 29 augusti
12 september
26 september reserveras för SSRC finalen.

*
Även i Småland upplever man det som ett problem med sena och i värsta fall efteranmälningar. Nu gick man inte riktigt lika långt som Södra BF som 2014 beslutat om två veckor mellan sista anmälningsdag och tävlingsdag. I Småland blev det ”bara” tio dagar före men i gengäld ska då även avgiften vara inbetald. I Södra gäller tisdagen före tävling som sista betalningsdag.

*
Har under dagen kollat på lite olika möjligheter för TINTER Classic Rally Cup till 2014. Att få ihop en tävlingskalender är inte helt lätt när man ska ta hänsyn till både ”f-n och hans mormor”. Två tävlingar är dock helt klara, premiären i Simrishamnsmixen den 5 april och finalen i Ekratten den 20 september. Lika klara att ingå i cupen ( såvida inte arrangören slår bakut alltså…) är också Kong Christian Race den 26 april och TV-Svängen där även Klassiska Rallycupen/RM ingår, den 13 september. Till detta ska sedan läggas till ytterligare fyra-sex deltävlingar vilket inte är så lätt att pussla ihop. Hade helt klart varit enklare om man kunnat åka även i Smålands DM…

*
Ett av julhelgens ständiga inslag är att kolla på någon av alla rallyfilmer som säljes. Ska inte gå in på några detaljer men kan enkelt konstatera att BMW har övertagit rollen som ”kanonmat” i finska rallytävlingar från tidigare så vanliga Ford Escort och Sunbeams. Nu är det istället ”Bumsar” som staplas på hög i de finska skogarna.
Där var även ett långt inslag i filmen från någon form av klassisk rallytävling och där förundras jag över den skilda mentaliteten mellan Finland och Sverige. På andra sidan Bottenviken kör man med allt från femtiotals Skoda, hemska Wartburgs, Anglia ”snedruta”, små Fiater och Volvo av diverse årsmodeller. Till och med en extremt udda Karman Ghia som jag aldrig trott man tävlat med överhuvudtaget tävlade i Finland. Sedan finns där så klart även vassa Escorter, Asconor, Porsche med mera. Tänk istället Sverige, hur ser det ut här? Jo ”65-orna” är snart helt väck, vilket är ett av skälen till att BloggKadettKadetten (bilden) numera står i malpåse. Tyvärr var vi aldrig mer än högst tre i klassen de sista åren Rüsselheim-fullblodet var in action. Inte mycket bättre med Ascona A-generationen istället är det Volvo 240 som är det absolut hetaste i den klassiska rallyskogen. Klassikertillskyndaren Roger Rooth tror på KRC:s gästbok att om tio år är Escort MK1 det äldsta det tävlas med i Sverige och resten är i stort sett samma bilar som i dagens Grupp H. Snälla Roger, tror du verkligen det dröjer tio år…

*
Idag för elva år sedan omkom vår klubbkamrat Mats Åkesson i samband med en olycka i Bergslagsrallyt. Varje år på denna dag besöker jag och några klubbkamrater hans grav för att lägga en blomma.BloggMats I år var det ordförande Lars Servin, Bertil Gunnarsson, Roland Brorsson och så jag själv så klart som visade att orden i dödsannonsen, ” Vi glömmer dig aldrig” fortfarande gäller!

*
För en månad sedan omkom en annan av SMK Hörbys medlemmar Dan Nilsson, detta i samband med röjning efter stormen Sven. Familjen valde att starta en fond för unga rallyförare i klubben där man kunde sätta in pengar istället för blommor till begravningen. Kan nu meddela att summan på fonden snart är uppe i sextiotusen kronor. Ett fantastiskt sätt att låta Dans minne leva vidare. SMK Hörby och Dans familj tackar alla som bidragit till fonden, stort tack…

Ett svar på “WRC-Kubica tvåa med en sträcka kvar i ERC, applåder till Smålands BF, varför så nytt och vi minns Mats!

  1. Hej Totto.
    Så klart inte snyggt av mina ”kollegor”. Annars tyckte jag att dom skötte sig bra i sina kontakter med oss i klubben. Inga överdrifter och inget skrik på förbud…
    Tack för er insats om vi inte sagt det förut!
    MVH
    Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *