WRC-kalendern för 2014 klar, VOC-Roger förtydligar och hur dyr/billig ska en rallytävling vara?
Idag släpptes den kompletta WRC-kalendern för 2014. Inga direkta överraskningar, Polens inträde med Lotos Rally Poland i WRC har varit känt sedan en tid och att man ersätter Grekland likaså. Kan man hoppas märk ordvitsen, hoppas) att Henning Solberg gör om samma uppvisning som i år i Rally Sweden den 5-8 februari?
Rallye Monte Carlo 14 – 19 January
Rally Sweden 05 – 08 February
Rally Guanajuato Mexico 06 – 09 March
Vodafone Rally de Portugal03 – 06 April
Philips LED Rally Argentina08 – 11 May
Rally d’Italia Sardegna 30 May – 01 June*
Lotos Rally Poland 27 – 29 June
Neste Oil Rally Finland 01 – 03 August
ADAC Rallye Deutschland 22 – 24 August
Coates Hire Rally Australia 12 – 14 September
Rallye de France-Alsace 03 – 05 October
RallyRACC-Rally de Espana24 – 26 October
Wales Rally GB 14 – 16 November
*
Är du sugen på en ”äkta” Hyundai-testdriver” overall så kolla in wrc.com den 2 december där man drar igång en tävling med två signerade overaller som pris. Chris Atkinson, Bryan Bouffier och Juho Hänninen har alla tre signerat de insvettade overallerna. F-n jag har ju min gamla ”Kinnarp-overall” på vinden kanske den skulle kunna gå att lotta ut, någon som är sugen? Förresten, overallen är nytvättad…
*
Skrev häromdagen om Johnny Ottosson (bilden) som håller på att avsluta sitt 940-bygge för att säkerställa att han har en bil som funkar både i Grupp F och VOC Mekonomen Rally efter den 31 december. Uppenbarligen finns det oklarheter om vad som verkligen gäller och därför har ”General-Fransson” förtydligat i VOC-gästboken som jag tar mig friheten att vidarebefordra. Roger skriver:
”Klart du kan bygga VOC bil även efter sista december i år!!!
Ingemar, ( han som ställt frågan på Gästboken, min anmärkning) självklart kan du bygga VOC Mekonomen bil även nästa år, och nästa, och nästa…
Det du inte kan bygga efter 31/12 är en 940 GrF bil som också är godkänd i VOC Mekonomen Rally. I GrF får man inte använda vår certbåge i bilar byggda efter 31/12 i år. I våra bilar måste du som bekant bygga med den bågen.
Det enda kloka och framtidssäkra råd jag kan ge är att hålla era bilar helt enligt våra regler. VOC Mekonomen är en MYCKET större klass än GrF och GrF RWD kommer förmodligen under lång tid inte att bestå av annat än till 95% av vår bilar inbjudna i ”fel” klass.
Det finns massor med oklarheter om GrF men dessa väljer jag att utelämna här och istället dra med förbundet.
I en framtid kommer också andra bilar in i GrF, märk hur diplomatiskt de (den!) ansvariga alltid svarar på frågan, de säger alltid ”för närvarande finns inga planer på några andra bilar än Volvo”.
Detta kommer inte att hålla i framtiden av flera skäl, inte minsta av att ett förbund som sitter på en monopolistisk position i svenskt rally inte klarar krav från t.ex. konkurrensverk.
När BMW 320 m.fl tar över i GrF, då är inte längre GrF ens nära en enhetsklass. Då kommer alla VOC åkare att vilja åka vår enhetsklass igen… och då är det viktigt att du/ni inte låtit era bilar förfalla till en bastard som inte passar in någonstans.
Att starta en klass som inte är något annat än en som redan finns och därmed försöka slå sönder den till två, det är dåligt för alla: För förare, klubbar, för klassen förstås och faktiskt också för SBF själva. Då detta blåst över kommer det vara väldigt svårt att låta bli att säga ”vad var det jag sa”.
/ VOC Mekonomen Rally – Roger”.
*
En mini-debatt förekommer på Motorsport i Värmlands forum huruvida anmälningsavgiften till Finnskogsvalsen är helt åt h-e eller om den faktiskt är billig. Avgiften är satt till 3 200 kronor för att få åka styvt tolv mil specialsträcka. Tolv mil för lite drygt tretusen kronor måste väl ändå betecknas som oförskämt billigt som jag ser det. Normalpriset i SSRC visserligen grus som borde vara lite dyrare att återställa, ligger runt tvåtusen spänn för fyra-fem mil special och detta har jag inte hört något gnäll över. Överför man detta så till Finnskogsvalsen borde priset där ligga runt fem-sex tusen kronor och nu tar man alltså ut hälften. Ärligt talat vad är problemet?
Har mycket dålig insyn i hur andra arrangörer lyckas ekonomiskt med sina tävlingar men för TV-Svängen brukar vinsten hamna någonstans strax under tio procent av omsättningen. Inte många företagsledare som accepterat en sådan vinstmarginal vågar jag lova…
Tjenna! Blev smått överaskad när du skrev Kinnarps-overallen… Bor nämligen i Kinnarp och förväntade mig inte läsa något om min lilla by här, men fina personer representerar fina samhällen!
Hej.
Nu rodnar jag, ” fina personer representerar fina samhällen”. Läser du inte kommentarerna och på FB om mig?
Tack!
MVH
Tommy
Om Gr F ska ha en framtid, så måste dom jo tilllåta alla märken, men med en vikt / hk begränsning som gör att det blir jämt och att VOC bilar är möjliga vinnare. dom ska absolut in vara överlägsna.. men dom måste vara konkurrencekraftiga, men visst ska en volvo 240 kunne göra sig mot en 320 87, eller en opel ascona, eller ford sierra… bara reglementet är genomtänkt och rätt. Då tror jag på en framtid för Gr. F… men att göra en kopia avv något som redan finns är direkt xxxxx… enligt min mening.
Hej.
Inga enkla frågor att lösa som säkert SBF redan kommit på.
MVH
Tommy
Hej.
Många frågetecken…
MVH
Tommy