WRC-Kubica jagar ledning Jännerrallye, Tidemand sätter piff på Värmland, Curry-korv riktig ”fan-mat” och lite blogg kunskap!
ERC-öppningen Jännerrallye i Österrike är så här långt en stenhård uppgörelse där enda WRC-åkaren i gänget, Robert Kubica frenetiskt jagar en seger från sin nuvarande andra plats. Upp till ledaren, tjecken Vaclav Pech i den udda Super 2000 Minin har han bara 2,9 sekunder. Till saken hör då att polacken tappade över tjugo sekunder på sträcka sex där han körde på en sten och fick punktering höger fram. Utan detta hade det kanske varit polskt i ledningen men helt säkert är det absolut inte med tanke på hur tätt det är i toppen. Tidigare trefaldige Jänner-vinnaren Raimund Baumschlager i Skodan, ledde efter sju körda sträckor men tappade tid både på den sjunde och åttonde sträckan, ligger nu trea, 3,4 efter Minin.
– Gillar inte den här snabba sträckan (SS7), allt för sakta och allt för försiktigt, konstaterade den då överkörda rallyledaren besviket sin insats.
På sträcka åtta försvann ytterligare åtta sekunder och här var det däcken som inte passade Skodaåkaren.
– Vi kör på nya däck som är fantastiska men både jag och bilen måste ”optimeras” för att få ut allt av ”the grip”…
Die Jänner är en tuff uppgift med ömsom snö och is och ömsom torr snabb asfalt, vilket visas av att elva förare redan brutit och en av dessa var snabbe polacken Kajetanowich som åkte av med Fiestan på sträcka sex. Ytterligare två sträckor ska köras under lördagen, den sista startar klockan 19.30.
*
Då kom alltså Rally Sweden arrangörernas stora julklapp när Pontus Tidemand och EVEN Management lyckades knyta ihop säcken så att det blir start i Värmland även i år med en riktig WRC-bil. Tack vare massivt stöd från lokala sponsorer kommer Pontus och co-driver Ola Fløene till start i en Ford Fiesta RS WRC i M-Sport regi.
– Det här är vad vi har jobbat för hela hösten så det känns väldigt skönt kunna få ihop det och ha det klart innan sista minuten, förklarar Pontus.
– Lite av en dröm att få tävla med den absoluta världstoppen på hemmaplan och med allt stöd man får är jag obeskrivligt tacksam för alla runt mig som ställer upp och såg till att det här gick i lås.
Även Malcolm Wilson verkar mer än nöjd med att än en gång få Pontus under sina vingar.
– Jag är glad att Pontus kommer att sitta bakom ratten i en Ford i Rally Sweden. Efter att ha utexaminerats från FIA WRC Academy, är han ännu ett perfekt exempel på Ford och M-Sports ”stege av möjligheter” i praktiken och jag ser spänt fram emot att se hur han utvecklas.
Att vara både det stora och dessutom troligtvis enda svenska hoppet i Rally Sweden medför stor press vilket Pontus verkar införstådd med och är positivt realistiskt laddad inför uppgiften.
– Det kommer bli en utmaning, men hård konkurrens är motiverande. Känslan jag hade förra året var bra så om allt går problemfritt är topp fem rimligt.
– Nu gäller det att sätta upp en bra plan för förberedelserna veckorna innan och se till att hålla oss positiva och fokuserade. Sen är det bara att göra sitt bästa och inte glömma bort att njuta!
Självklart är detta oerhört positivt inte minst för Pontus själv, men även för Rally Sweden och inte minst svensk rallysport. När började t.ex SVT:s Sportnytt en sändning med ett rallyinslag senast?
Men ska jag vara helt ärlig och det ska man ju, är jag lite tveksam till värdet av svenskars kostbara ”inhopp” i hemmatävlingen? Förstår fullt och fast att det är en häftig känsla att tävla mot världens bästa chaufförer på hemmavägar, men hur mycket innebär en enstaka framgång egentligen? Inte tror jag mycket på att Malcolm ger Pontus några ”free rides” framöver i den händelse han lyckas upprepa fjolårets fantastiska körning och dessutom i år lyckas ta sig hela vägen till Torget i Karlstad.
Egentligen tror jag det varit bättre att startat i en WRC2-Ford och fokuserat helt och hållet på detta som trots allt är huvudmålet för Eda-föraren. Samma framgång i den klassen i år som i fjolårets JWRC för Pontus vore säkert en mycket bättre dörröppnare än en pallplats inför hemmapubliken. Nu låter jag lite trist och tråkig vilket jag inser och missförstå mig inte, jag är minst lika glad och förväntansfull som alla andra. Plattan i mattan Pontus!
*
Samma grej som Pontus gör irländaren och ERC-åkaren Craig Breen som kommer att göra WRC-debut i Rally Sweden. Breen är kontrakterad av Peugot för att åka ERC men deras nya 208 T16 är ännu inte homologerad och blir inte så på ytterligare två månader. Därför har man släppt Breen fri att prova en WRC-bil och även för honom blir det en M-sport Fiesta.
– Den här möjligheten har jag drömt om ända sedan jag var en liten pojke och nu får jag äntligen chansen, avslöjar Breen.
– Vi är fokuserade på ERC i år och den förväntansfulla debuten med nya 208:an i mars, men ett sådant här erbjudande tackar man inte nej till!
Nu är jag inte riktigt med i ”tänket”, Peugeot och Citroén är väl partners och hade det då inte varit naturligare att Breen suttit i en Cittra i Värmland…
*
Tyckte igår att det varit oroväckande tyst från VW Motorsport, inte mycket nytt som trängt ut i media inför 2014. Som av en tanke kom där då en nyhet från Capito-lägret, man har utvecklat den optimala ”Fan-fooden” för rallyåskådaren. I en film förklarar man hur man efter omfattande tester lyckats hitta den ultimata maten attt hålla i handen när man kollar på rallybilar . Det visade sig vara ”Volkswagen Curry Wurst” man ska äta om man ska vara lite hipp framöver. Första test ” under race conditons” blir i WRC-premiären nere i Monte Carlo. Själv tillhör jag inte målgruppen, är extremt skeptisk till utländsk korv. ”Røa pølser” i Danmark går bra men sedan är det stopp. Curry Wurst, no way!
*
Nu förlänger man anmälan till både rallycross och rallysprint-SM i samband med SM-veckan i Umeå. Vinterbristen oroar så klart men än så länge blir det tävlingar.
– Vi planerar för att köra tävlingen, beslut om att inte köra tävlingen tas den 10 jan, hälsar Roland ”Mikro” Åström.
*
Idag kommer äntligen ett positivt besked från Michael Schumachers sjuksäng. Vännen Philippe Streiff säger nu på diverse media.
– Hans liv är inte längre i fara!
– Jag är ingen läkare, jag säger vad Gerard Saillant (kirurg och vän till Schumacher) sa till mig. Han sa att det är ett allvarligt tillstånd men hans liv är inte i fara längre, tack och lov.
Michael Schumacher fyllde 45 år i går.
– Vi vet alla att Michael är en kämpe. Han kommer inte att ge upp, skrev då familjen på Schumachers hemsida.
*
Häromdagen skrev jag apropå en felciterad Wilke i Norra Skåne, att få rallyarrangörer idag klarar av att fixa funktionärer själv till sin tävling. Kullings MS tillhör de lyckliga undantagen vilket ordförande Conny Hansson är ”riktigt stolt över”. Conny skriver, ”Hej. Läser din oerhört trevliga blogg, med förtjusning, bra med smicker nu i början på året va? Detta så att du får upp gladskalan med en gång.
Ang. din blogg så kan jag tillägga angående att arrangera ”normal” rallytävling. Efter detta vet du åtminstone en arrangör som klarar av tävlingen på egna funktionärer och det är lyckligtvis min egen klubb, Kullings MS.
Mvh Conny Hansson, riktigt stolt ordförande.”.
Med all rätt Conny ska du vara stolt och är jag avundsjuk? Inte speciellt borde jag ha skrivit, men visst f-n är jag det….
*
Fick lite hånfulla mejl igår om att jag ”missat” Pontus Tidemands Rally Sweden start och vilken bortförklaring jag skulle komma med. Behövs ingen bortförklaring, Motorbloggen är ingen ”nyhetsleverantör” utan ett uppsop av aktuella händelser ur min egen synvinkel. Det som händer efter att jag tryckt på ”publicera” får helt enkelt vänta tills nästa dag, bloggen uppdateras aldrig under dagen!
Är man ute efter snabb information rekommenderar jag istället t.ex Ericsson Motorsport eller Mera Motorsport som är mycket bättre på att hänga på låset…
Ha en bra helg
Eller Motorsportivärmland… (www.motorsportivarmland.nu)
Hej.
Absolut MiV och även Aktuell Motorsport. Men jag tänkte på rena nyhetsidor, de här båda samlar ju ”bara” upp vad som skrivs på bl.a Ericsson Motorsport..
MVH
Tommy