Toyota spänner, startordningen i WRC viktig, beresta Volvo, en 2:a till salu och läget inför grussäsongen i Södra!

BloggToyotaIdag skedde förändringar hos Toyota Motor Corporation (TMC) när man nu plockar in delar av företaget till TMC och då bland annat motorsportdelen. En nyhet som jag bedömer som positiv för kommande WRC-satsning. Toyotas motorsportsatsningar är lokaliserade runt om i världen och i tre olika företag men samordnas nu. Redan för 60 år sedan slog grundaren av motorsportdelen hos Toyota, Kiichiro Toyoda fast biltillverkarnas ansvar för att delta i motorsport. Inte bara för sportens skull utan även som en viktig del av utvecklingen av bilar. Någon som tvivlar på att Toyota spänner musklerna och menar allvar?

*
BloggMexicoTill helgen är det dags för ”round three” i WRC med ”Rally Guanajuato México” och på allvar kommer nu nya startordningen att provas i skarpt läge. Den som säger att man går ut i den ordning som förarna ligger placerade i VM-tabellen. Alltså Sebastien Ogier först, sedan Thierry Neuville och Andreas Mikkelsen som trea. Som fjärde bil går Jari-Matti Latvala ut och med den startpositionen blir finnen hyperfarlig. Än snabbare de två första dagarna kan det bli ju längre bak i fältet man kommer och med min analys borde spanjoren Dani Sordo i Hyundai kunna vara med och slåss om pallen. Sordo går ut som tionde bil.
Vädret i Mexico förutspås att bli varmt och torrt och då kommer plötsligt även dammet med i bilden, då kanske det ändå är Ogier som har bäst sikt och därmed förutsättningar. BloggMadsEn som också har slagläge är Mads Östberg, femma i tabellen och han hoppas på att de fyra ”sweeper cars” framför banar väg för norsk toppstrid.
Vad vi sett hitintills under reccen, speciellt första delen borde vara en stornackdel att gå ut bland de första, menar Mads.
Att nu gå ut som femte bil tror jag är en fördel och något som jag måste utnyttja direkt från start!
Jari-Matti Latvala håller med om att man måste var på tå från start.
Efter besvikelsen i Sverige känns det positivt att komma till Mexico, har en perfekt startposition och nu måste jag göra det bästa möjliga av den.

*
BloggVolvoReccen eller träningen som vi svenskar brukar kalla det när man skriver/kollar sina noter, är i full gång. Blir lika imponerad var gång jag ser och detta garanterar jag, världens mest beresta Volvo S60-bilar. M-Sports träningsredskap med AWD (märkligt att inte Ford kan få fram en bil som driver på alla fyra…) flygs eller åker bil/ båt runt till alla WRC-tävlingar och har gjort så i många år. Kanske snart att investera i nya Volvo för Mr Wilson, de som han använder nu måste snart vara färdiga för pension…

*
Som bekant försvann WRC från det franska fastlandet och Alsace ( då bortsett från det son körs i Rally Monte Carlo) när Tour de Corse blir ny deltävling för fransmännen. Nu har arrangören redan fått kritik för sitt upplägg där man börjar med en enda sträcka på fredagkväll som är 5,6 mil lång. Sedan har man tänkt sig att enbart köra fem-sex sträckor totalt innan målgången på söndag lunch. Samtliga dessa på knappt fem mil så det är inga problem att uppnå längd på tävlingen, ungefär 30 mil om jag räknar rätt.
Både teamen och förarna är splittrade medan promotorn är klart negativ till upplägget som menar att det blir omöjligt att göra bra tv med detta upplägg. I synnerhet på fredagen då den enda sträckan körs i mörker.
WRC Promotorn Oliver Ciesla säger bara kort.
Vi diskuterar nu med arrangören angående deras upplägg.
Kris Meeke, Citroén tillhör dom som tycker att upplägget är perfekt även om han förstår problemet med tv och säger till wrc.com.
Personligen tycker jag det skulle vara fantastiskt att få börja en tävling med en så lång sträcka.
Arrangören vill inte göra några större kommentarer mer än att man tittar över upplägget. Senast i slutet måste man kunna visa upp ett tidsschema med sträckorna klara för FIA. Känns detta igen, att fransmännen gärna går sin egen väg…

*
BloggBeetleVärmlands Folkblad har snackat med Per Eklund som trots sina 68-år är minst sagt i full gång. Han berättar att man under vintern byggt om och fräschat upp de två Rallycross-Saabar som använts i flera år. Detta för att passa in i det reglemente som började gälla 2014. När detta är klart blir det fokus på att få nya VW-Beetle fix färdig som först gjordes i ordning enligt amerikanska regler. Nu ska den konverteras för Supercar-tävlande i både VM och EM. Här planerar Per och hans ”hang arounds” på att utveckla en egen motor istället för att lita på någon befintlig.
Än så länge har Per inga förare till bilarna, men det finns mängder av intressenter berättar han för VF, men någon som kommer att åka hela VM-serien tror inte Per på.
– Det blir troligen en satsning i EM i stället. VM börjar redan i slutet av april men den första EM-tävlingen är inte förrän i mitten av maj, säger Eklund till VF och som även kan tänka sig att köra en av bilarna om den andra blir uthyrd.
Höljes är hett, inte bara i Värmland och Sverige utan även bland förarna.
Alla som frågar mig vill köra i Höljes. Problemet där är att de som kör VM och hela EM har förtur i Höljes. Det är inte säkert att de som bara vill köra enstaka tävlingar får plats i startfältet.

*
BloggAudiFrån Per Eklund är det lätt att hoppa över till Audi quattro, han var t.ex den förste att vinna South Swedish Rally med en sådan i början av åttiotalet. Är du sugen på en ”tvåa” så finns en sådan ute till försäljning nu, Hannu Mikkolas Audio Quattro A1 Grupp B från Rally Monte Carlo 1982. Tvåa, undrar du kanske? Jo det hör till saken att Walter Rörhl körde även han i Rally Monte Carlo och när en Opel Ascona 400 möter en Audi qauttro kan där bara bli en vinnare…
Med serienummer 900012 och i Grupp 4 skick använde även Mikkola samma bil i Svenska Rallyt samma år. Bilen går nu på auktion på berömda Bonhams’ Goodwood 73rd Members Meeting Sale den 21 mars. Visst är det kul att även en tvåa kan gå på auktion för får man förmoda, dyra pengar. Vågar inte tänka på vad en vinnare som Asconan kan inbringa…

*
BloggPetterNu riskerar den 17 maj att ersättas som Norges nationaldag och detta med nya dagen den 7 mars. Då blir det nämligen VM-party i Spydeberg då kommunen bjuder på fest för att fira sitt stora affischnamn Petter Solberg och hans VM-guld i rallycross. Petter ska bjuda på en explosiv show mitt i centrum av Spydeberg och kommunledningen räknar med att fördubbla invånarantalet från den här kvällen. När Petter körde em VM-guldet i rally 2003 drogs 10 000 besökare till den lilla staden i Östfolds Fylke. Nu ska detta överträffas hoppas man och vad talar för att detta inte kommer att ske när den värmländske och norske nationalidolen kommer hem!

*
Tyskland blir det enda land som får två deltävlingar i kommande Rallycross-VM. 1-3 maj är det Hockenheim som för första gången står som värdar för Rallycross-VM. Detta lär bli en riktig publikdragare då man samkör med DTM. Redan den 19-21 juni kör sedan Petter & Co på Estering utanför Hamburg.

*
Gjorde en liten koll på hur det ser ut inför rallyförarnas barmarksäsong här nere i södern. Först ut är Express-Specialen i Hörby den 22 mars och dit har runt 30 RS-åkare anmält sig just nu. Sista anmälningsdag är den 12 mars.

BlogCutoHelgen därpå, lördagen den 28 mars är det premiär för Sydsvenska Rallycupen och Rally-DM med Simrishamnsmixen. Intresset bedömer jag som stort, just nu 127 anmälda och då återstår exakt två veckor innan repet dras. Kul är att Simrishamns MK fortsätter traditionen att även bjuda in till Regularity som för tillfället har tio ekipage anmälda. Lika många kör i klasserna för de klassiska/historiska rallybilarna vilket i mina ögon är överraskande många. Detta då man inte tävlar om någonting alls sedan tråkigt nog Tinter Classic Rally Cup lagts ner på grund av bristande intresse och inte heller verkar få någon efterföljare. Kanske är det så att förarna i de här klasserna inte behöver någon cup eller serie att samlas kring, utan nöjer sig med ”one nigth stands”. I fjol var det ungefär lika många anmälda när cupen fanns, så mina slutsats känns inte helt tokig…
En kul comeback på Österlen blir SMK Motalas Volvo 940-friskus Daniel Damberg och han får då bland annat fajtas med min klubbkompis Joachim Kristiansson som samtidigt premiärkör sin nybyggda Toyota Corolla. Spännande!

*
Nytt i Södra är att Asarums MS väcker liv i sin gamla fina tävling Karlshamnssprinten fast förr hette den ”specialen” i efternamn. Annandagpåsk eller den 6 april verkar många vara sugna och redan 32 anmälda tyder på att det kan bli ”lapp på luckan”.

*
”Case closed” skrev jag igår om ”Östersundsfallet” och inget har fått mig att ändra på detta även om mejlen fortsätter att strömma in i ärendet. Fortfarande lite dött lopp mellan de båda sidorna, för eller emot tillrättalagda tider. Jag tackar alla som deltagit i debatten och för era mejl men känner att detta inte leder någonvart längre. Båda sidor verkar så övertygade om att man har rätt att argument för eller emot inte längre känns meningsfulla att föra fram. Så ”case closed” gäller till annat meddelas…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *