Loeb nobbar mer WRC, hektisk motorhelg, Le Mans-Tom K. om sin ”svaereste sejer” och har Servin ägt en Opel?
Tufft jobb för Citroén-boss Matton att övertala Sebastien Loeb att köra fler WRC-race än planerat. Något som innebär att Loeb avslutar WRC-karriären med hemmatävlingen Rally de France-Alsace den 3-6 oktober som planerat.
– Det är nog inte möjligt att pressa in fler tävlingar då jag är väldigt upptagen andra halvan av säsongen, konstaterar Loeb i en intervju.
Förstår att Matton är bekymrad, Loeb är den ende ”icke-VW-åkare” som lyckats vinna i årets WRC. De 46 poäng som nu skiljer upp till VW i ”Märkes-VM” ser dessutom ut att kunna ”drifta” iväg ytterligare innan finalen i Wales…
*
En intensiv motorsporthelg väntar där de fyra stora grejorna är Rallycrossen i Höljes, Sprint-SM i Halmstad på söndag, Sportvagnsemeeting på Ring Knutstorp och Gästabudstrofén i Nyköping. Lägg sedan till Bilsport Rally Cup/TINTER CLassic Rally Cups:s sprinttävling ”Semesterturen” i regi av Södra Sunnerbo MK och Hästveda Folkraceklubbs ”Offroadträff Sweden” kl 10-16 på Sågbacken i Hästveda, även detta på lördag. Kanske t.om sångerskan Caroline af Ugglas dyker upp som är en hängiven ”utanför vägen-utövare”. Vet inte om hon fortfarande kör sin ryska UAZ från 1988?
*
Sprint-SM återkommer jag till morgon. Tredje deltävlingen i Svenska Rallycupen i Nyköping blev en rejäl bit, över tvåhundra anmälda. Enligt pressreleasen är Eddie Hörbing storfavorit och han har dessutom en extra morot. Fixar Eddie segern tar han även hem vandringspriset ”Gästabudstrofén” för evigt, och det är mycket som talar för det. Givetvis finns det andra som vill åt en inteckning i det fina priset och att plocka poäng i cupen.
Även 2WD mönstrar ett mycket kompetent gäng, givetvis med cupledaren Mikael Eriksson som har ett och två som facit hittills, men även Philip Haag har imponerat i sin R2-Citroen. Även här har vi en hemmaåkare i Patrik Larsson som är grymt sugen att visa var skåpet bör stå efter lördagen. Hos AppK-åkarna finns det några som gärna finslipar formen inför Midnattssolsrallyt, Ola Axelsson och Claes Molin är två kandidater. Tilläggas kan också att att Suzuki 1300 Rallycup kör i Nyköping.
*
Riktig racing som det var förr bjuder Racerhistoriska Klubben på när man intar Ring Knutstorp, även här med många anmälda. Detta är verkligen något som man ska åka på om man har det mista intresse för racing innan ”järnsängarnas” intåg. Speciellt heta ”Tusencupen” är intressant och där knyts så klart allt publikintresse till hur det går för Laholms Dan Henningsson ( bild direkt från Rune N. TACK!). Dan kör helgens enda anmälda Opel Kadett vilken så klart sticker ut bland alla slätstrukna hundkojer och Saabar. Inte ens DKW Junior, Fiat Abarth eller ens Austin A35 kan ju mäta sig med tysk ingenjörs och bilbyggarkonst när den är som bäst…
När man sett sig mätt på den vita Kadetten är så klart Erik Berger, fyller 88 år den 18 juli alltid värd att studeras. Järnhandlaren från Bengtsfors är en av få av dagens fortfarande aktiva racerförare som har fått sin bil, den lila Escorten från 1972 utgiven som samlarbil (bilden). Har faktiskt detta ”collectors item” i skrythyllan hemma och dessutom kompletterad med Eriks autograf.
*
Vad gäller rallycrossen känns den allt för avlägsen, det är dj-ligt långt mellan Hörby och Höljes. Missförstå mig inte, jag gillar rallycross men som sagt det är ”litta långt”. Blir premiär för Patrik Sandell på hemmaplan att visa vad han går för med Olsbergs-Fiestan. Efter första reporna säger Patrik.
– Höljes bjuder på en riktigt häftig bana med fart och mycket action. Jag har hört så många fantastiska ord om eventet och framförallt folkfesten och ska göra allt för bjuda på en bra show!
*
Igår zappade jag planlöst på tv:n, pallar inte mer när Ernst bygger om en gammal cykelpump till en ”fantastisk” blomsterlåda samtidigt som han förvandlar i stort sett oätliga vegetabilier till uuuuunderbara sommarsmaker. Nåväl hamnade på danska TV2 och där dök det upp, ”Tom Kristensen: min svaereste sejer”. En halvtimmes långt program om Tom och hans nionde Le Mansseger, den här gången överskuggad av landsmannen Allan Simonsens tragiska olycka. Säger det direkt ett fantastiskt program. En fortfarande märkbart tagen Tom, ensam i tv-studion berättade rätt in i kameran om sina nio segrar. Men så klart även om Allans och sin Audikompis Michele Alboretos tragiska död 2001. Den danske racerföraren öppnade sig totalt och hade svårt att hålla rösten i rätt läge. Han kom också in på sin största supporters borgång, pappa Carl-Erik själv ”racerkjører” bland annat med Ford Escort och som dog början av mars i år år. Han berättade hur han på pappans dödsbädd lovat att nästa Le Mans-seger skulle bli till hans minne. Nu blev det inte så när kompisen Simonsen efter bara åtta minuter kraschade sin Aston Martin rätt i avbäraräcket och avled i stort sett direkt. På prispodiet inför tiotusentals trots allt jublande danska fans förklarade Tom, att pappa fick vänta ett år till.
– Förlåt pappa men den här segern är Allans…
Stämningen och anslaget i programmet var så tät att den kunde skäras med kniv och själv satt jag där med ömsom ståpäls, ömsom klump i halsen och tårar i ögonen. Märk väl inte en enda fråga ställdes till Tom (så klart hade man gjort detta mellan klippen, men en påträngande intervjuare i studion hade förstört allt)) utan det var enbart hans egna ord genom hela programmet. Orden från Tom själv sa mer än vad någon reporter någonsin kunnat få fram…
*
Min Le Manskoll är så där, har ganska dimmiga föreställningar om själva tävlingen mer än att man kör på natten. Minns även filmen från 1971 med samma namn och med en av mina favoriter Steve McQueen i huvudrollen. Efter torsdagens tv-program fattar jag vilken stor grej detta är och allra störst i detta stora, det är Tom Kristensen.
Min ”kompis” belgaren Jacky Ickx ( det är Jacky till vänster på bilden (!)) är den som är närmast Tom i antalet segrar, har sex stycken och efter årets lopp titulerar han Tom med sina nio vinster för ”The Legend”. När han passerade Ickx i antalet segrar 2005 med sin sjunde, gratulerade belgaren honom med.
– Tom, you lucky bastard!
Tyvärr var inte Allan Simonsen en lika ”lucky bastard”…
*
Tänkte ett tag på om samma sak hade hänt en svensk och det skulle ha gjorts ett liknande program i SVT. Då hade man bjudit in en panel med allt från ”Gröna bilister” till Karin Svensson-Smith och så någon ”blåjacka”från SBF. Programmet hade sedan fokuserat på hur farlig motorsport är och om detta verkligen är något som ska få finnas. Möjligtvis hade den ”svenske-Tom” i några bisatser mot slutet fått berätta hur han kände efter sin seger och sin väns död. Resten av programmet hade ”experterna” och de med politiskt korrekta åsikter tagit över. Tack danska TV2!
*
Opelvännen (det är väl alla egentligen?) Rune Nilsson poängterade att bilden på Kadetten i går inte var en 2,0 Rallye utan en GT/E.
– 2.0;an har blinkern vid sidan av huvudstrålkastaren och inte under kofångaren som GT/E:n!Dessutom kom Rune med ett riktigt smaskigt avslöjande, den här GT/E-Kadetten är troligen samma bil som ägts av svårt Volvoinfekterade ”ordförande-Servin” i slutet på åttiotalet. Det sägs ju att ”Gud är god” men jag är skeptisk. Har han verkligen en gång låtit Servin känna på den ljuva smaken av Opelåkande för att sedan bryskt och grymt bara rycka ut honom från Rüsselheimaren och slänga tillbaka honom i 240:an? Måste ha känts som att ge en åttaåring en stor ”Tivolistrut”. När han sedan smaskat i sig gräddbullen och glassen väntar, då kommer mamma rycker struten och slänger fram den kokta torsken…
Ha en trevlig helg!