WRC-kartis Jaeger har respekt, nästan halva banan ny till Rally Finland, Furuseth missar Irland, namnbyte för Statoil och sunt förnuft i Bromölla!

Anders Jæger (NOR) WRC Rally Mexico 2016

Andreas Mikkelsens nye co-driver Anders Jaeger har redan hunnit med en hel del trots bara tre tävlingar i WRC med Polon. En andra plats i premiären Monte Carlo Rallyt, fyra i Rally Sweden och så krasch med noll poäng i Mexico. Trots den ”missen” ligger den norska duon trea i tabellen och målet för året, att höja ”the pace” mot 2015. Med den målsättningen är det så klart lättare att göra misstag menar Jaeger i en intervju.
Kan inte skylla på otur, utan med höjd  fart måste man även vara stabil.
Målet är att utmana teamkompis Ogier och i Anders fall även hans co-driver Julien Ingrassia och då krävs det som bekant att både vara snabb och stabil. Något man misslyckades helt med i Mexiko och delvis även i Värmland. Första avåkningen här, på samma ställe som Ogier förklarar Jaeger med.
Hade varit väldigt svårt att undvika då vägen mer såg ut som en sjö när vi kom vilket vi inte visste något om.
Efter detta försökte vi öka tempot och med lite tur kunde resultatet blivit bättre (istället blev det en ny avåkning, min anmärkning). Men när ”you push” får man acceptera konsekvenserna…
Annars tycker han att kemin i bilen fungerar allt bättre och det går framåt steg för steg. Målet att utmana ”Seb” ligger kvar menar kartläsaren i Polo WRC#9 men det gäller att inte överladda.
Vi vet att Seb är otroligt snabb och att vi har en otrolig respekt för honom!

*
BloggFinland2Idag släpptes banan för Rally Finland sista helgen i juli och spänningen är stor bland alla ”hardcore” Finlandfans hur den kommer att se ut. En av dessa är Per Löfström som är spänd inför ”bansläppet” meddelar han.
What’s new, what’s old, what’s a must-go!BloggFinland
Arrangören avslöjar nu att hela 43 procent av de 24 sträckorna är nya mot 2015-års upplaga. Totalt 33,4 kilometer SS och en bana på 134 mil. Längre fram ska jag kolla närmare på upplägget.

*
BloggHyundaiI veckan som gick avslutade Hyundai de första asfaltesterna med nya R5-i20, under fyra dagar har bilen plågats nere i södra Frankrike. Under perfekta väderförhållande kände Kevin Abbring”Skoda/Fiesta-utmanaren” och med ett resultat som gladde bilbyggarna.
Hyundai Motorsport’s Customer Project som ansvarar för utvecklingen har redan sålt två bilar till ett privatteam i Italien. Runt hörnet väntar nu beställningar från intresserade team i både Europa, Asien och Australien.
Vi är verkligen nöjda och glada med att nya bilen väckt så stort intresse och att vi tar in ett nytt märke i R5-klassen, menar försäljningschef Andrew Johns.
De första bilarna förväntas levereras längre fram i år.

*
I juli är det dags för SM-veckan och i år med Norrköping som scen. För SBF innebär detta att man visar upp Radiostyrd Bilsport och Rally. Den förstnämnda kör sina tävlingar helgen 8-10 juli i Folkparken medan rallyt kör den 12 juli på Kungsängsbanan. Underlaget för rallyt blir än en gång (tyvärr tycker jag…) grus med start och målgång på folkracebanan.
Arrangörerna har tittat på en lösning med en bra och kompakt bana. Ett sprintupplägg som klubben redan testat på en tävling med lyckosamt resultat, säger Jörgen Ekwall, projektledare från Svensk Bilsport för SM-veckan.

*
Circuit of Ireland är som jag skrev igår inte bara en del av ERC utan ingår även i både Irländska och Brittiska Mästerskapet. För Juniorerna i ERC är det också premiär vilket innebär att norrmannen Steve Røkland med Patrik Barth till höger i teamets R2 Peugeot 208. Tufft motstånd bjuder Chris Ingram, Marijan Griebel och Julius Tannert med Opel Adam R2.BloggAdielsson1
Mattias Adielsson/Andreas Johansson däremot nöjer sig med att köra BRC med Vauxhall Adam R2. Den här gången saknas dock Sindre Furuseth som inledde så bra i premiären Mid Wales Stages.
Medan den internationella delen av rallyt har 77 anmälda är där färre i nationella biten, 68 bilar, dock finns tio förare på ”väntelistan”. Med i listan är dock den svenske Mitsubishi R5 Mirage med Robert Blomberg och Lars Andersson i hytten.

*
I min rapport från holländska Zuiderzee Rallye missade jag ”Historisk Rally Team Mejer” eller Kurt Mejer och Vagn Aage Hansen. Det danska paret körde i West Euro Rally Cup (WERC) som hade premiär här. En serie som duon har goda minne från, 2014 vann man och ifjor slutade den vita Volvo 242 Turbon från 1981 tvåa.
I helgen slutade danskarna trea i klassen och tvåa i WERC-delen och toppade detta med 19:e plats totalt. Årets WERC körs med sju deltävlingar där den svenska delen är Snapphanerallyt 19-20 augusti innan man drar till Norge och Rally Sokndal den 3 september. Finalen körs i Danmark den 22-23 oktober med ”International Rally Denmark”.

*
BloggCircleKFör sex år sedan såldes Statoil till kanadensiska Couche-Tard och nu är det dags att skylta om bensinstationerna eller vad man nu ska kalla deras försäljningsställen då bensin verkar vara det minsta av utbudet. Nytt namn är Circle K och med namnbytet följer även ett försök att skapa ny image som ska handla mindre om bensin plus annat bilrelaterat och mer om snabbmat. Till tidningen Resumé säger marknadschefen Johan Backman.
Jag tror att sköter vi det här rätt har vi en möjlighet att behålla våra trogna kunder, men samtidigt nå en ny målgrupp i yngre personer och kvinnor. Det blir lättare att ta till sig butiksutbudet med Circle K. Statoil signalerar oljebolag.
Uppenbart tillhör jag inte nya målgruppen, är varken ung eller kvinna så om jag haft ett Statoil-kort hade det idag klipps på mitten. Snabbmat finns det som bekant en jättebrist på i det här landet, men ”riktiga mackar” är numera lika sällsynt som en miljöpartist på folkrace…

*
BloggAudiUndrar hur du hur en motor ser ut efter att inte fått ny olja/service på 13 000 mil? Då kan du kolla på bilden som visar en sådan motor ser ut. En motor som suttit i en Audi TT 3,2 V6 som inte servats på ett tag och man undrar förstås hur resten av bilen ser ut?

*

Olycka på väg E22 förbi Bromölla.

Ibland blir man faktiskt glad över kommunala ställningstagande som när Länsstyrelsen föreslog Bromölla Kommun att man skulle se till att minska (rätt är egentligen förbjuda) användandet av dubbdäck. Länsstyrelsen har tagit fram ett förslag till regionalt åtgärdsprogram för miljökvalitetsmålen fram till 2020. Fem utmaningar anses särskilt viktiga för miljöarbetet i Skåne: ”hållbara transporter, hänsyn till hav, sjöar och vattendrag, hushållning med mark- och vattenresurser, skydd av natur- och kulturvärden samt hållbar konsumtion.”. För att uppnå målen föreslog man att kommunen skulle jobba mot mindre dubbdäcks användande. Men detta gillades inte i Bromölla som svarade att de för mig verklighetsfrånvända på Länsstyrelsen. ”Angående åtgärden för minskad användning av dubbdäck vill vi påminna om att Sverige till största delen består av landsbygd där man behöver dubbdäck för att kunna köra säkert i vinter­väglag”. De kloka på kommunens Tekniska kontor fortsätter, ” ”Denna typ av förbud kanske kan fungera i storstadsregioner som Stockholm, Malmö/Köpenhamn och Göteborg men inte i övriga Sverige”.
Klokt så man blir tårögd och tänk om resten av landets kommuner ägt samma sunda förnuft som i Bromölla!

*

För er som är lite äldre berättar jag detta och ni kommer att förstå hur glad jag blev i morse. En välkänd motorprofil ringde upp mig och inledde med att berätta att jag med Motorbloggen var hans idol. För att förstå hur bra ”bedömaren” tyckte bloggen var drog han till med, ”du har ju för f-n ersatt Idrottsbladet, här får man allt man behöver veta om motorsport”. Är det konstigt att jag blev glad?

(Idrottsbladet enligt Wikipedia: Under 1970– och 80-talen övergick Idrottsbladet från att vara en generell idrottstidning till att i stort inrikta sig på bilsport. 1988 lades ordet ”Motor” till i tidningshuvudet. Under 1990-talet engagerade dåvarande chefredaktören Håkan Tonér en rad initierade motorsportskribenter som Gunnar Elmgren, Göran Björklund, Tege Tornvall och Jan Tromark som krönikörer. Tidningen, IB Motorsport, blev ett allt tydligare språkrör för svensk motorsport. Tidningen blev officiellt förbundsorgan för Svenska Bilsportförbundet och Svenska Motorcykel- och Snöskoterförbundet. Under sin sista tid hette den Svensk Motorsport. I september 2009 lades den ner.)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *