WRC Rally Sweden, ”ny sträcka” vid Torsby inleder, Södras Tekniker hoppar av och ”Mäster” nu bara tvåa i Kenya!
WRC i Rally Sweden närmar sig, idag är det runt tio veckor kvar tills det börjar mullra i Värmlandsskogarna. Lite nyheter har kommit ut, bland annat att man kör sträcka 2/7 Torsby 10,7 kilometer lång som första ”riktiga” sträckan på på torsdagsmorgonen. Sträckan kallar man ”new” och även om namnet är gammalt så är sträckningen till stora delar ny. Dock inte för de gamla rävarna då den användes förr, kanske körde Timo Salonen med Mazdan (bilden) här i slutet på åttiotalet?
SS 17/21 Hara återkommer, senast den kördes var 2007 då Gigi Gali satte snabbaste tid med sin Citroén.
Totalt 24 sträckor med en totallängd av 32,9 mil, faktiskt något kortare än i fjol, cirka en mil. 2014 års upplaga startar klockan 20.04 på onsdagskvällen 5 februari på Färjestad och sista sträckan Värmullsåsen (power stage) avslutar klockan 15.18.
*
Idag tog SGA Patrik Persson (SGA=Sportgrensansvarige) för rally i Södra BF kontakt med mig. Patrik var minst sagt bekymrad sedan teknikerna i distriktet kallat till möte med anledning av all ”skit” som skrivs på sociala medier. Budskapet var enkelt, ”blir det inte stopp på detta så hoppar vi av”. Man behöver inte vara varken raketforskare eller hjärnkirurg för att räkna ut vad resultatet blir om denna viktiga och i mina ögon, mycket tåliga grupp funktionärer (bilden från Midnattsolssrallyt starten i Kristianstad 2009 där man besiktigade på torget) gör allvar av sitt hot. Inga tekniker=inga tävlingar!
Patrik hade sammanfattat sina synpunkter i en text som lyder:
” Hej Tommy.
Något du kan blogga och tycka till om till de som använder sig av personliga påhopp på olika hemsidor och Facebook.
Jag var kallad till ett möte i söndags gällande teknikerna i Södra BF som tröttnat på alla personliga påhopp. Därför står nu Rallysidan i Södra BF utan tekniker till 2014.
Detta innebär att vi i dagsläget inte kommer att kunna arrangera några tävlingar alls. Orsaken är att vissa tävlande inte kan låta bli att hoppa på teknikerna bara för att dom gör sitt jobb, istället anklagas man för att t.ex. ” leka polis, diktator mm”.
Teknikerna ställer upp varje helg både i Södra och Småland bara för att vi ska kunna köra tävling. Aktiva ber dem då att se genom fingrarna på säkerhetsmässiga saker istället för att skriva i vagnboken eller i värsta fall startförbud. Lyder man inte ”råden” får de läsa om det på någon ”sida” och detta bara för att man agerat rätt. För vem skulle kunna leva med om det skulle hända något, bara för att man såg genom fingrarna…
Man har hört från förare som kommer utanför Södra och Småland hur fina bilar vi har här nere. Detta beror på att teknikerna har varit med och hjälpt till så att ”skrotbilarna” inte längre körs. Man har byggt upp ett fint förtroende med varandra.
Det är som en känd förare sa för några år tillbaka, ” efter anmälan är det besiktning och då rycker man sprinten i handgranaten. Väntar bara på att någon skall påpeka något eller skriva i vagnboken så att man kan få släppa granaten. Men har man tur kan man stoppa i sprinten igen”.
Den här stämningen vill jag påstå finns inte längre vid våra besiktningar. Ändå, om man påpekar skriver i boken eller ger startförbud, då måste teknikerna hängas ut på olika sociala medier enbart för att de gjort sitt jobb. Detta får absolut inte förekomma, SKÄRPNING och en ursäkt till berörda är inte för mycket begärt. Alla funktionärer jobbar ideellt, utan dessa så kan vi lägga ner vår sport!!!!
Detta är inget man skojar om, rallysporten i Södra BF har problem. Vet inte riktigt hur jag ska lyckas med att övertala teknikerna att komma tillbaka?
Patrik Persson
SGA Södra BF”.
Behöver Patriks brev ens kommenteras?
*
Idag tappade Stig Blomquist ledningen till hemmaföraren Ian Duncan i East African Safari Historic Rally. Medan Duncan hade en problemfri resa, han berättade att han haft samma fyra svarta gummigrejor på fälgarna hela dagen var det sämre för Mäster. Han ligger nu 2.44 bak Caprin och fick problem med bland annat lastbilar (?).
– Fick stanna för massor av lastbilar på en av sträckorna, nästan så att vi ett tag trodde vi kommit ut på en av huvudvägarna, menade Stig.
Trea är fortfarande Gerard Marcy.
Joakim Roman håller sin trettonde plats medan Christer Johansson/Mattias Adielsson ryckt upp sig till sjuttonde plats och Ricard Göransson/Emil Axelsson till 23.e. Sämre har det gått för Jan/Martin Hagman som rasat till 41:a. Stora delar av tisdagen drabbades av regn och därmed svårkörd lera.
*
Erkänner direkt, har varken kört eller åkt i någon Dacia så egentligen ska jag inte ens uttala mig om den billiga rumänen. Men ”Dacianerna” förtjänar faktiskt en guldstjärna som inte tvekar att använda motorsporten i sin marknadsföring. Man hänger på STCC-tåget och lanserar nu en ny ”jobbebil” Dacia Dokker Van med tillägget ” snabbaste bilen i sin klass”. Siffrorna 10,4 sekunder 0-100 skäms ju inte heller för sig och den som känner sig ännu mer inspirerad av STCC väljer så klart specialaren, ”Mattias Anderssons Dacia STCC Edition”.
*
När vi ändå r inne på ”jobbebilar” så hyser min arbetskamrat Anders Thell en märklig förälskelse för den här typen av bilar. Är inne på sin andra Citroén Berlingo ( märkligt hur livet kan leva med folk, hans första bil var en Opel Ascona B, var och när det sedan gick snett är lite oklart…). I går fick han en märklig uppenbarelse där han parkerat den vinröda Berlingon. Vid sidan av hans egen stod en exakt likadan vilket han var tvungen att föreviga. Började sedan svamla om fantastiskt sammanträffande och liknande, själv tänkte jag mer på ” en olycka kommer sällan ensam”.
Kommentar avseende Patrik Perssons brev! Trodde faktiskt inte sådant här existerade 2013 utan att sporten blivit rumsren!
Jag blev själv utsatt för sådant här i början på 1990 talet! Jag var då teknisk chef i Simrishamns MK och teknisk kontrollant för Södra BF!
Efter vår hemmatävling 1994 beslöt jag att med omedelbar verkan hoppa av allt engagemang och så blev det! Under 10 års tid höll jag mig långt från all motorsport!
Har dock fått lite återfall på senare år! Fy f-n för alla dom som håller på med sådana här trakasserier!
Regelverken är till för att hålla sporten rumsren! Om inte detta görs är jag övertygad om att den inte existerar om något år!
Hej.
Kloka och tänkvärda ord, hoppas de ”skyldiga” tar dom till sig!
MVH
Tommy
Hej Tommy!
Angående teknikerna. Det som jag under en tid befarat har nu inträffat.
Efter att läst en del av påhoppen på olika sk sociala medier kan man konstatera att ett av dom största hoten mot vår rallysport kommer från våra egna led. Och det med snabbare verkan än diskussion om vägslitaget, lån av vägar mm.
Jag har full förståelse för att teknikerna tröttnar.
Varför är det så svårt för folk i allmänhet att ta ett påpekande eller tillrättavisande?
Var f…n vände sig folk tidigare, och spydde ut sin galla innan alla dessa sociala medier fanns?
Hoppas för vår sports skull att det finns en lösning på detta.
MVH Ulf i Team Återfall
Hej.
Visst är de snabba sociala medierna toppen????
MVH
Tommy
Det är väldigt tråkigt vad jag och mina kollegor får stå ut med som tekniker i sociala medier om vad vi har hittat för fel på den o den bilen. Vi bryr oss om att förare skall åka säkert i sin bil utan att det för den delen ska sluta med sjukhusvistelse för berörda parter som tävlar. Då jag valt ta sabbatsår från rallysporten 2014 med vissa undantag e det med stor sorg man läser sådant här. Om de aktiva visste vad mycket tid o energi som teknikerna i södra lägger ner på att de aktiva ska få åka sina tävlingar. Teknikerstaben börjar bli äldre och det är svårt med föryngring även hos oss, Den lilla kärna som åker o hjälper till på samtliga tävlingar får oftast lägga både fredag, lördag och söndag på att åka runt på olika tävlingar helt på frivillig basis. Kanske är det så att de berörda aktiva som gömmer sig bakom datorskärmarna skulle ta och hjälpa till i besiktningen istället o lära sig?
Hej Tim.
Instämmer till hundra procent!
MVH
Tommy
Hej Erik.
Helt klart ett lämpligt tidsfördriv i vinter, att bygga helt regelrätta bilar…
MVH
Tommy
PS. Saknade dig i höst, det är väl inte Silver-Voc:en som skrämt dig?DS.
Hmmm. hur skall jag kunna ge en neutral bild på saken utan att trampa på endera part???
Om det är ett odiskutabelt fel på en bil så skall den så klart tas ur tävlande tills felet är åtgärdat.
MEN som Per skriver om det är ett disskutabelt, kanske tom marginellt fel, borde det då inte skrivas i vagnbok för att fixas innan nästa tävling? Det fallet som är en del av kärnan här handlar om en passagerarstol som i besiktning bedömdes skulle flyttas 10cm framåt annars var det citat – bara att packa o åka hem. = startförbud. problemet var att flyttades den 10cm hade kartisen inte suttit särskilt bra (lång man). så det blev i praktiken startförbud. bilen har gått i det skicket 14 tävlingar i år (ingen ursäkt jag vet) så en tävling till hade väl kunnat gå. Det blev väsen mellan bes/tekn personal och föraren. väl hemma dryftades detta på ”de sociala medierna” för att han visste inte hur han skulle tolka reglerna mot sin båge osv… Saken är den att hemma efteråt vid 1a samtalet med teknikern så tyckte han ju att föraren kunnat komma till teknikern efter bes så kunde de talat om det?? (förhandling??). vid samtal 2 (då ringde teknikern upp) bestämdes att bilen skulle visas upp för en koll till. vid den kollen mättes hur stolen satt (gjordes aldrig i bes???) och då kom teknikern fram till 3 cm och att startförbud var väl hårt!!.
Hade föraren inte bett om hjälp på sociala medier hade han fått göra ombyggnationer på bilen som hade varit långt dyrare än att flytta stolen 3 cm.
Detta hade jag satt i vagnboken!! men jag är ju inte tekniker!!
Det jag vill påvisa här är att det finns en osmidighet hos ETT FÅTAL!!!!!!Och troligen finns det ett antal tävlande som beter sig olämpligt med!! Och att föraren i exemplet ovan har lämnat sin bil som kund i en tävling för besiktning och fått ett felaktigt utförande på densamma.
Vi har ett stort problem även i västra med en för tunn teknikerkår, o detta vet jag att SBF arbetar med, det är frivilliga som ställer upp som tekniker o dessa skall bemötas med STOR respekt, men de tävlande är kunder till den arrangerande klubben och skall bemötas med lika stor respekt!.
Som tekniker eller besiktningspersonal sitter man på en maktposition som man får vara ödmjuk med, detta ihop med en otroligt nervöst laddad miljö (besiktning) gör ju att det lätt blir ”kollisioner”.
Ovanstående förfarande kan ju diskuteras till himlen trillar ner. MEN om en person omtalas gång på gång för hans sätt kanske det kan vara bra att han stiger åt sidan. Men det är inte bra att alla kliver av, det blir inget bättre av!
Nu vill jag tillägga att detta är endast hört av en part, föraren!!
mvh Matti Johansson