WRC-Jocke tar guld i Gessle-land, Hörbing vann i Nyköping och Servin har erkännt!

TV-sända Sprint-SM i Halmstad imorgon är från min vrå av världen det stora i helgen, Höljes må ursäkta. Wilke&Co från Hässleholms MK med hjälp från Laholms MK ska nu försöka flytta succén Lille Mats Rallysprint till Gessle-land och jag hoppas att allt fungerar som det ska. Blir intressant att se om asfaltrally i sta´n lockar lika mycket ”västkust-stekare” som det lockat Göingar (ni vet väl vad en äkta Göing är? Korsning mellan huggebock och räv, denna beskrivning enligt min moster som bor i Sösdala…) om det avgjorts i mer rallyvänliga Hässleholm? Själv hade jag hellre sett att detta SM körts på Garnisonen än i hamnen i Halmstad, hade på något vis blivit mer på riktigt…
Tipset är i 4 WD tämligen enkelt, här har tråkigt nog inte fältet fyllts ens så att det blir kvalificering för att nå finalen. Bara nio förare är anmälda och tio skulle ha gått till final.
4WD:
1. Jocke Grahn WRC-Focus
2. Hasse Gustafsson WRC-Fiesta
3. Ingemar Svensson WRC-Fiesta
4. Johan Rudengren Mitsubishi
5. Joakim Rydholm Mitsubishi
Kanske är jag för mycket patriot men i mina ögon måste det bli ”tekniskt uheld” (danska för tekniskt fel) på Jockes Focus för att han ska missa. Hans CV från Lille Mats borde ge Gustavsson/Svensson lite kalla fötter…
Då är det tuffare att tippa i 2WD och det som är lite oklart för mig, är hur snabb sträckan är? Blir det allt för snabbt i hamnen kanske inte Mats lilla Proton räcker till mot de motorstarkare konkurrenterna. Kommer det däremot enbart till killen bakom ratten så är guldet redan hemma i Eslöv…
2WD:
1. Mats Andersson Proton
2. Leif Peterson Toyota
3. Jonas Olsson Ford
4. Mikael Lundberg Golf
5. Mats Lundahl BMW
Undrar förresten om man kan ta in SVT1 i Kuala Lumpur? Eller nöjer sig Protonhöjdarna med att kolla via SVT Play på Mats, sin vad jag vet, enda västerlänning som med framgång rattar Proton…

*
Att dom orkar? Nu är vi inne på den lilla ”Taliban-klicken” i VOC-leden som fortfarande gitter tjafsa om Mekonomen-dekalerna. Jag ställer inte upp på allt som General-Fransson säger och gör, men i det här fallet har han mitt hundra procentiga stöd. Fatta, nu är det Mekonomen som sponsrar VOC i Sverige gilla eller ogilla, det skiter jag i men passar det inte så byt klass. Nu har även Rogers tålamod börjat tryta och på VOC:s Gästbok skriver han (lite trött och det kan jag förstå) så här: ” Hmm, det blev ytterligare ett till inlägg i detta ”kära” ämne. Vilken överraskning
Låt oss först konstatera att tävling ALDRIG kan klistra över våra framrutedekaler. Beslut om vår rätt till detta är taget i SBF:s rallyutskott. Detta finns protokollfört och inget annat beslut är taget senare som på något sätt kan upphäva detta. Vad gäller dörrdekaler så måste vi för närvarande och tills dess att situationen är fullständigt utredd, som jag skrivit tidigare, acceptera överklistring som sista åtgärd och om tävling/cup inte kan acceptera montering av sin tävlingsreklam på motsvarande yta.
Det har dock kommit till min kännedom att tävlande i vår klass fått sina dörrdekaler bortrivna av tävlingsfunktionär. Den funktionär som gör detta begår ett regelbrott och förmodligen även en rent civilrättsligt övergrepp (åverkan möjligen tom egenmäktigt förfarande), detta behöver vi aldrig och inte under några omständigheter acceptera. En funktionär oavsett ställning får ALDRIG göra åverkan på din bil oavsett om hen anser att något på din bil är otillåtet. Hen kan anmoda dig att åtgärda men får som sagt inte själv göra åverkan. Jämför situationen att din bil skulle ha låt säga otillåtna bromsslangar – skulle funktionären som upptäcker detta då få skära sönder dessa?
Det har också hävdats att SBF:s reglemente säger att inget får finnas på den dörryta som är avsedd för reklam och tävlingsnummer. Det är direkt felaktigt. Reglementet RY 4.1T säger att ytan skall vara ”fri” och ”tillgänglig” dvs. för arrangörens reklam och bilens startnummer. Även om det i det här läget torde stå klart för alla att situationen är oklar så är det alltså FULLSTÄNDIGT TYDLIGT även i SBF´s regelverk att inget hindrar klassen att använda ytan i tävlingar där detta överenskommits med arrangören eller i tävlingar där arrangören inte använder ytan. Att som funktionär riva våra dekaler är därför ett HELT OACCEPTABELT beteende.
Så långt Roger, nu hoppas nog både han och jag att detta var sista ”förtydligandet” i frågan…
Eddie Hörbing tog sin sista inteckning i det fina vandringspriset i Gästabudstrofén och nu får det permanent plats hemma i brunnsborrarens prisskåp. Hörbing var över halvminuten snabbare än Eric Johanson och lika mycket till ner till trean Jacob Jansson.
I 2WD var det tätare och Mikael Ericsson i Golfen knep första platsen före mer SM-meriterade Tobias Söderquist och Jonas Johansson. Kan även konstatera att det var stort manfall i Nyköping. Enligt mina ”kunskapare” var det dock inga ”autobaner” utan mer som Stoffe Nilson önskade efter Skilling 500, ”tekniskt krävande ” sträckor…
Som vanligt och tack för det alltid lika kul, kom några mejl igår och idag bland annat ett från Roland från Hästveda:
”Hej Tommy!
Sitter och tittar på kadetten du har på bild i bloggen som skulle gå på Ring Knutstorp. Är det inte en bogserlina som ligger framför bilen och är det vita under bilen ett skydd för grundvattnet pga allt oljespill? Jag skojar bara, hade själv en hel del Oplar på 70 och 80 talet. Numera är man gammal och bekväm och då blir det japanskt med trygghet och bekymmersfrihet som ledord. Vill också passa på när jag skriver att berömma dig för ett fint framträdande på webb TV:n hos Per Johansson i SSR i Tingsryd. Det var en väldigt trivsam halvtimme att sitta och titta och lyssna på dig.
Ha det bra Tommy / Mvh Roland i Hästveda”
Har kollat närmare på bilden och även tagit kontakt med folk på plats. Helt klart är det en bogserlina vilket Dan så klart anser vara behövlig, depån vimlar av både Saabar och Cooprar som behöver draghjälp då och då…
När jag skriver detta så plingar det i mejlkorgen och då är det Ulf Nilsson Team Återfall som är avsändare. ” Idag åkte jag och Ulfva och tittade på Semesterturen i Strömsnäsbruk . Tråkigt att inte kunna köra och vad som var än jävligare var att när vi kom fram så visade det sig att sträckan gick inne på en jaktmark jag hade för ett par år sedan. Där har jag kört mycket och det är väl som fan e lös ibland. Hade varit roligt o gett Angerd o dom andra klassikerna en match. Men å andra sidan så kan det bära åstad ordentligt också när man kan vägen.
Skickar ett kort på Mickes fina Russelheimare ( själv blir man tårögd av att se en så fin Opel in action min anmärkning).
När vi ändå är inne på Oplar så har Rune Nilsson via Riksantikvarieämbetet plockat fram dokument som bevisar att Mr President eller Lars Servin verkligen ägt den Opel Kadett GT/E som det påståtts. Inför denna överväldigande bevisning valde han att via mobilen att erkänna. Försvarstalet från denne obotligt sjuke Volvo-man var som förväntat väldigt tomt och innehållslöst. Han började med att svamla lite om hur kort tid han ägt ”kjejsaren” och avslutade lite mumlande i det obefintliga skägget.
Det finns faktisk vissa som gillar kokt torsk

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *