WRC-framgång syns i annonser, Grupp B var vansinne och Klassiker i South Swedish Rally!
Vet inte om ni reagerade efter Rally Sweden, men plötsligt dök det upp annonser som anspelade på framgångar i rally? Både vinnaren VW med nya WRC-Polon och Citroén visade att man inte skämdes över att vända sig till en publik som inte enbart önskar ”eco” eller andra mer politiskt korrekta beteckningar på sina färdmedel. Starkt jobbat säger jag och hoppas på efterföljare. Känner till exempel den svenske Ford importören till M-Sport och deras verksamhet överhuvudtaget…
Gick in och kollade lite på wrc.coms omröstning om vem som gjorde starkaste insatsen i Rally Sweden. I söndags ledde Ogier med Tidemand som klar tvåa, men det var då det. Nu verkar omröstningen ha blivit kapad då Ogier enbart ligger tvåa och Tidemand trea, med elva respektive åtta procent av rösterna. Dyngstor ledare är WRC 2-vinnaren Yazeed Al Rajhi som har sextioåtta procent av de röstande som alltså anser Qatararen vara ”Kung av Värmland”. Jag är skeptisk…
Åren 1985 och 86 dominerade Peugeot totalt i rallyvärlden med sin Grupp-B 205:a. Som en hyllning till Ari Vatanen och Timo Salonens vinnarbil har Peugeot Sport därför beslutat döpa den nya R5:an till Peugeot 208 T16. Enda skillnaden nu mot då var att det stod 205 istället för 208.
Självklart kastade sig den brittiska tabloidpressen över ”godbiten” med tragedin i Snowman Rally. Med rubriker som ”Horror in the Higlands” snaskade aningslösa och dåligt pålästa journalister i olyckan som kostade en kvinna livet. Läste en mer balanserad artikel som visade att det på tjugotvå år omkommit tre personer i samband med rallyolyckor i hela Storbritannien. Detta ska ses i ljuset av att det samtidigt arrangeras fyrahundra rallyn per år och totalt femtusen ”motorevents” i öriket. Där finns 34 000 licensierade förare och över 750 klubbar så sett till detta måste man nog ändå anse att rally är en hyfsat säker sport både för deltagare och publik. Men visst, var enda person som skadas i samband med tävling är en för mycket!
Kommer nu osökt in på söndagskvällens dokumentär på TV10 med titeln ”Rally The killing Years” som handlade om Grupp B. När man ser filmen kan man inte annat än tycka att hela reglementet var komplett vansinnigt. En kanonkula med tämligen bristfällig säkerhet för besättningen är väl en hyfsat bra beskrivning av den Lancia som Henri Toivonen och Sergio Cresta körde när de båda omkom på Korsika. Om bilarna var livsfarliga så var publiken snäppet över. Bilderna från Portugal var ruggiga att se, som att köra rätt igenom Kiviksmarknad ungefär. Att det var här ”monsterbilarnas” öde beseglades sedan hemmaidolen Joaquim Santos kraschade sin Ford rätt ut i publiken kändes ganska självklart.
Man intervjuade även två av de överlevande om olyckan och där den ena av de två nog gav en bra bild av hur den Portugiska rallypubliken tänker. Han tyckte helt klart inte att de stod för nära vägen ( publiken stod egentligen i tiodubbla led med de främsta en bra bit in på vägen) och utvecklade det hela.
– Om där står ett hus intill vägen och föraren kör i huset, är detta då huset eller förarens fel?
Den andre intervjuade var dock mer rätt på det.
– Publiken stod alldeles tokigt och jag anser att allt var vårt eget fel!
Nu gör South Swedish Rally ett nytt försök att locka över Appendix K-bilar till årets upplaga i början av maj. Senaste gången var väl 2011 om jag inte minns fel och då var intresset ganska ljumt. Hur som helst, nu erbjuder man Klassikerna att vara med och dessutom att få köra hela banan, sexton specialsträckor eller egentligen åtta som körs två gånger. Arrangörerna lockar med,
”Eftersom Appendix K bilarna kör samma sträckor som SM-deltagarna blir det även en av de mest utmanade tävlingarna för klassen, speciellt som sträckorna körs på typiska småländska vägar. Är du intresserad av att köra och visa att takterna fortfarande sitter i, eller bara se ett riktigt tufft rally med Appendix K bilar, så är South Swedish Rally 2013 något för dig”.
Känns inte som att detta är något för den blå Kadetten även om den alltid gillat utmaningar…
Om inte jag minns fel då Santos krockade in i publiken, så var det en kö till en bar som gick rätt ut i vägen, Santos fick väja, därav avåkningen. Då man kikade på publikbilder från den tiden undrar man hur förarna överhuvudtaget vågade starta bilarna.
Hej.
Mycket möjligt, hur som helst så var publiken livsfarligt placerad…
MVH
Tommy