WRC-Ford eller Citroén för Kubica, PAL153 hittad och VOC svarar!

WRC-Ford eller Citroén för Robert Kubica 2014? Eller blir det inget rallyåkande överhuvudtaget för polacken? Frågetecknen är många kring hans framtid och själv gör han inte mycket för att räta ut dom. Till autosport.com slår Kubica fast.
Jag ärbara intresserad att fortsätta om jag får bra möjligheter!
Av detta utläser jag att ett år till med WRC2 är inget alternativ, WRC ska det vara eller inget alls.
Blir det inte så här kanske jag går tillbaka till racing igen, menar Kubica.
Längre in i intervjun kan man utläsa att det handlar om näst intill full WRC-säsong med tillhörande tester för att Kubica ska ta nästa steg i karriären. Han menar att han visat sin kapacitet och vill utvecklas ytterligare. Men konstaterar samtidigt.
– But there is a long way to go…
Malcolm Wilson bekräftar att man pratat med Kubica men detta betyder inte att han sitter i en M-sport Fiesta 2014.
– Vi pratar med många olika förare inför nästa säsong, menar Wilson.
Ingen tvekan utan att han” got the speed” och jag tror även att där är mer ”speed to come”.

*
Mer WRC-news, Carlos Sainz körde i helgen förbil i en WRC-Polo i Rally Legend i San Marino. Som förr med Luis Moya i högerstolen och detta inför 70 000 åskådare, alltså tiotusen fler än de som enligt uppgift kollade Rally Uppsala (?).
BloggAlenVann tävlingen gjorde Markku Alén i en Lancia 037 (bilden från ett Svenska Rally i slutet av åttiotalet) . I startfältet sågs bland annat Sandro Munari, Harri Toivonen och Jimmy McRae.

*
BloggHelloÄr det ett trendbrott eller enbart en tillfällighet? Tänker på VW:s helsidesannonser efter Ogiers WRC-guld och idag dyker där upp en lika stor annons från ”Hello Sweden” med Ramona och Miriam efter knallsegern i Rally Uppsala. Hur som helst är det oerhört positiv för sporten med den här uppmärksamheten. När kommer Peugeot, Suzuki, Mitsubishi och Skoda med sina ”skrytannonser” med budskapet ”Vi vann Rally-SM”? Jag väntar ännu…

*
Riktigt kul att gamle Opelkämpen Per-Arne Ljung kommenterade inlägget om ”PALEN” i gårdagens blogg. Var tvungen att dyka i rallybildslådan och mycket riktigt dök då PAL153 upp med Björn ”Nalle” Johansson vid ratten.BloggNalle Bilden är daterad 90 04 01 men i vilken tävling jag plåtat Nalle är lite oklart. Kan tänka mig att det är ”Sjöbosvängen” som förr lockade åtskilliga SM-åkare, men det kan även vara ”Simrishamnsmixen”, någon som vet?

*
Har sökt men inte funnit någon resultatlista från Rally Costa Brava där Nisse Bergquist var i elden. Verkar ändå som han kom i mål och då är frågan om detta innebar poäng tillräckligt för att klättra i tabellen? Läste också att Anders Jonsen fick bryta med trasig framvagn på Porschen. Återkommer när listan dyker upp.

*
Inte första och kan jag garantera, inte sista gången heller det har blivit fel på namn i Motorbloggen. Häromdagen skrev jag om Opelåkande Jocke Larsson från Kristianstad och gav då den absolut bästa hälften i familjen fel namn, hon heter Christel och ingenting annat. Ber om ursäkt…

*
Precis när jag ska lägga in bloggen kommer där mejl från VOC-Fransson.
”Tjena Tommy,
Måste bidra med lite förtydligande siffror eftersom att jag såg i gårdagens blogg att du tolkat mig lite fel.
ANTAL BILAR. Minsann, det finns ungefär 700 VOC bilar i Sverige. Cirka 180 av dessa visar sig i SverigeSerie varje år, se vår aktuella tabell och komplettera med de som till helgen visar sig för första gången för i år. Eller för den delen totaltabellen från i fjol.
Förutom dessa så finns den cirka 350 bilar till som faktiskt tävlas med, det vet vi eftersom att dessa har beställt dekalsatser. Tror inte många skulle beställa och ställa sig och montera dekaler om man inte skulle tävla, vad tror du? Ovanpå detta så har vi ytterligare knappt 100 bilar i våra register (som tävlats sedan jag tog över 2011) och vi räknar med att vi ändå har ytterligare knappt ett hundratal bilar som bara står, vissa sedan länge.

Får vi ett prisfall pga av klassändring så faller alla bilar, även de som idag bara står. I dagsläget kan dessa i-och-med vårt stabila reglemente snabbt och relativt billigt vara tävlingsbara igen, med förändringar så blir det svårare och dyrare.
VÄRDEMINSKNING. Det jag pratar om är förstås ett snitt, de dyra minskar mer och de billigare mindre. Ungefär lika procentuellt, men jag ville försöka att undvika procenträkning då jag vet att många tycker det är jättesvårt. En VOC Mekonomen bil betingar i snitt ett värde på ungefär 65-70 000 kronor. Det baserar jag på hur fördelningen mellan 240-740-940 bilar ser ut, vad de brukar säljas för då de byter ägare och även på andras uppskattningar.
Och det procentuella prisfallet har jag ändå hållit relativt försiktigt – någonstans mellan 40-50%. Ser vi t.ex. till vad som hände med Fiesta ST, den forna vinnarbilar i GrN 2WD när man bestämde att den ska tävla tillsammans med R2 bilarna så ser det ännu värre ut. En ST såldes för bara något år sedan för mellan 250 och 300 000 kronor. Idag är det ingen som ringer om man annonserar ut dem för 150 000 även om dom är superfräscha och har mycket utrustning som följer med. Någon har försökt på 130 000 men har bilen kvar… just ni finns två riktigt fina ute på Blocket på ”ring och bjud något vettigt så är bilen din”.
Vad händer med en 940 GrF RWD när BMW 320 är vinnarbilan i klassen?
Eller tom att ingen helt ny bilmodell ännu kommit in men man måste uppdatera med Öhlins ”standarddämparversion” för 20-25 000 (bara bakdämparna kostade 5 900:- styck, såldes rabatterade för 4 800:-), slitsade bromsskivor för 5-6 000:-, en hydraulisk handbroms för 6-7 000:- och en homologiseringsbesiktning för 4-5 000:- för att bilen ska vara konkurrenskraftig. Dvs, att anpassa den till en maxad bil enligt det reglemente som faktiskt är det som gäller idag för GrF RWD. Hoppla, nu tänkte jag fel… kan aldrig bli homologerad utan att byta båge också, och ja, det är dubbelkollat med KBT.
Kort sagt: Vad händer med värdet på din och min och alla andra cirka 700 VOC rallybilar när VOC inte längre får vara en enhetsklass?
Stämmer mina beräkningar så är det 20-30 miljoner kronor som går upp i rök. Har jag rätt i sak men lite för höga värden så är det kanske bara 10-20 miljoner som försvunnit ut SBF´s medlemmars fickor. Blir det lika illa som det blev med Fiestorna så är det 30-40 miljoner kronor.
I alla händelser så blir det lite konstigt att kalla detta för att förarna ska spara pengar med GrF.
/ VOC Mekonomen Rally – Roger”.
Vet inte om det är så, men det känns som att det finns två läger iden här frågan. De som åker Sverige-Serien vilka säkert ställer upp till hundra procent på Rogers förklaring. Sedan finns där de som aldrig kört och aldrig kommer att köra Sverige-Serien utan tävlar som högst på DM-nivå. De rösterna är nog svårare att vinna…

Ett svar på “WRC-Ford eller Citroén för Kubica, PAL153 hittad och VOC svarar!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *