WRC-Jerker hoppas, Åhlin lovar mycket på gång, DMACK-Throphy lockar och f.d Rally-Per åkte på 6.43!

BloggJerkerHade egentligen tänkt att lägga ”Östersundsfallet” till handlingarna men ska ändå göra ett sista (?) inlägg. Har i huvudet summerat reaktionerna efter vad som hände på sista sträckan i lördags och kommit fram till att här finns inget enkelt rätt eller fel.
Båda sidor har poänger och som tur är har jag inget med fortsättningen av ”fallet” att göra. Kan dock konstatera att i dagens Värmlands Folkblad skrivs att de tre drabbade nu gör precis som Johnny Johansson berättade i Motorbloggen i söndags, anmäler händelsen till Svenska Bilsportförbundets disciplinnämnd. Till VF säger den moraliske vinnaren Jerker Axelsson ( bild från Lollo).
Vi kommer att skicka in överklagan till disciplinnämnden på tisdagen eller onsdagen.
Nu hoppas Jerker och de övriga, Mats Jonsson och Robin Friberg på en ändring av resultatlistan.
Ja, jag tror det. För sportens skull. En tävlingsledare kan och ska döma så att det blir så rättvist sportsligt som möjligt. Det tycker inte vi är fallet nu.
Jerker pekar på de två som man kan säga är motstridiga skrivningarna i regelboken. Dels ”Vid försening genom felkörning, hinder på vägen eller sabotage mot pilning beviljas inte tidsavdrag, eller i efterhand konstruerad tid”. Längre fram står då att läsa det som trion hoppas på, ”Domarjuryn och tävlingsledaren ska se till att största möjliga sportsliga rättvisa skipas”.
Alla vet att vi är moraliska vinnare. Även om det finns regler att följa ska man inte följa dem i absurdum. Regler kan missbrukas också, menar Jerker
Två saker verkar dock alla vara överens om antingen i mejl till mig eller i de olika kommentarsfälten, det första är att det måste göras en regeländring så att inte detta upprepas nästa vinter. En regeländring måste till och som då ska fungera oavsett vem, var och hur det hela sker. Absolut något för kommande SGA-möte att diskutera och överlämna förslag till Rallyutskottet så att man kan ändra direkt!
Det andra och här är jag helt säker på att jag har hela rallysverige bakom mig, det är att junioren Simon Andersson inte ska känna någon form av skuld till vad som inträffat. Räcker att kolla in de sociala kanalerna för att förstå att Simon inte behöver känna sig skyldig och att vi alla hoppas få se honom i nästa J-SM tävling South Swedish Rally i maj.
Därmed är ”case closed” vad mig anbelangar, åtminstone fram till att Disciplinnämnden kommer med sitt beslut…

*
BloggÅhlinHar inte hörts så mycket från Fredrik Åhlin efter den stabila insatsen i WRC2-delen av Rally Sweden. Idag berättar han dock på FB att sponsorn Leo Vegas var nöjda med insatsen och att man verkar beredda att diskutera en framtida satsning ihop.
Vi har en plan vilka rallyn vi vill åka, menar Fredrik.
Definitivt kommer vi att fokusera på både nationella och internationella tävlingar där motståndet är så bra att vi kan mäta oss mot de allra bästa killarna.
Fredrik avslutar med uppmaningen ”Stay tuned, de följande veckorna kommer att bli mycket intressanta”.
Här läser jag in att en start i South Swedish Rally borde kunna vara en sådan tävling som Fredrik efterlyser med bra konkurrens. Kanske kan jag även föreslå RS-premiären i Hörby den 22 mars, ”Express-Specialen”. Där luftas ju både Silver-VOC:en, Black Beauty och Snövit för att inte tala om Jinert-940:an. Snacka om konkurrens…

*
BloggR5Kul att se att Mitsubishi-Weng är i full gång med vintertesterna av den nya R5-Mitsubishin. Hoppas att nu alla hinder är passerade så att vi kan se bilen in action till South Swedish Rally.


BloggNeuvilleI går visade Thierry Neuvilles lillebror Yannick hur hans ”Åhman-ätare” kommer att se ut i kommande ADAC Opel Adam Cup. Snygg, kanske, men själv föredrar jag dock en modern Rally-Opel i vitt med klassisk gul/svart/grå-strajpning…

*
BloggDMACKAndra säsongen av DMACK Fiesta Trophy som körs i par med WRC, lockar förare från hela världen berättar man. Än så länge har man fått anmälan från förare från Peru, Chile, Nya Zeeland, Sydafrika och USA. Priset för den som vinner är full säsong i WRC2, sju deltävlingar i en M-Sport-preppad Fiesta R5. Fem tävlingar i Europa gäller för DMACK-åkarna med start i Rally de Portugal i maj.
Bilarna som gäller helt nya Ford Fiesta R2 med den turbo försedda 1,0 liters ”trepipen” kallad Ecoboost. Däcken är så klart DMACK konstigt vore det annars. Är du sugen på att åka Ford i WRC-light version så är sista anmälningsdag satt till den 17 april.

*
I förra veckan skrev jag lite om kommande tuffa säkerhetsåtgärder för brittiskt rally. MSA som driver sporten i ”UK” och dess boss Rob Jones är benhård när han snackar om vad som krävs framöver om sporten överhuvudtaget ska få lov att leva vidare. Främst inriktar han sig på ”British rally fans” som Jones menar sätter sportens framtid på spel med sin dumdristighet. I ett öppet brev kräver Jones skärpning. I brevet kan man läsa bland annat, ” om inte de här få idioterna till åskådare ändrar sin inställning och uppför sig ansvarsfullt kommer där inte att finnas någon framtid för rally i UK”.

*
Barcelona-kraschen i 150 km/t satte tydligen värre spår hos Fernando Alonso än vad McLaren-Honda-teamet först ville göra gällande. I dag berättade man att Alonso avstår start i F1-premiären i Australien den 13-15 mars.
– Alonso accepterar läkarnas råd och avstår start, skriver McLaren-Honda på sin hemsida.
Läkarna och teamet motiverar beslutet med att de anser att Alonso bör undvika situationer som potentiellt sett skulle kunna resultera i en ny hjärnskakning. Alonsos mål är nu att köra i Malaysia i slutet av månaden.
I premiären blir det istället testföraren den unge dansken Kevin Magnusen som blir andre man efter Button i Melbourne.

*
BloggPerInte ens på redaktionen går man fri från Vasaloppshysterin, ett gäng från tidningen körde igår ”Öppet Spår” med varierande framgång. Snabbast av dessa var Matti Stenrosen på en tid strax över tio timmar. Gamle rallyåkaren Per Levin från Östra Sönnarslöv, till vardags vid pumparna på OKQ8 i Brösarp var dock betydligt snabbare och körde de nio milen på tiden 6.43. Per berättar.
Tungt före med plusgrader mycket snöande o blåst. Men, det kunde ha varit värre…
Inte nog med att Per utsätter sig för detta, han lovar dessutom att detta bara var början
Nu laddar jag om inför Ironman i Augusti!
Fast en sak Per, du klädde mycket bättre i föraroverall än i tajta ”kalasbyxor”…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *