WRC-Hyundaien kan få olika förare, Stoffe laddar med” WRC-Ligth”, Emil och Sofie imponerade, fortfarande oklart om Sprint-SM.

Fortfarande vill inte Michel Nandan avslöja vem han tänker ge chansen i nya WRC-Hyundaien. Med andra ord verkar det inte helt självklart att testpiloterna Bryan Bouffier, Juha Hänninen  och Chris Atkinson är de som får förtroendet att åka koreanskt framför lustyachterna i Monacos hamn när det i januari är debut i Rally Monte Carlo.

i20:an har nu avverkat över 300 mil test, både grus och asfalt, homologeringspapperna på väg till FIA, så vad kan egentligen gå snett?
Får man tro Nandan så är det mycket och det Tysklandsbaserade Hyundai-teamet verkar inte alls ha någon ambition att upprepa VW:s succépremiär med seger första året. Istället blir 2014 ett ”utvecklingsår”, att lära och ge ”feedback” till ingenjörerna verkar vara huvudmålet.
– Pallplatser är tänkbara men det är lång väg till en VM-titeln, menar Nandan försiktigt.
Han utesluter inte heller att det kan bli mer än två förare i teamet vilket med automatik inte innebär att det blir mer än två bilar. För maximal utveckling kanske det är bättre med olika förare som varvar varandra, vad vet jag har aldrig varit inblandad i WRC-bils utveckling…

*
Någon WRC-bil blir det inte för Stoffe Nilsson till 2014, men väl en ”WRC-ligth”, inte heller detta är fy skam. Hemma i verkstaden i Vinslöv jobbar pappa Tommy för fullt med nybygget som kommer nästan direkt från Japan där Stoffe hittade bilen. Tanken är att bygga ”nationell-special” och faller alla bitar på plats så ska de första testerna påbörjas till våren. Till dess är det den vanliga Grupp N-Subarun som ska göra tjänst nu närmast i SSRC-finalen på lördag. Ingen tvekan utan att Stoffe ser framemot att få börja testa nybygget.
Ska bli skoj och helt klart mycket mer ”räserbil” än min nuvarande ”standard-bil”, menar Stoffe.

*
Har inte lyckats hitta slutresultat för Sverige-Serien som avgjordes i SMK Örebros Rikspokalen i helgen. Tyvärr skuggades VOC Mekonomen Rallys högtidsstund av att Trollhättans Kristoffer Karlsson och kartläsare Albin Timell åkte av på första sträckan. Till Nerikes Allehanda sa biträdande tävlingsledare Nils-Gunnar Gustavsson lugnande.
– Det slog tvärstopp med bilen, och då tar alltid axlarna lite stryk. Men det ska inte vara någon större fara med dem.

*
Olyckan innebar ett stopp på knappt två timmar och när detta väl var klart så vann Emil Bergkvist A-klassen, sjunde raka segern dessutom. För att få lite perspektiv över Emil och Sofie Lundmarks tempo, så slutade paret på sjuttonde plats totalt av de 190 startande varav endast 26 bröt. Kollar man sedan in 2WD så blev Emil där tia totalt med en ”VOC Mekonomen Rally-bil” ( f-n Roger, det är enklare att skriva VOC!). Emil var så klart nöjd.
– Det känns skönt att avsluta säsongen med flaggan i topp.

Problemfri resa blev det dock inte för Emil och Sofi då man körde in i en ladugårdsvägg på första sträckan.
– Det blev en riktig smäll men vi kunde som tur var fortsätta köra, förklarar Emil.
Härnäst väntar ett nytt äventyr med Volvon i Österrike den 7-9 november och sista deltävlingen i Nordic West Euro Cup. Teamet ligger där på andraplats i serien med chans på guldmedalj även där.
Vi åker dit med fokus på att få erfarenhet inför nästa år då vi förhoppningsvis ska göra ett antal utlandsstarter med Forden, avslutar Sofie.

*
Snackisen i Eslövs RS-final Kanonen var att Sprint-SM 2014 ser ut att frysa inne då det inte finns någon arrangör i Borås som verkar villig att hålla i arrangemanget. Idag har jag återigen sökt ansvariga på SBF, även nu utan framgång så något nytt finns inte att berätta i saken. Som av en tillfällighet fanns CG Wilke, tävlingsledare i Halmstad på plats i Eslöv i egenskap av domare. Asfaltkungen Mats Andersson gick rakt på sak.
CG det här får du fixa!
Vilket så klart fick Wilke att rygga tillbaka och istället förklara att några sådana tankar fanns absolut inte hos honom. Däremot skickade han en passning till de västgötska klubbarna.
Någon måste väl ändå ha tid och resurser att fixa detta?
Halmstad blev ju succé så detta måste vi jobba vidare på men tävlingen är stenhårt kopplad till SM-veckan med sina tv-sändningar, vilket inenbär att det inte går att flytta den hur som helst…
Mats som vann i Halmstad tänkte däremot efter.
Egentligen är det kanske inte så dumt om man ställer in, då är jag regerande mästare även 2014!

*
Lite mer ”Kanonen” men nu från 1977 där Rune Nilsson, Hässleholms MK vann. Rune har rotat runt i ”arkivet” ock skriver:
Grattis till din framskjutna placering, det gäller ju att hantera bilen på alla underlag.
Hittade idag Åkermans klubbtidning ”Kvadrat”med lite bilder från första Kanonen, tävlingen gick redan den 27/2 och jag minns att det fanns vissa hala partier även då…
MVH Rune”.
Jag minns mycket väl premiären som kantades av snö och vill även dra mig till minnes att tävlingen innehöll några grussträckor. Utåt Marieholm kördes en sträcka där min klubbkompis Bengt Rangtoft åkte av och hamnade i en stor snödriva med sin ex. Bengt Thorsell Amazon.
BloggÅkermanRune skickade även med Åkermans personaltidning som jag härmed delger även er kära bloggläsare. Man kan säga som så, ”Åkermans är borta men Kanonen lever”, vet inte vilket som är viktigast för Eslöv..

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *