WRC-Ford mot RC-Cittra för Solberg, SBF byter fot, GP vet inte skillnad på TTA och rally!

Då blev det nästan exakt som jag förutspådde i gårdagens blogg, Petter Solberg byter WRC-Forden till en Rallycross-Citroén. I Torsby byggs just nu en DS3 och redan om fyra-fem veckor räknar Petter med att kunna köra första testerna med bilen. Bytet verkar Petter inte anse som ett ”nerköp” och säger så här.
– Jag har fått många erbjudanden att köra i olika former av motorsport, bilar och team sedan jag gick ut med att WRC-karriären var över. Men jag känner att de möjligheter som de två stora rallycrosserierna (European RX och Global Rallycross) presenterar under 2013 är den mest spännande och coolaste bilsporten just nu.
Med Petters inträde tror jag faktiskt att rallycrossen får ett lyft för här om någonstans är det viktigt med både sport och show och vem kan showa bättre än han…
Snabbkollade lite på SBF:s sida med nyheter och hittade en liten men mycket intressant grej. Så här skriver SBF:
” Nationell HTP handling
SBF har beslutat och drivit igenom förslaget på begäran av de aktiva inom motorsporten i Sverige att skapa en nationell HTP handling som lägger grunden till en gynnsammare ekonomi för dem som enbart håller sig inom ”Sveriges gränser”. 
Vi vill med denna möjlighet utveckla den historiska bilsporten ytterligare som redan har visat sig enormt populär sedan starten 1984.”
Riktigt vad beslutet betyder i praktiken vet jag ännu inte, men i mina ögon verkar det som att man nu både vill och kan göra avsteg från Appendix K-reglementet. Kanske kan det bli tillåtet med ”billigare” alu-fälgar till Saab Sport t.ex och andra förenklingar som hitintills varit omöjliga. Kanske till och med så att ”säkerhetsgrejor” som sprinkler inte heller genomförs bland klassikerna. Hoppas kan man ju…
Fick ett mail i dag från Mattias från Göteborg som uppmärksammade att Göteborgs Posten hade en rallyartikel om Leif Peterson och Mattias Adielssons öden i Sprint-SM. Bara detta var kryss i taket enligt Mattias som uppenbarligen är svältfödd på rally i GP. Men, där var ett stort men, artikeln illustrerades med en bild från fjolårets TTA-race i hamnen. Hur skribenten fick ihop detta, Leif Peterson och TTA står skrivet i skyn. Nåväl Mattias tog kontakt med redaktionen, såg till att bilen byttes och dessutom till en korrekt bild på Herr Peterson med Toyotan.
Nu kan man naturligtvis skratta åt detta och kanske tänka sig att när fotbollsallsvenskan närmar sig för ”Änglarna” så har man en bild på Frölundas hockeylag. Nej så blir det så klart inte, därför att reporter och redigerare (den som gör sidan) vet skillnaden.
Men det är inte så när man kommer till motorsport. Då symboliserar en bil med nummer på sidan alla grenar inom motorsport vilket inte är fallet men tydligen ändå okänt för många t.om. på en sportredaktion. Detta säger en hel del om sportens status i media och bland allmänhet vilket gör mig bekymrad. För tjugo-trettio år sedan visste alla vem Björn Waldegård, Stig Blomquist, Tom Trana eller Erik Karlsson var, de var rallyförare. Gå ut och fråga allmänheten vad Patrik Flodin, Pontus Tidemand eller PG Andersson sysslar med. Garanterar att de flesta bara skulle skaka på huvudet och svara, ingen aning!
Har varit på repetionen inför första deltävlingen i Melodifestivalen idag. I Telenor Arena i Karlskrona sjöngs det så det stod härliga till, så klart inte så mycket motor över detta. Det närmaste motor jag kom var Kenny Bräcks ”look a like” David Lindgren. Kopior att titta på plus att Kenny både sjunger och spelar gitarr, frågan är om David kan köra racerbil?

2 svar på “WRC-Ford mot RC-Cittra för Solberg, SBF byter fot, GP vet inte skillnad på TTA och rally!

  1. Det där med sportredaktioner som inte kan sitt jobb känner man väl till. Ett undantag är faktiskt Uppsala Nya Tidning som har en motorintresserad reporter och många reportage.
    Men grundläggande för denna utpräglade nonchalans i övrigt för rallysporten tror jag dels står att finna i bristande marknadsföring samt det faktum att styrande inom förbundet inte gått på tårna tillräckligt mycket t ex vad gäller resultatåtergivning i media.
    TT som distribuerar resultat verkar sålla friskt och tar bara med 1-3 i totalen på ett VM rally, men sällan eller aldrig kompletta resultatlistor med låt säga 1-5 i varje klass. (jämför med orientering eller Vättern runt så presenteras helsidor med namn – undrar varför?)
    Dessutom så är det just TT som skickar ut resultat till landsortstidningarna och ibland struntar de helt enkelt att vidarebefordra resultat som har med motorsport att göra…
    Så vi får hjälpas åt att nagelfara sabotörerna mer.

    1. Hej.

      En helt korrekt återgivning av verkligheten. Visst är det märkligt att inte min mejlkorg dränktes av bilder och text från Bilsportens stora prisutdelning förra helgen. Nästan en hel vecka efter kommer ”Nyhetsbrevet” vilket bara kan betecknas med ett enda ord, katastrof. SBF och alla i sporten MÅSTE skärpa sig och börja leverera information om motorsporten ska ha en rimlig chans att sticka ut i mediaflödet. Nu för den en minst sagt tynande tillvaro i media vilket till ganska stor del är vårt eget fel!!!

      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *