Kubica snodde Meeks WRC-sits, VOC-såpan fortsätter och blir det något Sprint-SM i Borås 2014?

Då gick tåget för Kris Meeke vad gäller WRC och den som tog plats på Citroéntåget blev för mig föga överraskande, Robert Kubica. Trots att han ännu inte säkrat segern i WRC 2, behövs i och för sig bara en andra plats i Spanien för att fixa detta, så har Yves Matton redan beslutat att ge polacken chansen i WRC-finalen i Wales. Det som kanske överraskade mer var att Matton slänger in en tredje bil. Både Sordo och Hirvonen kör som planerat, annars misstänkte jag starkt att Hirvonen skulle få nöja sig med att putsa vindrutor eller något liknande i finalen…
Missförstå mig inte, jag gillar finnen och hade mer än gärna sett honom i ”Ogiers overall” med en guldmedalj runt halsen. Nu blev det inte så och var Miko sitter till nästa år är skrivet i stjärnorna. Någon Citroén tror jag inte varken han eller Meeke kör, kanske kan Hyundai bli en räddningsplanka? I ”Vinkelteamet” blir nog Sordo och Kubica förare, såvida inte Thierry Neuville faller för Mattons locktoner? Om så blir fallet kanske det öppnar för Miko till Ford, vad jag vill minnas så skildes Mr Wilson och Hirvonen inte direkt som ovänner…

*
Nu kom där en lägesrapport från Nisse Bergquist efter Rally Costa Brava. Andra plats i klassen och trettonde totalt innebär att det skiljer endast två poäng till ledaren Luigi Zampaglione som kör Porsche. Sista deltävlingen i Ungern avgör helt om EM-guldet blir italienskt eller västmanländskt. Vi håller så klart tummarna för Västmanland!

*
VOC-debatten blir alltmer invecklad och måste jag säga väldigt olustig. Senaste resultat är nu att ansvarige Roger Fransson avstår helgens Sverige-Serie final i Örebro. På Gästboken skriver Roger (ett kort utdrag av inlägget) ”Med den hetsjakt i första hand jag men det spiller förstås även över massor på Lotta, levt under de senaste tre månaderna (ni har bara sett detta nu i slutet, och dessutom bara sett krusningarna på ytan) så är jag så in i h-v slut så att det vore direkt livsfarligt att sätta sig i en rallybil i Örebro. Finland gick på ren tjurskalle, med tävlingsresultat därefter… men vi hade i alla fall kul.”.
Att förstå beslutet är inte svårt ”hetsjakter” på vem det än månde vara, är alltid otrevligt!

*
Nästan precis när jag avslutat Gästboksläsningen ringer driftige ordförande i Toarps Mk Dan Järbyn tillika adjungerad utan rösträtt i Rallyutskottet. Till er som inte vet, Järbyn är ” från den andra sidan” av VOC-affären för att lättare förstå ingången. Han vill göra vissa tillrättalägganden i debatten.
– Det finns ingen personlig vendetta och har aldrig funnits. Jag blir uppriktig sagt ledsen av att höra dessa ogrundade påståenden, slår Järbyn fast och fortsätter.
– Jag älskar den här sporten och har själv kört VOC i många år, en fantastisk klass. Menar också att utan Carlerics jobb under mer än tjugo år hade säkerligen Rallysverige varit dött idag.
Däremot sticker han inte under stol med att han gärna sett en utveckling av VOC och då speciellt FWD-modelen 850. En utveckling som det dock inte setts positivt på varken från den gamle eller nye ”Generalen”.
– Klassen måste utvecklas, i dag tävlar man med över tjugo år gamla bilar i VOC och det håller inte i längden, menar Järbyn.
På min fråga om vad som orsakat konflikten pekar han inte på en enda enstaka händelse.
– Detta är en situation som skapade sig själv. VOC-åkare tryckte på Rallyutskottet i syfte att utveckla klassen, samtidigt som arrangörer tyckte det var svårt att hantera situationen med VOC Mekonomen Rally.
Till slut kände sig Rallyutskottet tvingade att agera och utifrån detta skapades Grupp F!
Hur tycker du att man ska gå vidare med den här infekterade frågan?
Grupp F är här för att stanna och sedan menar jag att Roger fortsätter med Sverige-Serien som han sköter jättebra.
Men Sverige-Serien får köras som en egen cup som han öppnar för de bilar han vill och dessutom utan påtryckningar mot arrangörer!

*
När Järbyn är färdig passar jag på att fråga hur det går med planeringen av Sprint-SM i Borås 2014.
– Det blir inget Sprint-SM, inte i Borås eller med oss som delaktiga åtminstone, svarar Järbyn.
Omtumlad och lätt chockad stammar jag fram.
– Men det var ju helt klart i somras att succén från Halmstad skulle upprepas i samband med SM-veckan i Borås?
– När vi fick klart för oss förutsättningarna för att köra SM slog man bakut på ett medlemsmöte och istället valde vi att hoppa av, säger Järbyn.
Chockbeskedet var jag tvungen att kolla upp och ringde Olof Kånge i SIMAB som ansvarar för Rally-SM, något som ökade förvirringen ännu mer. Kånge kände inte till avhoppet och det var inte så märkligt.
Nej vi är bortkopplade från Sprint-SM både vinter och sommar det är SBF själv som håller i detta!
Enligt uppgift är det Maria AnderssonSBF-kanslitet som håller i Sprint-SM, men tyvärr svarade hon inte på telefon så där står vi. Självklart var jag också tvungen att kolla med CG Wilke i ”SM-klubben” Hässleholms MK, tillika tävlingsledare i Halmstad i somras. Frågan jag ställde var om man var beredd att ta över? Med tanke på att Lille Mats Rallysprint har allt som krävs borde det vara en enkelt match att fixa för Wilke & Co.
Fick reda på detta för fem sekunder sedan och jag fattar ingenting, svarade Wilke.
Men det funkar ju inte, grejen är att Sprint-SM körs i samband med SM-veckan och tillhörande tv-sändning. Inget man bara tar och flyttar till Hässleholm…
Även om det går att lösa med tv så var ändå Wilke lite avvaktande. Orsak till detta var att han var orolig att deras koncept med deltagare från både Norge och Danmark kanske kom att skadas.
Det är ju skillnad på att köra med runt femtio SM-bilar mot de långt över hundra som normalt sett kör Lille Mats. Nej detta tål att tänkas på!
Känns lite som hela havet stormar för tillfället i Rallysverige, eller?

*
Till dagens Opel-Spotting bidrar Björn Blomquist, den gamle SM-fantomen i både Opel och Golf. Björn skriver ”
BloggOlympia1BloggOlympia2Hej Tommy , hittade denna på en parkering. Vad är det för bil ? vilken årsmodell och hur långt har den gått?”.
Tuffa frågor, men att det är en Opel Olympia, kanske från 1950-51BloggOlypmia3 ( så här såg bilen ut när den var ny) är jag helt säker på. Har nämligen åkt mycket i en sådan då ”farbror Folke” körde en sådan. Tror t.om att den nästan var rosa till färgen. Men miltalet stupar jag på…

*
Hade ju inte tänkt lägga mer krut på min skepsis till ”sociala medier”. Fick trots detta idag en inblick i flödet. Nu verkar det vara notskrivare Gunnar Barth som är näste man att korsfästas på de näst intill helgonförklarade sidorna. Anledningen verkar vara att Barth inte kan garantera oproblematisk ”notfrakt” över hela landet. Klart som f-n att han då ska ”ha på moppo” (obs. ironi!)…

Ett svar på “Kubica snodde Meeks WRC-sits, VOC-såpan fortsätter och blir det något Sprint-SM i Borås 2014?

  1. Hirvonen måste köra de resterande tävlingarna i WRC 2013 eftersom han är försteförare. Därför är det inget förvånande i det…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *