Norske rallymästaren Gröndal vann Lausitz Rallye, svenskarna bröt, VOC-Anders skyldig någon pengar och när Daf var en vinnarbil!

Nykorade norske rallymästaren Anders Gröndal körde även hem Lausitz Rallye med sin Grupp N-Subaru. Detta före litauern Janis Vorobjus med en Mitsubishi och först på tredje plats hittar vi bäste tysk, Herman Gassner Jr.
För svenskarna var det en tävling i moll, alla fyra bröt. Jacob Jansson var den som hängde med både bäst och längst i rallyt men någon målramp fick han inte rulla över sedan Subarun fått tekniska problem. Samma öde rönte både Mattias Adielsson och Robin Friberg medan Hans Gustavssons öde är okänt.
Pappa Latvala, Jari alltså WRC-Latvalas far dominerade i den ”Nationella klassen” med sin Mitsubishi EVO lll. Men två dåliga sträcktider, han vann resten gjorde att det bara blev en slutlig andraplats för Jari. Detta bakom landsmannen och märkeskollegan Jaako Keskinen.

*
Det glöder fortfarande på VOC Mekonomens Gästbok genom mer eller mindre genomtänkta inlägg. Däremot fick jag, för att inte tala om Anders och Andreas Hasselgren med ”Snövit” en rejäl käftsmäll av General-Fransson i ett inlägg idag. Fransson skriver (detta är en kortad version i Gästboken är det tio gånger så långt): ”VÄRDE PÅ BILARNA. Klockren analys Ingemar. GrF är inte ens från början en enhetsklass och värdet på våra bilar kommer att falla. Med lanseringen av GrF har förbundet gjort att 20-30 miljoner kronor av sina medlemmars pengar har gått upp i rök (700 bilar x prisfall på 30-40 000:-/bil)… sett i det ljuset blir det kanske inte så intressant att fundera över om man kan spara någon tusenlapp på att få köpa slitdelar på nätet eller på Biltema. Sila mygg och svälja elefanter, som man brukar säga.”.
BloggVOCKäftsmällen då? Ja Anders köpte Snövit för 25 000 kronor medan Silver-VOC:en betingar ett värde på runt 35-40 000. Faller nu bilarna enligt Roger med 30-40 000 kronor per bil så är ju Silver-VOC:en i stort sett värdelös och det kan man ju leva med. Däremot är det värre för Anders/Andreas som blir skyldiga någon minst femtusen om man ska lita på Roger uträkning?
Sedan detta med 700 VOC:are i Sverige? Okej, det finns säkert så många bilar på pappret men hur många rullar egentligen på någon specialsträcka årligen. Tror inte ens det är en tredjedel om jag ska vara ärlig…

*
BloggDafHittade en gammal bild på Gert Blomquist från tiden när han körde Daf. Är lite osäker på årtalet men måste vara någon gång i mitten på sjuttiotalet. Gert gjorde riktig vinnarbil av holländaren och detta i Standard B-klassen som ditintills dominerats av Saab V4 och Opel Kadett. I händerna på Gert blev det annat ljud i skällan och han skakade verkligen om med sin ”Rem-Johan”.
Med en sådan vinnarbil i försäljningshallen var det inte konstigt att den lokala Volvohandlaren Bilmånsson i Hörby ville rida på vågen. Riktigt hur man tänkte är dock lite oklart den gång man bjöd in motorklubbens medlemmar för fika, demonstration och provkörning av ”nye rallyvinnaren Daf”. För mig som var svårt hjärntvättad med Saab var det självklart enbart fika som lockade den där mörka höstkvällen. Men bland de dryga två dussinet övriga intresserade var det ”provkörning” som stod överst. Minns inte ens om jag körde Dafen, åkte med gjorde jag däremot.
Efter fika och demonstration visade försäljaren ut oss på gården där två Daf Marathon stod till de entusiastiska ”provarnas” förfogande. Av någon anledning lyckades man även övertala försäljaren så att provkörningen skulle ske i den beryktade ”Fulltoftaskogen” som då var flitigt använd både för rally och av ortens ”local heroes” för rallyträning.
Vi åkte alltså ut i den gröna Dafen medan den gula brodern rattades av en av klubbens allra mest hårdsatsande förare. Trots att detta var i karriärens början hade han redan noterats för flera ”taklägg” och andra äventyrligheter med främst Saabar.
Den gröna Dafen klarade kvällen hyggligt även om det gasades på bra men ändå kontrollerat. Då var det värre för den gula, något som uppdagades ganska tidigt och hårdhänt var att avgassystemet låg väldigt lågt på bilen. Med försäljaren kvar i Hörby var detta dock inget som hindrade från hårdkörning och utan avgassystem så var ju ljudet desto fränare.
Provkörningen pågick i en dryg timme innan vi gemensamt gav oss ut för att försöka hitta ”sista ljuddämparen” till den gröna. Minns inte om vi hittade den däremot är minnet kristallklart över försäljarens min när vi återvände med de grus och ler täckta bilarna. Att säga att vi kom tillbaka med vrak är en överdrift, däremot kan man säga att de var extremt väl ”demokörda”…
Behövs det tilläggas att detta var sista gången som motorklubbmedlemmarna blev specialinbjudna? Nej, tänkte inte det…

*
Dagens Opel-Spotting kommer från Peo Kjellström, välkänd reporter på Teknikens Värld. Peo som lever sitt liv provkörandes mer eller mindre exklusiva bilar. Trots detta längtar han alltid tillbaka till Opel Kadett och vill minnas att försäljningen av den Kadett C han ägde till för något år sedan var snudd på traumatisk. Omgiven av en redaktion med märkliga böjelser för både franska, italienska, ja till och med engelska bilar har Peo en tuff vardag att möta. Men ge dig inte, vi som begriper oss på bilar måste hålla ihop!
Peo har surfat runt och på länken http://www.youtube.com/watch?v=w8QEk62TPMs bjuds det på hårdporr i drygt tjugo minuter. Olika hårdtrimmade Kadett GT/E framförs på ett sätt som jag enbart kan drömma att göra med Silver-VOC:en…

*
Precis som när Egypten fick tillbaka stulna konstskatter  från USA för något år sedan känns det lika bra när en av Opel Team Swedens Kadetter återvänder från en sejour i Tyskland. Göran Peterson från Nyköping informerar:
Hej Tommy!
Ett bidrag till Opel-spotting. Fredrik Karlsson, Katrineholms MK har köpt en riktig Pärla. Det är Opel Team Swedens gamla Kadett GSI med reg.nr. PALEN. Fredrik köpte bilen i Tyskland och har kört 2 tävlingar med den i år. Inbjudningsklassen i Midnattsolssrally som han vann samt en mycket bra totalplacering i Gnesta MK ”Mjölkpallen”. Bilen kommer snart att få tillbaka sitt ursprungliga reg.nr. PALEN.
Se den bifogade bilden från ”Mjölkpallen”
Hälsningar
Göran Peterson”.
Undrar om Carl Bildt har haft något med räddningen att göra? Normalt sett är det ju annars alltid Bildt som engageras när det är något utomlands som ska tillbaka hem!

*
För att göra kollegan och F1-älskaren Bosse glad, Sebastian Vettel vann Japans Grand Prix.

6 svar på “Norske rallymästaren Gröndal vann Lausitz Rallye, svenskarna bröt, VOC-Anders skyldig någon pengar och när Daf var en vinnarbil!

  1. Hej Tommy!
    Vill bidra med lite info om den så kallade ”PALEN”. Bilen hämtades i England hos GME strax före jul 1989 av undertecknad och Pelle Tjerneld. Vid ankomsten till Göteborgs hamn sågs en figur som klättrade i stängslet likt en apa för att få en skymt av underverket. Det var Björn ”Nalle” Johansson som skulle få äran att ratta vagnen säsongen 1990 under Opel Team Swedens flagg. Bilen fick det svenska registreringsnumret PAL153 och blev väl därmed så småningom benämnd ”PALEN”. Nalle gjorde naturligtvis vagnen rättvisa och blev tillsammans med Anders Olsson svenska mästare 1990.
    Med vänlig hälsning P-A Ljung

    1. Hej.
      Alltid roligt med återkopplingar på inläggen och i synnerhet när det är så initerade som från dig Per-Arne. Måste erkänna att jag inte fattade det här med ”PALEN”, mindes enbart ”PAL och så tre siffror” men nu fattar jag bättre.
      MVH
      Tommy

  2. Kul med lite opel nostalgi, sitter i Kina och kan bara dromma om breda sladdar och brolande webrar
    Fortsatt i samma stil, det ar uppskattat pa andra sidan klotet.

    1. Hej.
      Känns lite omtumlande att du sitter borta i Kina och tar del av Opel-nostalgi. Själv har jag precis kommit tillbaka från Hässleholm!
      MVH
      Tommy

  3. Hej.
    Då det i nuläget är oklart vart summa för negativvärderade VOC:ar skall skickas, så föreslår jag att det startas en fond dit pengarna sättes in och därefter fördelas på övriga VOC ägare. Jag kan mycket väl tänka mig att fonden initialt är knuten till mitt bankkonto.
    Hälsning A och A/ Snövit

    1. Hej.
      Detta verkar ju vara en ganska okej lösning, men så kom det där med bankontot. Jag är nu istället skeptisk…
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *